מה נשתנה בבה"ד 7?

במהלך השנה האחרונה חלו שינויים רבים בבה"ד 7 באגף התקשוב וההגנה בסייבר. לקראת חג הפסח אספנו למענכם הקוראים מספר שינויים, חידושים ופיתוחים שעליהם עבדו בבה"ד השנה

21.04.19
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

העולם ואיתו גם צה"ל עובר שינויים בכל העת בהתאם להתפתחות הטכנולוגית והדיגיטלית של העידן הנוכחי. האתגר הזה מוביל למציאות בה בה"ד 7 מחויב להתאים את עצמו לדור ה z ולמצוא דרכים להמציא עצמו מחדש כל הזמן.
רגע לפני שהמפקדים במטה ובשטח, הלוחמים והחיילים בכל רחבי הארץ ישבו סביב שולחן הסדר, אספנו עבורכם, על קצה המזלג, את מה שהתרחש השנה בבה"ד הכי מקושר


קיצור מסלול קשר"גים

אחד המסלולים המאתגרים ביותר של אגף התקשוב הוא מסלול הקשר"גים - מסלול קציני הקשר הגדודיים. המסלול הייעודי לקצונה דורש מחניכיו יכולות פיקודיות ומבצעיות, בנוסף לידע מקצועי נרחב בתחום הפעלת מערכות התקשוב ההכרחיות לפעילות הגדוד.
 
כל שלביו של המסלול הועברו לפלוגת המסלולים שבבה"ד 7, הנמצא בקריית ההדרכה (עיר הבה"דים), ובכך נהפכה ההכשרה להיות מנוהלת כולה על ידי הבה"ד במטרה שחניכיו יהיו מוכנים לתפקיד אותו עומדים לבצע כבר מהרגע הראשון. שינוי משמעותי נוסף הוא קיצור המסלול לשנה וארבעה חודשים, במקום שנה ושמונה חודשים זאת בשל צורכי ייעול ורה-ארגון מחודש של המסלול היוקרתי

שינוי שמות ההכשרות

השמות של כלל המקצועות באגף במשך עשרות שנים היו קיצורים מסורבלים ולא מובנים במיוחד בקרב המלש"בים ומשרתי האגף. החל מחודש ינואר האחרון החליטו באגף להרים את הכפפה ולשנות את אותם שמות ותיקים. נערכה עבודת מטה רחבה במשך חצי שנה על מנת להנגיש את השמות ולשנות אותם בהתאם למקצועות המקבילים באזרחות. עם שינוי השמות, ידעו המשרתים באופן חד וחלק מהו התפקיד האזרחי המקביל לתפקידם בצבא ולאן הם מתאימים. הם יוכלו להזדהות עם תפקידם בשם ברור ופשוט המשקף את עשייתם בשירות הצבאי.

הוספת קורס מיישם הגנה בסייבר ללוחמים לקראת שחרור ולחיילים

בחודש נובמבר האחרון יצא לדרך קורס ראשון מסוגו הנועד לתת "צ'ופר" ללוחמים אשר הקדישו קרוב לשלוש שנים מחייהם לשמירה על ביטחון המדינה. אותו קורס איפשר ללוחמים לרכוש מקצוע רגע לפני שהם משתחררים ופתח להם דלת לתחום מאוד מתפתח ומבוקש בחיים האזרחיים. בימים אלה מתקיים קורס מיישם הגנה בסייבר ראשון לחיילים (שאינם לוחמים) אשר בסופו יפוזרו חניכיו בצה"ל ויהיו הראשונים לשרת בתפקיד זה בשירות סדיר.

חדרי צ'אט למתגייסים

באגף התקשוב וההגנה בסייבר החליטו גם להתמודד עם החששות אשר מלווים כל מלש"ב בטרם גיוסו לצבא. על מנת להפיג את אותם הפחדים ולענות על כל השאלות החליטו לעשות מעשה - נפתחו קבוצות וואטסאפ ייעודיות על מנת לתת מענה ולתאם ציפיות עם המיועדים לשירות ביטחון רגע לפני הגיוס לבה"ד. דרך הקבוצה מפקדיהם לעתיד יענו להם על כל שאלה שבוערת בהם, יפיגו את החששות ויעזרו להתמודד עם הלא נודע.

הקמת מתקן הסייבר בגדעונים

בפברואר 2018 הוקם מתקן הסייבר בבסיס "גדעונים" אשר אמון על שמירת הכשירות של מגני הסייבר בצה"ל. אל אותו מתקן מגיעים להתאמן באופן סדיר מגנים בסייבר מכלל צה"ל ואף מגיעות אליו משלחות מצבאות זרים על מנת לקיים שיתופי פעולה ייחודיים ואימונים במתקן וזאת בנוסף לשיתופי פעולה עם גופי ביטחון מקבילים בארץ. המתקן מופעל בשת"פ בין חטיבת ההגנה בסייבר לבין בה"ד 7 ומהווה נדבך משמעותי בשמירה על כשירות המגנים על רשתות ונכסי צה"ל בצבא.

הדרכות רשתיות

בשנים האחרונות פותח קונספט חדשני מתוך ההבנה שיש לחסוך בסגל ובכוח אדם לצורך קיום קורסים ובשביל שחניכי קורסים מסויימים יגיעו ליחידות במהירות האפשרית. מדובר בהדרכות רשתיות. למה הכוונה? לאחר קורס מקוצר החיילים הטריים מגיעים ליחידות בהן הוצבו, ושם, מול המחשב ילמדו את יתר החומר הנדרש דרך סרטונים, תרגולים ומבחנים וכל זאת תוך כדי חפיפה מעשית יותר ביחידה ו"צבירת ניסיון אמיתי בשטח".