בזכות הטיפים האלה, מפקדי היחידות הטכנולוגיות הופכים לטובים יותר

כמה פעמים בחיים הרגשנו שלא באמת מקשיבים לנו עד הסוף? בתוכנית "לוטם קואצ'ינג", שעוברים הרע"נים של היחידה להתעצמות טכנולוגית מבצעית, לומדים המפקדים להקשיב בצורה טובה יותר לחייליהם, ולעזור להם להתפתח מבחינה אישית ומקצועית - והכול על לבוש אזרחי וקבלת השראה מחברות הייטק גדולות. הצטרפנו וקיבלנו את הטיפים המנצחים שלהם

01.03.21
עינב גרינברג כהן, מערכת את"צ

"כשאתה המנהל הכי טוב שאתה יכול להיות, אתה יוצר את הצוות הכי טוב שיכול להיות", כך מכריזה קרן כהן, מנהלת למידה, פיתוח ארגוני, גיוון והכללה בחברת מיקרוסופט, "בתור מנהלים, אנחנו צריכים לתקשר, וגם לדעת להעביר את הציפיות שלנו".

את המנטרות האלה, מטמיעה חברת התוכנה באנשיה במשך כמה שנים טובות - כשגופים רבים מגיעים לבניין ההייטק, על מנת לספוג את תרבות ניהול העובדים והעמיתים שהתפתחה שם.

גם קציני 'לוטם' (היחידה להתעצמות טכנולוגית מבצעית) שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר התארחו שם, כחלק מתוכנית בת שישה מפגשים לפיתוח אישי וקואוצ'ינג, הפועלת לראשונה ביחידה.

כשנכנסתי לאולם ההרצאות, הופתעתי לראות את כל הרע"נים בלבוש אזרחי. רס"ן אולג מורדוכוביץ, היועץ הארגוני של יחידת לוטם, מסביר לי שיש סיבה טובה מאחורי זה: "אנחנו רוצים להוציא את המפקדים מהשגרה של היחידה - זה חלק מהייחודיות של התוכנית".

הם עברו שם תכנים שקשורים לצמיחה ולפיתוח האישי שלהם ושל פקודיהם - בדגש על ניהול קריירה וחניכה צמודה, תוך מיצוי הפוטנציאל החבוי. "אנחנו פשוט רוצים להפוך את המפקדים שלנו לטובים יותר",מספר רס"ן מורדוכוביץ על הרעיון מאחורי המיזם.

ממפגש למפגש, כך מתאר היועץ הארגוני, השאיפה היא שהמפקדים יחדדו בעצמם יכולות מעולמות האימון האישי ויעבדו על מיומנויות בסיסיות כמו היכולת לתת משוב, להקשיב, לקבוע יעדים ולרכוש כלים משיטת הקואוצ'ינג.

המילה הזו, קואצ''ינג, חוזרת על עצמה פעמים רבות בשיחה, ואני מנסה להבין מה היא בכלל אומרת. "מדובר ביכולת של מפקד לחנוך ולפתח את פקודיו באופן מותאם ומדויק לצרכיו ולצרכי הארגון", מסביר רס"ן אולג איך הכלי בא לידי ביטוי במערכת הצבאית, תחת השם 'קואצ'ינג פיקודי'.

כך למשל, אחת התורות שהרע"נים תרגלו בסדנה שהעבירו המרצים של מיקרוסופט, נקראת 9box. זו מיומנות שעוזרת למנהל לאבחן בצורה טובה ומדויקת את הפערים של האנשים תחתיו ואת הדרכים לגשר עליהם, ולהעריך את הפוטנציאל שעוד לא פרץ.

״איך עכשיו אני יושב מול בן אדם, ומצליח לתת לו תחושה שאני נמצא איתו בקשב מוחלט?", מעלה היועץ הארגוני את אחת השאלות שעלו בסדנה. בסוף, כך הוא מסביר, המטרה היא שהיעדים שהמפקד מציב לחיילים ייקבעו במשותף, תוך תיאום ציפיות וביסוס מערכת יחסים אישית שמושתתת על מחויבות הדדית - דבר המצריך הקשבה זה לזו.

רס"ן אולג יידע שהתוכנית הצליחה למצות את הפוטנציאל שלה, ברגע שיראה ששיטות החניכה הגיעו עד אחרון החיילים והחיילות ביחידת לוטם. "אם אני מצליח להשפיע על האופן שבו האל"מים והסא"לים חונכים את האנשים תחתם, זה מייצר 'מודלינג' - דוגמה אישית".

"יש לזה חשיבות מאוד גבוהה", הוא קובע, "אנחנו מנסים לעשות שילוב בין הידע הצבאי שלנו לבין תובנות שקיימות מחוץ לצה"ל, כדי להגדיל את ארגז הכלים של המפקדים. יש מקומות וחברות שבהם עושים את הדברים בצורה קצת אחרת מאיתנו - אבל שווה לנו ללמוד מהם".

הפרט תופס חלק גדול מהעולם של מפקד בצבא - בין אם מדובר בקצין קרבי בנח"ל, ובין אם במפקד על יחידה טכנולוגית בלוטם. לכן, כך מסכם רס"ן אולג, גם ההתייחסות לאנשים חייבת לתפוס נפח גדול: "ראש ענף צריך לנהל את האנשים שלו, לקבל החלטות ולעזור להם לקבל החלטות, ולגרום להם לרצות לעבוד ולפעול בצורה הכי טובה שהם יכולים. התוכנית לגמרי מחדדת את ההבנה הזו אצל כל המשתתפים".

השגנו מרס"ן אולג טיפים להצלחת תהליך חניכה או קואצ'ינג פיקודי:

  • שאל שאלות לפני שאתה מספק תשובות.
  • בצע שיחות משוב שמאפשרות פתיחות ושיח (כמה שפחות שיפוטיות). שיחת משוב טובה היא כזו שבה הפקוד מדבר 70-60% מהזמן.
  • קבע יחד עם פקודיך יעדים אישיים ומקצועיים (בתיאום ציפיות משותף והדדי), שהינם מוגדרים וספציפיים, ניתנים למדידה, ברי השגה, רלוונטיים, מוגבלים בזמן ומאתגרים (עקרונות SMART + C).

    SMART + ּC - specific, measurable, attainable, relevant, time based + challenging
  • אל תיכנע ללחצי "היום יום"- זכור, חניכה ואימון דורשים ממך משאבי זמן וקשב עכשיו, אך היא תסייע לך למקסם אותם בעתיד.