הצצה למהלכים שיחברו את צה"ל לדיגיטל

בכנס מיוחד של פורום מטכ"ל ובכירים נוספים בצבא, הוצגה תמונת המצב של אחד הפרויקטים המשמעותיים עליו עמלים בצה״ל. איך זה עומד לעבוד? קבלו הסבר קצר, בשפה פשוטה, על תהליך "הטרנספורמציה הדיגיטלית"

30.06.22
ינון שלום יתח, מערכת את"צ

מאחורי צמד המילים "טרנספורמציה דיגיטלית", עומד אחד המהלכים המשמעותיים ביותר שמובילים בצה"ל בשנים האחרונות. בשביל להבין את מימדי ההשפעה המשמעותיים, צריך בסך הכול לפתוח את הטלפון הנייד שמהווה חלק בלתי נפרד מהמהפכה.

החיבור של מערכות צה"ל ל"דיגיטל" אומנם מתחיל במערכת דו"ח 1 ממוחשבת, אך הוא מקשר גם בין המטוסים, הצ'אט המבצעי (דרכו ניתן לדבר במחשב על נושאים מסווגים), ובעצם - כל נקודה בצבא, לוגיסטית וביטחונית כאחד, מחוברת ל"רשת דיגיטלית". 

 

כחלק מתר"ש תנופה, הוקמה לפני כשלוש שנים מנהלת מטכ"לית ייעודית, שפועלת תחת אגף התקשוב וההגנה בסב"ר, ומנגישה את כלל הצבא לעולמות הדיגיטל הרחבים. אותו חיבור נשמע פשוט וטכני למדי, אך בארגון בסדר גודל כזה נדרשים שינויים עמוקים ומחויבות לאירוע החדש, התאמת העבודה המקצועית לשפה משותפת ויצירת ממשק אחד שיוביל את כל התהליכים יחד. 

אם כך, רק הגיוני שפורום המטה הכללי בראשות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, יחד עם צמרת המפקדים בצבא מכלל החילות והמערכים, התכנסו במיוחד כדי לדון בהתפתחויות וההזדמנויות הטמונות בחיבור לדיגיטל. 

במהלך הפורום שהתקיים ביום שני, הוצגה תמונת המצב הנוכחית של הפרויקטים - ההצלחות לצד האתגרים, וחודדו הנושאים שידרשו מיקוד מיוחד בשנים הקרובות. 

"הסיפור הגדול של הדיגיטל, בניגוד לכל המימדים האחרים - אוויר, ים ויבשה, הוא שלא מדובר בדבר טבעי, אלא במעשה ידי אדם", הצהיר הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, בפתח הכנס, "הוא נמצא בכל מקום ובכל המימדים, כולל בספקטרום, וחוצה  אותם. משום כך, הוא יכול להתיך אותם ולחולל מהפכה". 

"אם אני אסתכל על שדה הקרב, סביב המלחמה", המשיך הרמטכ"ל, "שנים ספורות מהיום, השולט בדיגיטל ינצח במלחמה. המשימה שלנו היא לכונן מרחב דיגיטלי"

לאורך היום, סקרו בכירים את תחומי העשייה המגוונים באמצעות הרצאות "טד", וניסו לתווך את המהלך לבעלי הדרגות הבכירות. במרכז השיח עמדה ההיערכות לפרויקטי תשתית עתירי משאבים, שלפי משתתפים בכנס "ישנו את צה"ל מן הקצה אל הקצה". 

"אי אפשר להילחם היום בלי דיגיטל, אי אפשר לחיות בארגון בלי דיגיטל. הוא נוגע בכל אחד ואחת מאיתנו", הצהיר ראש אגף התקשוב וההגנה בסב"ר, אלוף ערן ניב, המכונה גם ה-CDO (או chief digital officer) הצה"לי.

שפת תקיפה ואמת מבצעית

כאמור, המהפכה שמחוללים בימים אלו במנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית, תחת פיקודו של תא"ל אביעד דגן, נוגעת בכל פינה חדשנית בצבא. דוגמה מצוינת לכך, שהוצגה בפורום, היא "נושא פלטפורמת ניידות".

