עם 80,000 הודעות ביום - כך שבר הצ'אט המבצעי את השיא

היא עובדת ללא הפסקה, ומאפשרת לכל המפקדים בצבא להעביר ביניהם מידע ולקבל החלטות בזמן אמת. בחודש שעבר היא הוכיחה את יעילותה, והפכה לחלק בלתי נפרד ממבצע "שומר החומות". אז איך עובד "הצ'אט המבצעי", ומה העדכונים שעתידים להיכנס בו? 

09.06.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

הדרך אולי הכי נפוצה לתקשר בימינו, היא דרך הודעות - אנחנו מדברים עם חברים, מעבירים תמונות ומקליטים ללא הפסקה, וקשה לדמיין איך היינו חיים אחרת. גם בצה"ל, הצ'אט המבצעי מהווה חלק ענק בתקשורת בין גופים ואנשים שונים - ובמבצע "שומר החומות" הוא הגיע לשיא חדש - עם כ-80 אלף הודעות ביום.

האפליקציה, שפועלת בסלולר הצבאי של כל המפקדים ("האדום" כפי שהרבה מכירים אותו) ובעמדות נייחות, מובצעה בינואר 2020 - עם מעט מאוד משתמשים ועל בסיס טכנולוגיות מיושנות. במשך חודשים, עד סוף השנה, עבדו קשה כדי לתקן את התקלות ולייצב אותה. 

"בסוף, רצינו שיהיה ללקוח המבצעי רצון להשתמש בה", חוזר אחורה רס"ן איתן בריל, ראש מדור 'אקסון' במצפן שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר, "הלכנו לגדודים, לחטיבות ולאוגדות כדי לשמוע מה באמת הגורמים בשטח מחפשים - ולמדנו איך להתאים אותה בצורה הכי טובה".

לקראת "חודש המלחמה" שתוכנן, ניטרו ותיקנו בעיות שעוד היו קיימות בצ'אט, כדי להגיע כמה שיותר מוכנים. בשיא ההכנות - החל מבצע "שומר החומות". "פתאום, הייתה קפיצה מטורפת בשימוש בצ'אט", מספר רמ"ד 'אקסון', "אם ביום רגיל יש 12,000 הודעות, אז ביום הראשון למבצע, ב-9 במאי, היו 32 אלף. מיום שני, כשהתחילה הלחימה, סדר הגודל כבר קפץ - 80,000 הודעות ביום. יש בצ'אט ערוצים עם יותר מ-1,900 משתמשים".

הצ’אט, כך מתאר רס"ן בריל, מאפשר לסגור מעגל במהירות, ולפשט תהליכים מבצעיים: אם הקמ"ן רוצה לסמן מטרה מסוימת לתקיפה, או להתריע על פריצה בגדר מיד לכוחות בשטח - הוא עושה את זה בשניות, ופשוט כותב למ"פ הודעה דרך הצ'אט המוצפן.

"במהלך הלחימה נאלצנו לאחסן את המידע בחומרה נפרדת מרוב העומס, ועבדנו במשמרות מבצעיות - 7/24. היינו צריכים להכשיר את המערכות כל הזמן. אי אפשר הרי להשבית את הצ'אט לתיקון, אפילו לא לשעה - עד כדי כך המערכת הזו חשובה", הוא קובע. 

היום הצ'אט מאפשר להעביר הודעות, תמונות וקבצים - גם pdf למשל. עדיין אין את האפשרות לשלוח הודעות קוליות, אבל השדרוג נמצא בעבודת חיילי מדור 'אקסון', שבקרוב גם ישיקו את האופציה לשיחות וידיאו, ויאפשרו את השימוש גם דרך מחשב "משואה".

"המערכת, כך מעידים המשתמשים, מאוד נוחה, ופועלת ממש כמו וואטסאפ. השקענו את כל המאמצים כדי שהיא תעבוד בצורה המיטבית - אנחנו רוצים שיהיו את אותן הפונקציות ברשת האזרחית וברשת האדומה". 

"'שומר החומות' חידד לנו עוד יותר את המשמעות המבצעית של הצ’אט, ואת העובדה שהוא אמל"ח לכל דבר", מסכם רס"ן בריל, "בלעדיו, צה"ל לא מתפקד, ועכשיו אנחנו יודעים שכשתרחיש לחימה כזה יחזור על עצמו - נוכל לעמוד בו". 

על מנת לפתוח משתמש בצ'אט המבצעי בסלולר הצבאי, יש להתקשר למוקד של יחידת 'חושן' - 03-9575577 בצבאי