״תרגיל כזה מעולם לא נראה ביחידת לוטם״, כך מכריזה בהתרגשות רמ״ד שליטה בלוטם, רס"ן ג', ומתנצלת שבגלל האינטנסיביות של התרגיל - היא אולי גם תצטרך להחזיק אותי על הקו לכמה דקות.

לאלו שלא מכירים, לוטם - היחידה להתעצמות טכנולוגית, היא היחידה הגדולה ביותר באגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר), ומאגדת תחתיה אלפי חיילים וחיילות שפועלים בשש יחידות - ממר"ם, מצפ"ן, חושן, שחר, מעו"ף ועתיד. כל אחת מהן מפעילה מערכות מבצעיות ותשתיות טכנולוגיות המשרתות את המטכ"ל ואת הקצה המבצעי.

בשבוע האחרון, התכנסו כלל היחידות ביחידה בחמ"לים, בשטח ובמדורים השונים, והתחילו בבדיקות מקיפות של המערכות המבצעיות שהם מפעילים, כחלק מתרגיל גדול בשם 'שרשרת הברזל'. 

"זו הפעם הראשונה בו לוטם אימנה את עצמה, מקצה לקצה, כגוף אחד", מספרת רס"ן ג', "תוך חמישה ימים, וידאנו שכל הפלטפורמות שלנו, כמו 'טירת האגם', 'הצ'ט המבצעי', מערכות בענן המבצעי, ותשתיות תקשורת כמו הסלולר הצבאי - בכשירות ובתפוקה הגבוהה ביותר".

במהלך התרגיל, מנהלת לוטם יצרה עומסים יזומים על המערכות השונות, כדי לבדוק את התפקוד שלהן ואת ההתמודדות של החיילים עם התרחיש החדש: "רצינו לוודא שאנחנו מוכנים לחירום, וגם לראות את רמת העבודה שלנו בציר הפו״ש - לבחון את שיתוף הפעולה בין החמ"לים בכל יחידה, ובין החמ"ל העיקרי של לוטם".

ובמקום לתרגל ירי רטוב ב-M16, כמו בתרח"ט קלאסי, החיילים טיפסו על תרני תקשורת או ניתחו נתונים במשך שעות ארוכות, גם אל תוך הלילה: "אין חייל שלא לקח חלק בתרגיל המורכב הזה. הוא היה מאתגר במיוחד, מכיוון שחלק מהמערכות שאנחנו מפעילים מסונכרנות, ואי אפשר לבצע עליהן בדיקות שיפור במקביל. לכן, הכול היה חייב להתבצע ממש על הדקה, בדיוק של הפרטים הכי קטנים". 

החיילים אף מבצעו מערכת נוספת באופן רשמי, עליה תוכלו לקרוא עוד פרטים כאן, באתר צה"ל, ממש בזמן הקרוב. ולמרות שהמטרה של "שרשרת הברזל" הייתה לרכז ולשפר את הטיפול בתקלות העלולות להתעורר במערכות, רס"ן ג' מבקשת להדגיש: "כמובן שהן פועלות בצורה שוטפת בשגרה, אבל כאן בחנו אותן בתצורת חירום, תחת עומסים משמעותיים במיוחד".

ואם תהיתם, זה אומנם היה התרגיל הראשון מהסוג הזה, אבל הוא ממש לא יהיה האחרון. "הממשקים בין היחידות היו מדהימים", מעידה בשביעות רצון הרמ"דית, "כל היחידה נרתמה. יכולת לראות חיילים ממצפ"ן, האחראים על מערכות מבצעיות מבוססות מידע, מממר"ם, שמספקים את התשתיות בענן, ומחושן, שאמונים על התקשורת - עובדים יחד, בצורה רחוקה אך משותפת מרחוק".  

"כל היכולות של כלל היחידות באו לידי ביטוי בתרגיל הזה - כאשר השלם הוא לוטם", מציינת רס"ן ג', "התרגיל הלך לפי התוכנית. בהמשך נסכם אותו, נציג מסקנות ונייצר למידת לקחים. הוא הוכיח את עוצמתה של היחידה, את רמת הכשירות והזמינות של המערכות - ואת היכולת לייצר רציפות תפקודית גם במצבי משבר".

"התרגיל בוצע באופן מקצועי ביותר ותרם משמעותית להעלאת כשירות הפלטפורמות והמערכות שבאחריות לוטם, שעליהן נסמך צה״ל כולו, ולכשירות היחידה בכלל", סיכם את התרגיל מפקד לוטם, תא"ל עומר דגן, "אנו גאים בכל מפקדי וחיילי היחידה בסדיר ובמילואים אשר לקחו בו חלק ופעלו לילות כימים להצלחתו".