הכירו את מדור החדשנות של אגף התקשוב

07.10.21
מערכת אתר צה"ל

"כל אחד יכול לבוא עם פתרון משמעותי, מהלוחם בשטח, למתכנת, לאיש המטה. החל מחייל בן יומו ועד לקצין בדרגות הבכירות ביותר. המטרה שלנו ברורה: להביא ערך ללקוח המבצעי בשטח, וכן זה שבמטה, הארגוני".

מאז שהוקם ב - 2018, מדור החדשנות של אגף התקשוב וההגנה בסייבר ״i808״ הוביל עשרות מיזמים, והוציא לפועל רעיונות חדשניים רבים בתחומי הסייבר והדיגיטל. שוחחנו עם קצין החדשנות של האגף, סרן אליאהב עמרם, במטרה להבין כיצד מובילים חדשנות ארגונית ושוברים תקרות זכוכית בעידן המודרני.

"משמעות שמו של המדור, i808, הוא 808 כמספר יחידת אגף התקשוב וההגנה בסייבר, כשם שנהוג לתת לכל יחידה בצה"ל, בעוד ש - i מסמן ״innovation״, חדשנות. מסביר סרן אליאהב עמרם, "העשייה של המדור מתרכזת בהאצת פיתוחים והטמעת טכנולוגיות פורצות דרך לצבא במהירות, בשיטתיות ובהובלת היזמים של אגף התקשוב וההגנה בסייבר, וצה"ל הגדול. אנו פועלים בעיקר בתכניות ייעודיות, שבהן אנחנו מתחילים בבירור ממוקד בסיוע לקוחות ושותפים מרחבי הצבא אודות צרכים ואתגרים מבצעיים וארגוניים".

"משם אנחנו יוצאים בקול קורא, כיוון שאנחנו מאמינים שכל אחד יכול לבוא עם פתרון משמעותי: אם זה מבחינת הדרגות - החל מהחייל שזה עתה התגייס ועד הקצין בדרגות הבכירות ביותר. אם זה מבחינת תחום ההתמחות, כמו לוחם, מפתח תוכנה או איש מטה. האמת שאנחנו בכלל לא מסתכלים על זה, אלא מה שיותר חשוב לנו זה האם היוזמה מביאה ערך ללקוח מבצעי וארגוני גם כן".

מבין הפרויקטים המעניינים ביותר שהוביל המדור בתחום המבצעי, ניתן למנות את מיזם "מנגינה", בהובלתו של רמ"ד מחקרי מידע לוגיסטי ביחידת שחר שבלוטם, רס"ן אביחי עמר, ורש"ץ מחקרי המידע הלוגיסטי ביחידת שחר שבלוטם, סרן ליאור ששון. מדובר ברכיב בעל יכולות ניתוח סאונד לגילוי תקלות על פי רעשים חריגים במנועי רכבים ממוגנים וטנקים. בזכות רכיב זה, מאות תקלות ימנעו מבעוד מועד, מה שיתרום לרציפות הפעילות המבצעית של הרכבים ויחסוך כספים המושקעים בתיקון תקלות בדיעבד.

מיזם "פיניאטה", פרי יצירתו של רס"ן ל' מיחידת מצו"ב (מרכז צופן וביטחון לאומי), הינו פרויקט מבצעי , מרתק ומהפכני שאין מקביל לו באזרחות, העוסק בעולמות אבטחת המידע בתחומי הסייבר. לצערנו, לא נוכל להרחיב עליו רבות מפאת אילוצי ביטחון מידע.

מיזם מיוחד נוסף העוסק בתחום הארגוני נקרא "בום דיגיטל" בהובלתה של רמ"ד דיגיטל במטה המקשא"פ של פיקוד מרכז, רס"ן שי באומן ומס"ח חטיבת הצנחנים, רס"ן שי כחלון. מדובר באפליקציה המשמשת כמבקר משימות, ומנגישה מסקנות ומידע מבוססות נתונים למפקדים. כעת, מערכת אחת תרכז את כלל המשימות הפתוחות של פרויקט או יחידה מסוימת עבור המפקד, ותראה לו את התפוקה של כל עובד, סטטוס המשימה ויעדים להמשך, בדומה לחברת הסטארט - אפ הישראלית והמצליחה "Monday", אשר מפתחת יישום אינטרנט וסלולר לניהול צוותים ופרויקטים, המשרת כיום כ - 100,000 ארגונים וחברות ברחבי העולם.

תהליך היזמות מזכיר באופנים מסוימים יציאה לפעילות מבצעית", נזכר אליאהב. "בכל פעילות שכזו היה תמיד תהליך הכרחי של חשיבה אחרת. יש פעילויות שלהן נדרש תהליך תכנון וחשיבה אחרת. תמיד צריך גם לחשוב שונה איפה אנחנו יכולים להגן וגם לתקוף בצורה הטובה ביותר. צריך לנתח דפוסי פעולה, לחקור היסטוריה גזרתית, לאסוף מודיעין ולצאת לפעילות כשמוכנים ברמה הגבוהה ביותר. צריך גם לדעת להשתנות בזמן אפילו תוך כדי פעילות כדי לשמר את היתרון שלנו".

"הרבה פעמים אנחנו רגילים לתפיסה שבה אנו נמצאים, השגרה השוחקת, המונוטוניות ולא מתפנים לחשיבה אחרת, יצירתית. יש בעיה ואנחנו מנסים לפתור אותה בדרכים הרגילות, המוכרות השגרתיות ואז לעיתים מוצאים את עצמנו מול שוקת שבורה. החדשנות, היזמות והיצירתיות היא לעצור ולחשוב אחרת ולפעמים גם לחשוב פשוט. לנסות להבין אילו כלים אחרים, לא קונבנציונאליים, לא מוכרים שאנחנו יכולים לפתור איתם את הבעיות והאתגרים הביטחוניים עמם הצבא והמדינה מתמודדים ובכך תמיד לנצח בכל מפגש עם האויב".

