איך מפתחים מערכת שמחברת בין קשישים למתנדבים ב-24 שעות?

לאורך לילה לבן אחד, נכנסים הצוערים של אגף התקשוב למרתון אינטנסיבי - חשיבה על פיתוחים, הרצאות מרחיבות אופקים, ויוזמות שיצילו חיים בעתיד - אירוע ה'האקתון' השנתי. הלילה הזה, שאין צוער שלא מחכה לו, מתקיים כחלק מההכשרה של השלמת הקצונה הטכנולוגית. הפעם, בהשפעת התפרצות הקורונה, האירוע התמקד בסוג לוחמה מעט שונה ממה שרובנו מכירים: תמיכה מבוססת עורף. הנה הצצה למה שהיה שם

25.05.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

"זאת למעשה תחרות של 24 שעות בלי הפסקה - מחפשים את הקבוצה שתביא את הרעיון הכי טוב, ותיישם אותו", פותח מפקד צוות בהשלמת הקצונה, סגן מ'. "המטרה של הלילה היא להביא קונספט לידי מימוש. עם התפשטות נגיף הקורונה, הבנו שהחזית עברה לבית - בסוף היום, יש תרחישים שבהם מי שנלחמים בחזית, הם לאו דווקא הלוחמים בשטח, אלא האנשים בעורף".

אז איך זה עבד? הצוערים חולקו לקבוצות מעורבות: "הצוותים כללו חיילים בתפקידים שונים. בכל קבוצה היו חיילים שעוסקים בתוכנה, בתשתיות ובסייבר. כל אחד תרם מהידע שלו", מחדד סגן מ'. "אנשי תוכנה בנו אתרים ויישומים או תכנתו בטכנולוגיה מיוחדת, אנשי הסייבר התמקדו בתכנות ובאבטחת המוצר, ואנשי התשתיות הקימו את כל התשתית והמעטפת". 

במקום הראשון זכתה אפליקציה בשם "קשישינדר". זו היא מערכת שעתידה לתת מענה פשוט לאוכלוסיית הגיל השלישי, ולסייע להם לקבל שירותים בסיסיים כמו אוכל או תרופות. "המטרה היא להתאים בין האוכלוסייה שזקוקה לעזרה, לבין זו שמוכנה לעזור לה", מסביר המפק"ץ: "השימוש באפליקציה מאוד נוח - יש רק שני כפתורים, "עוזר" או "צריך עזרה". היא מאוד מונגשת לגיל השלישי, כל מה שצריך לעשות זה להוריד אותה לטלפון הנייד שלהם. הפיתוחים דורגו לפי כמה קריטריונים, והפיתוח הזה ענה על כולם בצורה מעולה".

במקום השני זכו שני פרויקטים מצילי חיים - "Safeplace" ו"ממ"ד חכם". הראשון מאתר עבור המשתמש מקלטים באזורו, ומסווג אותם לפי התאמה אליו. אם אין ממ"ד באזור, האפליקציה נותנת הנחיות ומכוונת למקום מיגון רחוק יותר. האפליקציה השנייה מאפשרת איתור של בני משפחה בעת אזעקה על ידי סריקת רכיב חכם שנמצא מחוץ למקלטים, והפצה של מסר אוטומטי לקרובים שלך. 

"האירוע התנהל בהשפעת הקורונה, וזה היה אתגר מיוחד", מספר סגן מ', "היינו צריכים לחשוב איך מכניסים מרצים והרצאות, ולבסוף הצלחנו למצוא ספונסר של מייקרוסופט, והייתה עבודה רבה ומוצלחת. הבאנו את הלילה הזה למיצוי מיטבי, למרות המצב".  

"הייתה עבודה רציפה, החיילים נשארו ערים עד השעות הקטנות של הלילה, וכולם היו בקצב טוב ונהנו מהתהליך", מסכם המפק"ץ, "הם היו סקרנים ונגעו בתחומים שלא יצא להם לגעת בהם ביום-יום בעבודה השוטפת, התגובות היו ממש מעולות".