אגרת ר׳ האגף לציון 18 שנים להקמת אגף התקשוב וההגנה בסייבר

04.03.21
מערכת אתר צה"ל

חיילי ומפקדי אגף התקשוב וההגנה בסייבר,
לפני כ-18 שנים, ב-3 במרץ 2003 הוקם אגף התקשוב על יסודות חיל הקשר האלקטרוניקה והמחשבים, וחטיבת התקשוב על יחידותיה.
עם התפתחות אתגרי התקשוב וההתבססות ההולכת וגוברת של צה"ל על תחומי המחשוב, תקשורת הנתונים ושו"ב דיגיטליים, התעצם הצורך בגוף מטכ"לי להובלת כלל מאמצי התקשוב, ובהתאם הוחלט על הקמת אגף חדש במטכ"ל - אגף התקשוב.
ייעודו של האגף החדש: "לקבוע את מדיניות התקשוב בצה"ל ולתת מענה מבצעי וטכנולוגי לצרכי התקשוב בצה"ל ".
היום אנו מציינים את כברת הדרך שעבר האגף בשמונה עשרה שנות קיומו. התפתחות הטכנולוגיה לאורך השנים אפשרה לאגף להרחיב את היכולות הדיגיטליות של צה"ל ולעצב תהליכים מבצעיים וארגוניים רב זרועיים חדשים המגדילים את עוצמתו.
בעשור השני לקיומו, עבר האגף שינוי גדול להתאמתו לאתגרים והאיומים המתפתחים:
1) בשנת 2016 הקמנו את חטיבת ההגנה בסייבר. במאי 2017 עודכן שם האגף לאגף התקשוב וההגנה בסייבר והפך הלכה למעשה למפקדה העשירית להפעלת כוח בצה"ל. השנה אנו מעדכנים את שם החטיבה לחטיבת הספקטרום וההגנה בסייבר על רקע העיסוק הגובר במימד הספקטרלי.
2) בשנת 2019 הקמנו את מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית - מנהלת מטכ"לית רב"ז לניהול תהליכי ההשתנות הדיגיטליים בצה"ל.

משרתים יקרים,
אנו נמצאים בתקופה ייחודית, במהלכה של מהפכת מידע והשתנות דיגיטלית עולמית. תמורות אלו מחדדות את ההזדמנות הגדולה להשתנות דיגיטלית כמנופי התעצמות מבצעיים וארגוניים.
התפתחות התהליכים המבצעיים הצה"ליים המתבססים על הדיגיטל, הצורך הבלתי מתפשר להגן עליהם ופוטנציאל התקיפה של האויב בסייבר ובספקטרום, הובילו את האגף לקבל אחריות על ממד לחימה חדש בצה"ל - הממד הקיברנטי. עליונות צה"ל בממד מהווה תנאי הכרחי למימוש תפיסת הניצחון.

עוצמתו של האגף הינה בחיבור בין כלל מרכיבי הממד: הדיגיטל, הסייבר, לוחמת הספקטרום ומיצוי המידע מהליבות ועד הקצה הטקטי, על מנת להבטיח עליונות קיברנטית וחופש פעולה מבצעי.

אך מעל הכל, העוצמה של האגף היא בכם - משרתי האגף , שכן כל מערכת טכנולוגית, מתוחכמת ככל שתהיה, נשענת על מחשבה עמוקה ועשייה עד אחרון האנשים. אגף התקשוב מורכב מתמהיל הטרוגני; קרבי, מבצעי וטכנולוגי, אשר יחד מנצחים כל אתגר. הערכתי הרבה לכל אחד ואחת מכם על עשייה ענפה ומקצועית המשפיעה ישירות על עוצמתו של צה"ל.

עברנו העשיר, הצלחותינו בהווה והרלוונטיות שלנו בעתיד תלויים במקצועיות ומחויבות אנשינו, כפי שהיטיב לתאר זאת האלוף בדימוס יצחק (חקי) הראל בפקודת היום להקמת האגף: "הקמת אגף התקשוב הינו פרי חזונם של מנהיגים ומפקדים אשר מעריכים ומוקירים את עוצמת העשייה בחיל הקשר ורואים בעיניהם את התקשוב מוביל את צה"ל למחר חדש, מגביר ומעצים את יכולותיו והופך בעתיד לנשק המכריע בקרבות. אתם אלו אשר תהפכו את מרכיבי התקשוב לנחלת הכלל, בידכם הכוח להפוך חזון למציאות ולהוביל את צה"ל לאתגרי העתיד".
הוקירו ולמדו מעברנו, תיצרו ותעצבו את עתידינו.

גאה בכם!

אלוף ליאור כרמלי
ר' אגף התקשוב
וההגנה בסב"ר