בסיס בסמ"ח עבר לדרום - קבלו הצצה מיוחדת פנימה

בשנים האחרונות פועלים רבות בצה"ל למעבר דרומה. בין הלוקחים חלק בדבר נמצאים גם אגף התקשוב וההגנה בסב"ר ואגף המודיעין. כמה דקות בלבד מאוניברסיטת בן גוריון, נבנה בסיס חדש ומתקדם, בו שוכנת יחידת בסמ"ח. מבט אחד לתוכו ותהיו בטוחים שאתם בלב ליבו של בניין הייטק חדשני ואטרקטיבי. נשמע מסקרן? הצצה מיוחדת מבפנים

19.10.22
יובל טל, מערכת את"צ

בלב ליבה של באר שבע, כמה דקות מאוניברסיטת בן גוריון, עומד בסיס צה״לי חדש ובתוכו יחידת בסמ״ח - מסלול אלפא. הבסיס החדשני נבנה כחלק מפרויקט מעבר צה"ל דרומה, ומדי שנה מכשירים בו כ-1,500 חניכים. החניכים מוכשרים לכל המקצועות הטכנולוגיים, ומיד לאחר מכן הם מתפזרים לכל היחידות של צה"ל, ולא רק לאגף התקשוב.

 
ראיון ועריכת תוכן: רוני מינצנט, יובל טל. עריכה: רומן ליר, רועי גנון. צילום: שירה צלניקר. 

"המטרה שלנו בבסמ"ח היא להוביל לכך שהחניכים יקבלו מקצוע לחיים ובד בבד ידעו איך ללמוד בצורה טובה ונכונה", מסבירה סא"ל ליאת ליטבק, "על ידי כך, ברגע שיגיעו ליחידות הם יוכלו לעשות את המשימות והעבודה שלהם בצורה הטובה ביותר".

יחידת בסמ"ח הם הראשונים שהתמקמו בבאר שבע כחלק מהמעבר, והחיילים שעד כה הכירו בעיקר את מרכז הארץ, מתמקמים בדרום. הם אמנם שם רק חודשיים, אך כבר ניתן לראות שבעזרת המבנה החדיש - מצליחה היחידה לשפר ולשמר את יכולות הלמידה הייחודיות שלה. 

"הסביבה פה היא הייטקיסטית לחלוטין", מציינת סא"ל ליטבק, "יש פה מרחבי למ"א (למידה מותאמת אישית) שמאפשרים את זה. בנוסף אנחנו הולכים להקים חדר בריחה ומעבדות חקרנות כדי שהסגלים, החניכים, חיילים מהיחידות ותלמידים מבתי ספר באזור - יוכלו להנות מזה. בסופו של דבר, בזכות הדברים האלו גדל היקף המשרתים בבסיס". 

נוסף על כך, קצת לפני המעבר לדרום התקיים "האקתון" (מרתון תכנות), בו לקחו חלק חיילי היחידה יחד עם אנשי התעשייה והאוניברסיטה. "רצינו ליצור משהו שקשור לתחום הסייבר וישלב למידה יחד עם הנאה", מסבירה סא"ל ליטבק.

שילוב החיילים עם אנשי התעשייה היא מטרה עליונה אצל מפקדי בסמ"ח, "אנחנו מבצעים את שיתוף הפעולה הזה גם על ידי מפגשים, שבשפת ההייטק נקראים "מיטאפים", שקורים עם תעשיות אזרחיות", מסבירה סא"ל ליטבק. 

בשנים הקרובות הפרויקט עתיד לאכלס למעלה מ-12,000 אנשי ונשות אגף התקשוב, המודיעין וחה"א. כיום, אל המתקן בפארק ההייטק 'גב ים', שתוכנן בקפידה לפי צרכי היחידה, מגיעים בכל בוקר כבר 700 משרתי אגף התקשוב.

המתקן נותן מענה לשיטות הלמידה החדשניות והייחודיות ומכיל ציוד חדשני, "זה באמת משהו שמגדיל להם את הרצון להיות פה", מספרת סמל ד', מפקדת בבסמ"ח, "כמפקדים אנחנו צריכים לדאוג שיהיה פה מרחב למידה ברמה הכי גבוהה שאפשר, ובכך נוכל לעזור ולתת את המיטב לחניכים שלנו מבחינה אישית ומקצועית".

"בסופו של דבר החניכים הם הדבר החשוב באמת", היא מדגישה, "המתחמים והאפשרויות שמוצעות להם פה הופכות את המקום הזה למרחב הלמידה הטוב ביותר עבורם".