הדאטה אנליסטים בצה"ל מסכמים שנה ראשונה בתפקיד - ויש להם מידע לחלוק איתנו

שמעתם עליהם בפעם הראשונה לפני כשנה, עם תחילת הפיילוט שבאותם ימים קרם עור וגידים - קורס דאטה אנליסט הראשון בצה"ל. כתבתנו התחילה מ-0, חזרה למקום בו הכול התחיל, וניסתה להבין איך אותם חיילים, שעשו מהפך לא קטן בעולם ניתוח המידע בצה"ל, משתלבים בשירות הסדיר וגורמים למספרים להיות קצת יותר קלים להבנה - גם למי שלא חובב טבלות אקסל ועקומות

17.06.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

לגוף גדול כמו צה"ל יש כמות נתונים אדירה. השאלה המתבקשת היא, כמובן, איך מתמודדים עם כל כך הרבה מידע בלי ללכת לאיבוד? הדאטה אנליסט הצבאי, או אנליסט מידע מבצעי בשמו הרשמי, הוא התשובה המדויקת לכך.

"כשסיימתי קורס מפקדים ב'עיר הבה"דים', עלה רעיון לפתוח קורס דאטה-אנליסט", פותח סמל ע', שפיקד על המחזור הראשון בקורס לפני שנה. "יחד עם נ', שפיקד איתי, פתחנו מחזור א' ששימש כפיילוט, ובנינו את הקורס מהבסיס. החניכים היו מדהימים ואפשר היה לראות את התשוקה שלהם למקצוע, עם הרמוניה בין אנשי הצוות. הבנו שזה משהו מאוד חשוב ומתפתח בשוק האזרחי ובעולם ההיי-טק, ושגם צה"ל צריך להתאים את עצמו למקצוע הזה".

הדאטה אנליסטים הצבאיים עוברים קורס במשך שלושה חודשים, במסגרתו לומדים ומעמיקים בתחום הסטטיסטיקה, תכנות בשפת פייתון, איסוף ושליפת מידע בצורה חכמה, והצגת תוצרים ומידע באופן מונגש. "כמובן שהקורס השתנה לא מעט מאז המחזור הראשון", מחדד סמל ע' תוך כדי שהקורס בעיצומו של המחזור השלישי. "מקצועות הבסיס אותו הדבר, אבל התכנים עדכניים יותר. חלק מהחיילים, שהיו חניכים שלי במחזור א', הם מפקדים עכשיו ומכשירים את הדור הבא. חלקם פרוסים ביחידות שונות ברחבי הצבא".

לדברי סמל ע', התפקיד מעניק את היכולת להסתכל על מאגר נתונים מאוד גדול - ולגבש באמצעותו מסקנות לגבי העתיד: "דרך איסוף מידע על מה שהמלש"בים מעדיפים לעשות בזמנם הפנוי אחרי הלימודים, אפשר במידה מסוימת להסיק לאיזה קורס בצה"ל כדאי לשבץ אותם. יש לנו מאגרי נתונים רחבים, וברגע שנדע לנתח את הנתונים שבהם בחוכמה, נוכל למצוא חוקיות. אני מאמין שיש כאן גם תרומה לניצחון במלחמה הבאה".

האתגר הראשון בתפקיד? לאסוף את המידע. "בהמון יחידות, המידע מאוד מפוזר ולא נמצא ב-Database אחד, מה שיכול לקחת זמן רב לאסוף את הנתונים", משתף סמל ע', "צריך גם לדעת איזה מידע רלוונטי ואיזה לא. יש קושי באיתור חוקיות או מגמה שיש במידע, אבל החלק הכי קשה זה להציג את המסקנות בצורה ויזואלית ומובנת. בסופו של דבר, תפקיד האנליסט הוא לעמוד מול אנשים ולהציג את הממצאים בצורה אינטואיטיבית וברורה".

תפסנו את סמל ל', שהיה חייל במחזור הראשון של הקורס, וכיום משרת ביחידת "שחר" תחת ענף לוגמ"ר (לוגיסטיקה מבוססת רשת), כדי לשמוע ממנו איך נראה התפקיד בתקופה האחרונה: "אני מנתח מידע שמגיע מכל מיני גורמים, בעיקר בתחום הלוגיסטי - רכב, רפואה, נשק ועוד". 

"לאחרונה", ממשיך סמל ל', "פיתחתי אפליקציית ניתוח מידע, שהציבה דילמה לא פשוטה - באיזו יחידה עלול ללכת לאיבוד כלי נשק? הנתונים הגיעו ממחקר שהוכן אצלנו במדור על ידי צוות הדאטה-סיינס (מחקרי מידע), ומבוסס על סטטיסטיקות. המשימה שלי הייתה לקחת את הנתונים שנאספו בו, ו'להביא' אותם לכל הגדודים והחטיבות, כך שכל יחידה תדע מה הסיכויים לאבד נשק אצלה. וגם, לא פחות חשוב, איך היא יכולה למזער אותם. התוצאות של האפליקציה מוצגות במעין טבלת אקסל שמסובכת להבנה, והמטרה שלנו להנגיש אותה גם למי שלא מתמצא בקריאה וניתוח של נתונים".

הדאטה אנליסט מספר לנו על מיזם נוסף אותו הוא מוביל בימים אלה: "אנחנו לוקחים חלק בפרויקט הלוגיסטי הגדול בארץ, שנקרא מרה"ס (מרכז האספקה האחוד) - כלומר, איחוד כל המרכזים הלוגיסטיים בצה"ל לכדי אחד. כדי שייצא לפועל, אנחנו עוזרים לאותם מרכזים להגיע למצב שהם מדברים בשפה אחת משותפת, ומכירים את הנתונים אצלם ביחידה. אנחנו מנתחים את המידע והופכים אותו למשהו מסודר שקל להבנה. יש לזה ערך כלכלי וביטחוני, כשאנשים מודעים לנתונים ביחידה שלהם - ההחלטות שקולות יותר בהתאם".

"ביחידה שלי, 'שחר', אנחנו פועלים כדי שמאחורי הקלעים יעבוד כמו שצריך", מסביר סמל ל'. "למשל, אם רכב לחלוקת מזון לא מגיע למקום כלשהו בזמן הסלמה, אז נוצרת בעיה. פרויקטים שאנחנו מובילים עוזרים להבין ולהתחבר לשטח בצורה טובה יותר, ולמנוע מצב כמו שתיארתי. לפני שנתיים-שלוש, משרת מהמערך להובלת מזון או משאיות נשק, לא תמיד יכל להגיד במדויק כמה משאיות פעילות יש לו. היום, בעזרת הכלים שלנו, הוא יכול לדעת, ואנחנו שמחים שעזרנו להפוך את המידע לנגיש ושקוף".

סמל ל' מודה: "יפה לראות שצה"ל הולך בעקבות תהליכים גלובליים וממשיך להניע את עצמו ממידע. למרות שהתפקיד לא מוכר, אני נהנה מהשירות והייתי שמח שמלש"בים נוספים יתעניינו בו ויבינו את החשיבות של עולם הנתונים. אפשר להשתלב כמעט בכל יחידה, אומנם כרגע עיקר התפקיד בבתי היחידות, אבל זה ישתנה והחזון הוא שלכל מח"ט ומפקד בשטח יהיה צמוד דאטה אנליסט".