כיצד באה לעולם יוזמה חדשנית?

"פיתחנו טכניקה חדשה של קידום חדשנות הנקראת "iLS", אשר מבוססת על שלוש שיטות מרכזיות: מודל "מסע הרעיון- idea" שפיתחה כלת פרס ישראל, פרופ' מירים ארז, ומטרתו לסייע למנהלים בארגון לקדם חדשנות. המודל מסתכל על כל השלבים שיזם צריך לעבור כדי להביא את הרעיון שלו לכדי מימוש בתוך הארגון.

השיטה השנייה הינה ״Lean Startup״, טכניקה לפיתוח מוצרים בעלי ערך ללקוחות. המטרה הינה להימנע מסיטואציה בה משתמש מוריד אפליקציה לנייד שלו והיא הופכת להיות עוד אפליקציה מיני רבות שהורדו לנייד שלנו ואינן בשימוש. אנחנו בונים את התכנית תוך כדי קשר רציף עם המשתמשים הפוטנציאליים, הלקוחות בצבא, הדורשים המבצעיים (מלוחמים, דרך מפקדים ועד לאפליקציות שמשרתות את כלל החיילים בצבא). שיטת הצעדים הקטנים מוודאת שאנחנו מבצעים תהליך של למידה ובהתאם משנים את הפיתוח של המוצר שלנו במידת הצורך. הכל במטרה שנביא ערך משמעותי למשתמשים שלנו.

שיטה שלישית שבשימוש הינה ״Design Sprint״. מדובר בטכניקה שבשימוש החברות הטכנולוגיות הענקיות בעולם, לבחינה מהירה, של תוך שבוע בלבד, כולל מציאת הבעיה הספציפית, העלאת רעיונות לפתרון, בחירת הרעיון למימוש, פיתוח ביום אחד. ולבסוף, ביום האחרון של אותו השבוע User Testing - בחינה עם משתמשים אמיתיים, האם ישתמשו במוצר ביום שאחרי ההשקה", מסביר סרן אליאהב עמרם. "למעשה שלושת הטכניקות הללו אוחדו לתוך מודל אחיד ומקיף, שקראנו לו "Lean Journey", ובזכותו היזמים שלנו מצליחים להביא מוצרים מדהימים, שימושיים והכי חשוב- כאלו שעונים על צורך אמיתי", מספר סרן אליאהב עמרם.

כשהתבקש קצין החדשנות של האגף לבחור מיזם מרגש אחד ענה:

"יש כל כך הרבה, קשה לבחור אחד. כל יזם שמגיע אלינו עם רעיון וברק בעיניים, ותמיד מרגש לראות איך בסוף של תכנית ההאצה הוא הצליח לא רק לחלום בגדול, אלא גם להביא את החלום לכדי מימוש ולהשפיע על כל הצבא. זכור לי במיוחד את אפליקציית "זמזם" - חיילים בשירות חובה שחברו יחד מיחידות שונות בצבא במטרה למנוע את התפשטות הקורונה ואת ההתקהלות באמצעות ניהול מבוסס עומסים ומידע של תורים".

"יחד איתם עברנו את כל התהליך של גיוס לקוחות, בחינת הצורך, הבעיה, זיקוק שלה, קשר תמידי ורציף עם לקוחות, פיתוח של דגם ראשוני נסיוני, ועד לשיווק (הפקת סרטון יחד) והטמעה ביחידות שונות (מרפאת שיניים, חדרי אוכל ועוד). צוות הפיתוח, עבד במהלך הגל הראשון של הקורונה, לילות כימים והתמודד עם המון קשיים של תרבות ארגונית, סיכונים, עבודה על ענן, פוליטיקה ארגונית, ביטחון מידע. הם ממש לא ויתרו ובהמון נחישות, תשוקה, התמדה הביאו את המוצר לכדי מימוש. המיזם הזה היווה למעשה את הבסיס לאפליקציית "תורים" שפותחה ביחידת שחר שבלוטם, והיום מאפשרת לעשרות אלפי משרתים לקבוע תור ולהתחסן בחיסון השלישי, בין היתר, בקלות ובמהירות."

פרופסור אנג'לה דאקוורת', פסיכולוגית ידועה באוניברסיטת פנסילבניה, הגדירה מושג הנקרא "GRIT" - היכולת להחזיק באותה מטרה עליונה לפרק זמן ארוך, ולעבוד קשה על מנת להפוך את מטרה זו למציאות תוך התמודדות עם אתגרים וכשלונות. "אין יזם לא בעולם ולא בצבא, שלא נתקל בקשיים - גיוס כספים, אמונה, משאבי אנוש, זמן ועוד", מסביר סרן אליהב עמרם, "לשיטתינו, היזמים שמצליחים להביא חדשנות פורצת דרך לארגון, הם אלו שיש להם מדד GRIT גבוה. למרות כל הקשיים, החסמים, הבירוקרטיה, הם מביאים לכדי מימוש והטמעה את החלומות שלהם ולאורך זמן. ברגע שיש לי את היזם או הצוות הנכון - אנחנו יכולים לרוץ ביחד קדימה ולשבור מוסכמות, שגרות עבודה, ואפילו שיטות לחימה כדי שנביא לצבא טכנולוגיות משנות מציאות".