גילינו את הקשר בין 3 מדורי התקשוב הסודיים האלה

בכתבה הבאה תיחשפו לעבודתם של 3 מדורי תקשוב מיחידות שונות, העוסקים בליבה המבצעית של כמה מהמערכות הכי חשובות בצה"ל

24.02.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

מלדאוג לתפעול המכשירים הטכנולוגיים בחיי היום יום בבסיסים, ועד למגן את המערכות הכי מסווגות בצבא - אגף התקשוב וההגנה בסייבר, שאחראי להפוך את צה"ל למתקדם וטכנולוגי ככל הניתן, לא מפסיק לעבוד. הכירו קצת יותר לעומק שלושה מהמדורים שתורמים לעשייה המבצעית:

מדור קישוריות רדיו ו-ROIP - רדיו Over IP במעוף:

המדור הזה, במילים פשוטות, מאפשר למכשירי הקשר שלכם לפעול. שמונה החיילים והחיילות שמאיישים אותו, עושים זאת באמצעות מערכת ROIP - רדיו IP Over (כמו כתובת IP) - שמורכבת משרתים וליבות, ומתחברת למכשירי הקשר ומנהלת אותם בצורה חכמה. 

ככה זה עובד: כשהחייל שמחזיק את מכשיר הקשר לוחץ על הכפתור, השמע שלו עובר תהליך דיגיטציה והצפנה, ומגיע לאתר קשר מסוים. אותו אתר קולט את המידע, ומעביר אותו ברשת. בצורה הזו, לוחם שנמצא בגזרת לבנון, לדוגמה, יכול לתקשר עם מי שמנהל את המבצע מהחמ"ל. למערכת ה-ROIP יש חלק עצום בכל התהליך הזה, והיא מוכרת כאחת הקריטיות בצה״ל, גם בבט״ש וגם בחירום. 

המדור, שהוקם ב-2011, נמצא תחת המחלקה ההנדסית מעוף - שאחראית על מערכות עולם התוכן של קשר. החיילים נמצאים בקשר רציף עם הכוחות בשטח - הקשר"גים, קשר"חים, ומפעילי הרדיו שיושבים בחמ"לים באוגדה ובפיקוד, שיכולים ליצור קשר 7/24, אם יש תקלות במכשירים. 

בעקבות צורך מבצעי, החיילים אף פיתחו מערכת המאפשרת לפיקודים להקליט את השמע ולחקור אותו בזמן אמת, ומערכת ניטור שבודקת את תקינות כל המכשירים בקצה, ומאותת אם יש סימנים לתקלות בסטטוס של אחד מהם. 

מדור ביג דאטה:

לפני כ-4 שנים, הושק בצה"ל הענן המבצעי - פלטפורמה שמנגישה את כלל התהליכים המבצעיים הכי קריטיים בצבא - מערכות הצייד, טירת האגם, החוזי, תהליכי האש השונים ועוד. זה למעשה ה"פרייבט קלאוד" הצה"לי.

שדה הקרב החדש, על מימדיו השונים מאופיין בריבוי סנסורים המייצרים עושר מידע בנפחים עצומים. הטיפול במידע, והיכולת להפוך אותו לתובנה שבקצה שלה מובילה לפעילות מבצעית, מצריך מומחיות ותשתיות מחשוב עצומות.

חיילי מדור ביג דאטה בממר"ם אחראים על האצת פיתוח יכולות מבוססות בינה מלאכותית בענן המבצעי. הם מתמקדים בתהליכי Internet Of Things - IOT ("האינטרנט של הדברים"): מונח שקובע שכל רכיב בעולם היום מקושר בצורה כלשהי לאינטרנט - בין אם הטלפון, רמזורים או מקרר חכם בבית. כך גם בצה"ל - רכיבים רבים מייצרים מידע, שיכול להועיל מאוד בזמן מלחמה.

המדור מספק את השירותים בענן הצה"לי שמאפשרים את השינוע של אותו תוכן אינסופי, בכמויות גדולות וקצבים מהירים - הישר לענן המבצעי, תוך יכולת שיתוף, עיבוד, ניתוח והנגשת מאגרים בצורה מהירה ומאובטחת.

כך למשל, אם הסנסורים קלטו מחבל שמנסה לחצות גדר בגזרה, בזכות תשתית אוטומטית שפותחה במדור ניתן לעלות על כך בקלות, ואף להתריע על האירוע באמצעות מערכות שיושבות על הענן ומקבלות את המידע בזמן אמת.

אחד הדברים המשמעותיים שהם מפתחים הוא מערכת, המספקת לדאטה אנליסטים חיבור ישיר למאגרי המידע בענן, יכולות אימון ופיתוח אלגוריתמים בצורה אוטומטית ומהירה, מה שמאפשר להם לבצע את עבודתם בצורה פשוטה ומהירה - כך שפרויקטי בינה מלאכותית שלרוב לוקחים חודשים, נמשכים רק כמה שבועות, ולא מחייבים ידע מעמיק באלגוריתמיקה.

ברגע של תרחיש חירום, אנשי המדור עוברים לזמינות מלאה, על מנת לוודא שהתשתית פועלת בצורה תקינה. כאשר מתרחשת תקלה בענן המבצעי, פונים למדור ביג-דאטה, ותפקידם לפתור אותה כמה שיותר מהר.

מדור הגנה בסייבר בחושן:

חושן היא יחידה ותיקה, שתפקידה לספק תשתית תקשורת לכל זרוע היבשה - בעולמות הטלפוניה, העברת חוזי, תקשורת נתונים וסיבים אופטיים. על ההגנה בסייבר של כל המערכות האלה אחראיים כ-20 קצינים ונגדים במדור, שנמצאים תחת מערך הסייבר בחטיבת ההגנה. המשימה של מדור ההגנה בסייבר, נעה משמירה על הטלפון הצבאי התמים שמונח על השולחן, ועד מערכות מבצעיות ומורכבות יותר. 

חיילי המדור מספקים הגנה 7/24, דרך חמ"ל ניטור "Security Operation Center" - שמזהה נסיונות של תקיפות סייבר על המכשירים שחושן מפעילה. באותו חמ"ל נמצאות מערכות שפרוסות ברשתות של חושן, והתפקיד שלהן הוא לחפש התנהגות חריגה.

ברגע שמזהים תנועה שאינה תקינה, המערכות יודעות לסכל חדירות באופן אוטומטי - בעוד שהחיילים הם אלה שמתחזקים את מערכות ההגנה, מתכנתים ומעדכנים את המידע שמאחורי הקלעים, ודואגים שהציוד עומד בסטנדרט הגנתי גבוה.

כשצץ חשד לזיהוי של אירוע סייבר, מבצעים סגירת מעגל ותחקור, יחד עם שאר החמ"לים של חושן. יש בו גם צוות אדום שתוקף את פיתוחי ההגנה, מחפש פריצות מבפנים ובודק את העירנות של המגנים - שנמצאים בחמ"ל גדול מתחת לאדמה, עם נציגים מכל קצוות היחידה. 

העבודה מתבצעת במשמרות - החיילים מחולקים לצוות חמ"ל, צוות חקירה וצוות אדום, ותמיד יש כונן בבסיס.

לכל גוף בצה"ל יש את המספר של המדור על מנת להתייעץ ולעדכן בדברים לא תקינים - בין אם סלולר צבאי של אחד המפקדים שמראה סימנים חשודים, או אירועים מטכ"ליים שדורשים את המיומנות של מגני הסייבר בחושן.