הצצה למהפכת הלוויינים בצה"ל בעשור האחרון

31.01.17
אלעד רוטבאום, מערכת אתר צה"ל

היא הכרחית ללוחמים בשדה הקרב, וחיונית בכל משימה הומניטארית ברחבי העולם. הודות להתקדמות הטכנולוגית וייעול המערכות, הופכת התקשורת הלוויינית בצה"ל למהירה ונגישה יותר, מספקת מענה בזמן אמת וגוברת על בעיות קליטה ותנאי שטח קשים

במהלך השנים הפכה התקשורת הלוויינית הכרחית במיוחד בזירה הצבאית. היא מספקת דרכי תקשורת בשטח, העברת מידע חשוב בזמן אמת, ושימוש ביישומים צבאיים ואזרחיים באוויר, בים וביבשה, ללא צורך בקליטה ובמהירות.

"כאשר החיילים נמצאים בשטח, בשדה הקרב, או בכל מקום ללא קליטה - המענה היחיד שלהם הוא התקשורת הלוויינית", מדגיש רנ"ג קובי מנשה, רמ"ד תקשורת לוויינים באגף התקשוב.

אם בעבר הייתה התקשורת הלוויינית מוגבלת, איטית ומורכבת לשימוש, היום, הודות להתקדמות בתחום הטכנולוגי וייעול המערכת הלוויינית, מצליחים הלוחמים להיעזר בה בקלות.

איך זה עובד בפועל? "הלוחם נושא מכשיר תקשורת המכונה טרמינל, דרכו הוא מתחבר ללוויין שמספק תקשורת בכל מקום על פני הגלובוס, ללא קשר לבעיות קליטה או תנאי שטח קשים", מסביר רמ"ד תקשורת לוויינים. "כך הוא יכול לקבל פקודות בזמן אמת, להעביר מידע חיוני, להיעזר באינטרנט ולמעשה לבצע כל דבר אליו הוא נדרש בעזרת התקשורת הלוויינית, מבלי בכלל להיות מומחה בנושא".

 

גם בתחום המהירות, מספר רנ"ג מנשה, חל שיפור משמעותי: "הגדלנו את הרוחב-סרט של המערכת, כך שהיום הביצועים של הלוויינים הרבה יותר מהירים". "בנוסף", ממשיך רנ"ג מנשה, "הגדלנו את כמות הטרמינלים, ויש מספר רב של חיילים בשטח שמשתמשים בטכנולוגיה הזו, מה שבעבר היה נדיר מאוד". כמו כן, כיום הטכנולוגיה מאפשרת תקשורת תוך כדי תנועה. "ישנם טרמינלים שמותקנים גם בכלי רכב צבאיים", הוא מספר.

במהלך מבצע "צוק איתן" בלטו החשיבות והצורך בתקשורת לוויינית בשדה הקרב. "בעקבות המבצע, במהלכו סייעה התקשורת הלוויינית במאמץ המבצעי על ידי סנכרון בין חיל האוויר, חיל הים והיבשה, קיבלה התפיסה של "צה"ל רשתי" הכרה רחבה ומשמעותית יותר והוטמעה לעומק", מציין רנ"ג מנשה. "למעשה, התקשורת הלוויינית הפכה למערכת בלתי נפרדת מהצבא".

לא רק בפעילות מבצעית הוכחה חשיבות התקשורת הלוויינית. גם במסגרת סיוע הומניטארי שמעניק צה"ל ברחבי העולם היא מתגלה כהכרחית בשטח. "בהאיטי נדרשו חיילי פיקוד העורף להקים תוך 80 שעות בית חולים שדה, וללא הטרמינל הלווייני זה לא היה קורה", נזכר רנ"ג מנשה. "היא העניקה לנו קשר ישיר עם הארץ, ודרכה הייתה לנו גישה לאינטרנט וליישומים צבאיים, שהיו הכרחיים בזמן חירום".

"ניתן להשוות אותה למעשה", מסכם רנ"ג מנשה, "לזרוע מאוד ארוכה שיוצאת מהארץ לכל מקום בעולם אליו צה"ל יידרש. זו טכנולוגיה גוברת ומתפתחת, והשאיפה שלנו היא שאכן היא תהיה עוד יותר מהירה, עוצמתית ונגישה לכל החיילים".