זה אולי האגף הכי 'צעיר' בצה"ל - אבל בלעדיו הלחימה הייתה שונה לגמרי

מאז שהוקם לפני 19 שנים, המשפט שמלווה את אגף התקשוב והסב"ר הוא 'הראשונים להגיע, האחרונים לעזוב'. שמענו מה עבר האגף במהלך השנים, ואיך ההתפתחות הטכנולוגית שלו השפיעה על כל צה"ל

03.03.22
מיה צדוק, מערכת אתר צה"ל

עם הטכנולוגיה שהייתה ב-2006 יכולתם בעיקר לשחק "סנייק" בטלפון, אך ב-19 שנים שעברו מאז - העולם שלנו השתנה טכנולוגית לחלוטין, גם בצה"ל. ב-19 שנים להקמת אגף התקשוב וההגנה בסב"ר, האגף שינה את פניו של התמרון - והוא ישפיע על איך שתראה המלחמה הבאה. 

סא"ל אוריאל מלכה, מג"ד 372, גדוד הקשר של פיקוד מרכז, התגייס ב-2003 עם הקמת האגף. אחת הנקודות הבולטות בשירותו היה פועלו במלחמת לבנון השנייה. 

"ממש אלתרנו", הוא מספר, "הוצאתי אנטנה ולקחתי מחשב משואה מאוגדת עזה. חיברנו אותו בטנק לחשמל והפעלנו ג'י פי אס - לא יכולנו לראות כוחות אחרים, אבל יכולנו לנווט. אם מדברים על טכנולוגיה - תראי כמה היה חסר אז. לא היו מערכות שליטה ובקרה, היה רק מכשיר קשר". 

הוא זוכר את עצמו כקצין צעיר שרץ ונלחם כדי לשמור על הקשר: "גם בטנקים בוערים, הייתי מנתק את המצפינים והקשר כדי שלא יפלו בידי האויב".  

כחלק מהפקת הלקחים מהלחמה, התחילו להכניס ליחידות את מערכת 'צי"ד 400', לצורכי תמרון. "עוד חשבו עליו לפני, אבל בלבנון השניה הבינו כמה היה צריך אותו", הוא הסביר, "וזה היה שינוי ענק בתפיסה ובדרך שבה מפקדים. היום, זה הזוי -  אנחנו משתמשים בדברים לניווט, לסגירת מעגלי אש מהירה, להעברת דיווחים, דקירת מטרות, וראייה של תמונת מצב כוללת".

המערכת נכנסה ב-2008, הוטמעה ב-2011, והיום - משתמשים ב'צי"ד 750'. סא"ל מלכה הדגיש: "זה היה השינוי הכי גדול - אתה יכול לראות את הכוחות שלך, כמו המסך שיש לך בג'יפ רק בטנק. כמו שעברנו מטלפון טיפש לאייפון, עברנו ממפות קשיחות לטכנולוגיה". 

השינוי הטכנולוגי שעבר האגף השפיע באופן ישיר על כל צה"ל, "עצם זה שיש מערכת שמראה את הכוחות, יכול למנוע תקריות של ירי דו צדדי", הוא אמר בגאווה, "היו לנו תקריות כאלו בלבנון, בלחימה בעזה ובאיו"ש, ועכשיו זה ימנע". 

"צי"ד התחיל ביבשה", סיפר סא"ל מלכה, "אבל רצינו שזה יגיע לכל צה"ל - שיסייע ללוחם, אם עכשיו מ"פ נתקע בעזה, חיל האוויר יראה אותו על המפה והוא יכול לסייע לו - חיברנו את הזרועות, זו הקטלניות שהרמטכ"ל מדבר עליה - מקסימום הישג במינימום זמן". 

"זה אגף שקם לפני 19 שנים", הוא מסכם, "עשה מהפכה בצה"ל, ועזר לו לממש את החזון שלו, אנחנו במקום אפקטיבי ומאוד מתקדם. בכל מבצע שהיה, עשינו הכל בשביל לנצח במלחמה - אנחנו תמיד אומרים 'הראשונים להגיע, האחרונים לעזוב', כי אנחנו אחראים על המלחמה בקשר".