27 מדרגות, 5 דלתות - והגענו לדאטה סנטר המטכ״לי הראשון בצה"ל

עם שטח אחסון של 6 פטא בייט, שזה פי 10,000 ממחשב רגיל, הדאטה סנטר מהווה בסיס לכל התשתית הדיגיטלית של צה"ל. יצאנו לראות את המקום שמשמש כבית למערכות מבצעיות ותוכניות אופרטיביות - וגם עומד מאחורי אפליקציית דוח 1 שלכם

21.02.22
מיה צדוק, מערכת אתר צה"ל

27 מדרגות, חמש דלתות לבעלי גישה בלבד והגעתי אל החדר שמחזיק את כל צה"ל. לעין חיצונית, הוא לא נראה מיוחד או שונה - חלל עם מספר עצום של שרתים וארונות. אבל האנשים שמאיישים את המתחם 24\7, יודעים אילו סודות טמונים במקום הזה. 

הדאטה סנטר, או בשמו השני, ה'חווה', הוא תשתית שמהווה בסיס לעולם הדיגיטלי של צה"ל ומספקת מקום לכלל מערכות ה-IT. בין אם זו מערכת צבאית או אזרחית המשרתת את הצבא, היא תאוחסן בשרתים ששמם 'פיצה' ו'בלייד'. בהם מאוחסן המידע המבצעי. 

בדאטה סנטר יושבות מערכות מבצעיות וגם תומכ"ליות שמרבית משרתי צה"ל משתמשים בהן על בסיס יומי. רק בכדי להסביר את הממדים, בשביל להחזיק את כל המערכות , נדרש שטח אחסון של כ-6 פטא בייט, שזה פי 10,000 ממחשב רגיל.

"תפקיד הדאטה סנטר הוא לספק מענה לכל הפיקודים והזרועות", מפרט סא"ל ט', רע"ן מתקנים אסטרטגיים ביחידת ממר"ם שבלוטם, באגף התקשוב וההגנה בסב"ר, "יש צורך במקום שמעבד ומאחסן את כל המידע המבצעי ואפשר פשוט לגשת אליו בקלות".  

כחלק מתוכנית המעבר של צה"ל דרומה, יוקמו מספר חוות אשר יאפשרו כינוס מערכות למספר מערכות מוגבל. ובאמת במבט לחווה בה ביקרנו, רואים אזורים ריקים שהשרתים שהיו בהם הועברו למתחם מרוכז. "הדאטה סנטר הראשון ,'מצודת דוד', כבר הוקם - ויש עוד שנבנים כחלק מהתכנון", סא"ל ט' משתף.

אם גם לכם המונחים נשמעים קצת כמו ג'יבריש, בואו נפשט את העניין. "בדרך כלל יש אפליקציה", הוא מסביר, "המייל הצבאי לדוגמה -  הוא מרכיב רשתי שיושב על שרת בדאטה סנטר. משתמש מרוחק, כמו חייל בבסיס צבאי, יכול לגשת למידע באמצעות רשת התקשורת, וכך להשתמש במייל מכל מחנה צבאי בארץ".   

את ה'חווה' מאיישים חיילים וחיילות, שעברו 10 שבועות של הכשרה בה רכשו את הכלים הנדרשים לנהל ולתפעל את מרכז המחשבים. הם לומדים תכנים מעולם תשתיות ה-IT, חומרת השרתים, מערכות הפעלה שונות לעומק, רשתות ווירטואליזציה. 

ומה קורה אם החשמל נופל? "זה קרה לנו פעם", צוחק סא"ל ט', "ציפור ישבה על קו המתח וקטעה את הזנת החשמל, יש לנו מערכות גיבוי כמו גנרטור אשר מאפשרים המשך עבודה גם במקרים כאלו - אנחנו מכפילים תמיד את רמות האנרגיה בשביל להיות ערוכים. צריכת החשמל יכולה לספק חשמל ל-10 בתים עם תשע קומות".