מפקדי בסמ"ח יזמו קייטנה מיוחדת לילדי ירוחם

סגל בסמ״ח מחטיבת לוט״ם של אגף התקשוב וההגנה בסייבר לקח הפסקה מהפעילות היום-יומית ונסע לירוחם כדי להקים קייטנת תכנות רחפנים לילדי העיר. "אחד הדברים הכי חשובים בפרויקט הזה הוא שהילדים מבינים שהשמיים הם הגבול"

24.07.17
נעמה זלצמן, מערכת אתר צה"ל

בשבוע שעבר נסעו חברי הסגל של בסמ"ח (האקדמיה הצה״לית למקצועות המחשוב וההגנה בסייבר) מחטיבת לוט"ם, לשבוע התנדבות עם ילדי העיר ירוחם. הם הקימו יחד פרויקט בן שבוע, על מנת להעביר קייטנה טכנולוגית בנושא תכנות רחפנים לתלמידי כיתות ד׳ עד ט׳.

"אנחנו רוצים ליצור שותפות עם קהילות מקומיות שונות, וכאן זה מתחיל", מסביר רס"ן דור כהן, מקים הפרויקט. "את הפעילות יצרנו ורקמנו יחד עם המועצה, שמשקיעה בצמיחה של חינוך ותרבות טכנולוגית, וזכתה במקום ראשון בתחרות הרובוטיקה בארץ. המטרה של השבוע הזה היא לתת להם טעימה מעולם התכנות תוך החדרת תשוקה טכנולוגית וברק בעיני הילדים".

הקייטנה ארכה שבוע במתכונת של קבוצת בוקר וקבוצת אחר הצהריים. האתגר שהוצב בפני הילדים בתחילת הקייטנה היה ברור - לתכנת את הרחפן בצורה כזו שיצליח לעבור מסלול מכשולים באופן עצמאי, ללא התערבות אדם.

בתחילת השבוע נחשפו הילדים לרחפן והכירו אותו דרך פעולתו, יכולותיו ואת האלמנטים הבסיסיים של תעופתו. בהמשך, הכירו התלמידים את מסלול המכשולים שדרכו יעבור הרחפן, ותכננו את הדרך היעילה ביותר לחצות אותו. 

הרחפן תוכנת בעזרת חברי סגל בסמ״ח בהתאם לאתגרים ולמסלול אותו קבעו החניכים. לאחר עבודה מאומצת, בסוף הקייטנה הצליחו החניכים ליצור רחפן עצמאי, שמתוכנת לעבור את מסלול המכשולים ללא מגע ידי אדם.

"זו חוויה מיוחדת ושונה", מספרת רב"ט א', מפקדת בקורס מגן בסייבר ומדריכה בקייטנת תכנות הרחפנים. "העברנו פעילות טכנולוגית שאנחנו לא רגילים לעשות ביום יום. הופתענו ושמחנו לגלות ילדים בעלי ידע ברמה גבוהה מאוד - עד כדי כך שהיינו צריכים להעלות את רמת התכנים הטכנולוגיים שהתכוונו להעביר להם".

"לדעתי", היא מוסיפה, "אחד הדברים הכי חשובים בפרויקט הזה הוא שהילדים מבינים שהשמיים הם הגבול".

את דבריה מחזק רס"ן כהן: "אנחנו רוצים שהם ידעו שיש להם לאן להגיע ושאגף התקשוב וההגנה בסייבר נמצא כאן בשבילם. בימים אלו, יש לצה״ל בכלל ולאגף בפרט ידע טכנולוגי יוצא דופן שבעזרתו, מעבר להגנת המדינה ולפיתוח צה״ל כצבא טכנולוגי ומתקדם, אנחנו מחזקים קהילות שונות ונוגעים בקצוות שונים של האוכלוסייה. מצפייה מהצד על המפקדים והילדים, אני רואה שהקייטנה הזו הדליקה להם ניצוץ בלב".