מדובר בתשתית שמאפשרת שיחות מסווגות בנוחות מקסימלית - ממש כמו מכשיר סלולר צבאי. בכנס הוצג כי בשנתיים האחרונות נכנסו לשימוש צ'אטים וצפייה בחוזי בזמן אמת.

אם מסתכלים במבט רחב על אותה היכולת, התגלתה בשנה שעברה אפשרות מרחיקת לכת: חיבור עמוק וזמין בין המרחב המודיעיני והמבצעי, ומיצוי של המידע הרב המתקבל במערכות האמ"ניות - כך שיעבור בזמן אמת עד הלוחם בקצה.

במקביל, בשנתיים האחרונות הושלמו תהליכים רב-זרועיים שהביאו לשיפור משמעותי בקצב העברת הנתונים, ועלייה באמינות העברת המידע. בעזרת הצעד הזה, מצליחים ליצור "אמת אחת מבצעית" בעולם המטרות המודיעיניות ומגבירים את היכולת לתקוף בהספקים גדולים יותר.

אגב, פרויקט גדול שנחשף לאחרונה וניזון מהצעד הזה הוא "מעגל האש", המבוסס כולו על תשתיות האינטרנט המבצעי.

התקדמות נרשמה גם בתחום "התקינות הטכנולוגית", שיוצרת שפה משותפת בין מערכות שונות לאמצעי לחימה: נכתבו ועודכנו כ-20 תקנים חדשים, המשמשים את גופי הפיתוח של צה"ל והתעשיות הביטחוניות המקבילות. 

"לא דומה ל-iCloud"

"החלוקה המסורתית היא חומרה, אפליקציות, תוכנה והמימד האנושי", אמר רא"ל כוכבי למשתתפים, "אבל יש שם עוד שכבה ענקית: שכבת המידע, היא שכבה עצומה. המשימה שלנו היא לכונן מרחב דיגיטלי משותף".

עושר המידע המתקבל בכל רגע בצה"ל, הוא גדול ורק מתפתח עם הזמן. כדי לתמוך במעבר צה"ל לדיגיטל ולמצות את הפוטנציאל הטמון בו - התעורר צורך גדול ב"עננים דיגיטליים". בשנים האחרונות גובשה אסטרטגייה שמכוונת את המידע והחישוב הצה"לי להיפרס בעתיד על גבי שלושה מרחבים.   

בשנת 2020, היכולות הראשונות על גבי פלטפורמת "עננון" הפכו מבצעיות, וזו הצליחה להוות בסיס לתהליכים מבצעיים רב-זרועיים רבים, ביניהם: יישומי ניהול המערכה, צי"ד, חוזי ומיפוי במרחב המבצעי.

עד החייל בקצה

על מנת להכניס את צה"ל לארגון דיגיטלי במלוא מובן המילה, התחדדה ההבנה שיש להכניס גם את נוחות החייל בקצה. בעזרת שלל אפליקציות שפותחו ע"י יחידת 'שחר' באגף התקשוב - מצליחים להנגיש שירותים רבים בדיגיטל עד רמת הפרט: דו"ח 1 - אפליקציה לדיווח נוכחות לבסיס, רפואה בקליק, ZUZU - לתיקוף נסיעה בתחבורה ציבורית, קיטבג ועוד.

לאחרונה הוקם קמפוס דיגיטלי, שנועד לשנות את סביבת העבודה עם דגש על עולם ההדרכה. החל מהמעבר של בסיסי ההדרכה ללמידה מקוונת, סינכרונית וא-סינכרונית מרחוק, ועד שינוי שיטות ההכשרה והתאמתן לסביבה הדיגיטלית.

"המקפצות הבאות יהיו משמעותיות במיוחד", סיכם ראש המנהלת, תא"ל דגן, "הן יתקדמו בעיקר בעולמות התשתיות, הניידות והענן - ויובילו אותנו עוד ועוד קדימה".