עומדים לעבור קורס בביה"ס למקצועות המחשב וההגנה בסייבר? כדאי שתקראו

בבית הספר של אגף התקשוב וההגנה בסייבר החלו להטמיע תוכנית חדשה, בה החניכים הם אלו שקובעים את דרך הלמידה והופכים את החוויה למגוונת, אישית ויעילה יותר

20.08.18
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

בחודשים האחרונים יצא לדרך פיילוט חדש של למידה מותאמת אישית בבית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר. התוכנית החלה כבר בקורס "מגני הסייבר", וכעת, התכנית מתרחבת ומשתלבת גם בשאר הקורסים בבסמ"ח.

"אנחנו מאפשרים לכל חניך ללמוד ולעבור את הקורס בדרך הנוחה והמתאימה לו ביותר", מספרת סרן ד', ראש מדור סייבר וסיסטם. "בין אם זה בשיטה הרגילה, בה מדריך בכיתה מלמד את החניכים או שהם לומדים יחד בצוות, או דרך למידה עצמית, בה החניך יושב עם עצמו ומתרגל לבד. התוצאות כבר מצביעות על שביעות רצון גבוהה והצלחה מרשימה במיוחד".

הפיילוט, כך היא מסבירה, נוצר מתוך הבנה שהעולם השתנה ומשתנה כל הזמן, והחניכים רגילים לזמינות גבוהה של המידע - ללא תלות במגבלות של זמן ומקום. על כן נוצר המודל של הלמידה המותאמת אישית. "המטרה העיקרית של התוכנית היא לאפשר לחניך להתקדם בקצב שלו", מבהירה סרן ד'. "אם יש חניך שיודע שהוא יכול לסיים את החומר הלימודי בצורה מהירה ומעמיקה יותר, ובכך לרכוש ידע מקצועי רחב יותר - אנחנו מאפשרים לו".

התוכנית מחולקת לשלוש שיטות לימוד, כשהראשונה היא "הלמידה הפרונטלית" - השיטה הקלאסית בה המדריך מעביר שיעור ובמהלכו החיילים שואלים שאלות. כמות החניכים בכל כיתה קטנה יותר, והדבר מאפשר יחס יותר אישי כלפי כל חניך.

השיטה השנייה היא "לימוד בקבוצות" - החניכים חוברים לקבוצות של ארבעה עד חמישה, בהם הם מקבלים את החומר כתוב, ומלמדים אחד את השנייה.

השיטה השלישית היא "החקר העצמי" - בה החניך מקבל את החומר של השיעור מלמד את עצמו, ובמהלך הזמן המוגדר לשיעור, לחניכים יש צ'אט דרכו הם מקבלים מענה לשאלות מאנשי הסגל. חניך שסיים ללמוד את החומר של השיעור, יכול לקבל מאיש סגל 'פרויקט אקסטרה' ולהתקדם מקצועית וללמוד נושאים חדשים ומעמיקים".

"ראינו הישגים משמעותיים אצל החניכים", מדגישה סרן ד', "אלה שהיו בשיעור הפרונטלי קיבלו חניכה צמודה, ממש כמו שיעור פרטי, והרגישו יותר בנוח לשאול שאלות. החניכים שבקבוצות ואלו שלמדו לבד הרגישו שקצב ההתקדמות שלהם מהיר יותר, והם מצליחים להרחיב ולהגדיל את הידע מעבר למה שנלמד בדרך כלל בקורס".

יכולות הלמידה העצמית והחקרנות שהחניכים גילו במהלך הקורס הן תכונות שדרושות למגן בסייבר. לכן, מדגישים באגף התקשוב והסב"ר, מעבר למה שהתוכנית מעניקה להם מבחינה לימודית, היא עוזרת להם לרכוש כלים שיעזרו להם כשיגיעו לשירות הסדיר בבסיסים השונים. "אנחנו רוצים לתת לחניכים פלטפורמה יותר מעניינת ללמוד בה, ולהפוך את החוויה כולה למגוונת ומרגשת יותר", מסכמת סרן ד'.