"מגני הצופן" של צה"ל שומרים על השומרים

ידע הוא כוח, ובעולם בו כל פיסת מידע שדולפת עלולה לסכן את ביטחון המדינה, התקשורת המוצפנת היא כלי מפתח בכל תהליך בצה"ל. במוצבים, על הגדר ובמקביל לפעילויות מבצעיות בהן הלוחמים נמצאים בשטח - "מגני הצופן" של אגף התקשוב וההגנה בסב"ר, מאפשרים העברה בטוחה של מידע בכל מקום ובכל זמן

27.10.19
שקד כהן, מערכת אתר צה"ל

עבור לוחמים בשטח, "טלפון שבור" - הוא ממש לא משחק ילדים. "זה משהו שיצא לי לתפעל בעצמי", מספר סמל יהודה שטמלר, ומסביר מניסיונו מה קורה כשהתקשורת נופלת בזמן שלוחמים נמצאים בקו. "כשהיינו בבסיס בגזרת רצועת עזה הבנתי באמת את החשיבות והמבצעיות של התפקיד - פתאום הכול תלוי בך", מדגיש סמל שטמלר, ששירת כמגן צופן בנח"ל וכיום מפקד בקורס.

נשמע מורכב? "התפקיד דורש יכולות ניהול גבוהות, מדובר באחריות על כל צופן ביחידה". מגלה סגן נוי כהן, מפקדת קורס מגני הצופן. "צריך להיות בעל רצון ויכולת ללמוד מערכות טכנולוגיות חדשניות, והכי חשוב - מוטיבציה גבוהה לשירות המעניין".

למגן הצופן, כך מסבירים באגף, יש תפקיד מפתח בשמירה על מוכנות לחירום. בשנים האחרונות הוא הפך טכנולוגי ועובר דיגיטציה - עבודת ההצפנה, שבעבר הייתה פעולה טכנית-ידנית של רישום, ממוכשרת כיום ברובה וכוללת ניהול חומרים מסווגים. בעזרת מכשירים, תפעול מערכות בזמן אמת והבנה בטכנולוגיות מתקדמות בתחום ההצפנה, החיילים מבטיחים למעשה את אבטחת המידע המנהלתי והמבצעי.

כ-300 חיילים בשנה מוכשרים כמגני צופן, בקורס שאורך כשישה שבועות, מערב בנים ובנות ומתקיים בבה"ד 7. ההתמקצעות בקורס כוללת תפעול מערכות הצפנה במטרה להגן על המידע ברשתות נתונים ורדיו. בנוסף, הוא כולל ניהול, תפעול, שליטה ובקרה על אמצעים מסווגים, ומתן מענה למערכות שליטה ובקרה מתקדמות.

"הקורס משלב את הדגש המקצועי וערך מוסף מעבר לו, שלא מתמקד רק בנושא הלימודי". מסבירה סגן כהן. "אנחנו משתדלים לשלב גם נושאים חינוכיים ותכנים כיפיים שמותאמים לקורס ולשירות הסדיר, בו כל חייל משובץ לתפקיד המתאים לו בעזרת קצין מיון - מרמת הגדוד עד רמת המטכ"ל". בוגרי הקורס מנהלים בעבודתם חומרים מסווגים ועוסקים בהצפנה שלהם. הם משרתים בכל מקום בצה''ל - החל מהקריה וכלה ביחידות הקרביות.

אופי השירות הוא מיוחד - מצד אחד, הוא מאוד משפחתי. החיילים מגיעים למחלקות קטנות, בהן כל אחד יכול למצוא את המקום שלו. כל יום נפתח בישיבת בוקר בה מחלקים משימות. אחריה החיילים יוצאים לטפל במכשירים, במעבדות ובמשימות השוטפות, כל מקום בהתאם לצרכיו. מצד שני, מבהיר סמל שטמלר, "השירות מבצעי מאוד. מה שאנחנו עושים חשוב בטירוף - בלי זה הכול יכול לקרוס". 

"נהניתי מאוד בתפקיד", מסכם סמל שטמלר ומשאיר טיפים לדור אחריו: "אני חושב שזה תלוי בבן אדם. השאלה היא לאן אתם לוקחים את התפקיד. תעשו את העבודה כמו שצריך. תנסו ללמוד, ליהנות, להגדיל ראש ולהבין את החשיבות שלכם".

לסגן כהן, מפקדת הקורס, יש גם כמה עצות: "אם תהיה לכם מוטיבציה להבין את הקורס, באמת תצליחו להפוך את החוויה למשמעותית. בסופו של דבר, הקורס הוא רק תחילת השירות ומכאן אתם יכולים לצמוח, אז בואו בגישה פתוחה וחיובית".