בזכות הקורס הזה נקבע שיא חדש בבסמ"ח

באמצע יום בהיר 46 בנות מקבלות הצעה שהן לא יכולות לסרב לה - ובמקום לצאת לחופש הגדול האחרון כמו שאר מסיימי י"ב, בוחרות לעבור מכינה של חמישה שבועות לפני הגיוס שתקדם אותן בעולם הסב"ר הטכנולוגי, בצבא, ומחוצה לו 

17.01.22
מיה צדוק, מערכת אתר צה"ל

"אח שלי, שהיה באגף התקשוב, עודד אותי להתמיין", כך מתארת טלי טייטלבאום, חניכה במכינה, את תחילת המסע שבסופו שובצה לתפקיד עליו חלמה, "נורא רציתי להיות תוכניתנית, בזכותו. כשהציעו לי להגיע למכינה, ידעתי שאלך - לא הייתה שאלה". 

הסיפור של טלי הוא רק אחד מתוך רבות שקיבלו לאחרונה הזדמנות להגיע לשירות הצבאי מוכנות יותר - מבחינת מקצועית ומנטלית. היא, ועוד 45 בנות שכבר התקבלו לאגף התקשוב וההגנה בסב"ר, קיבלו שיחת טלפון שהציעה להן לקחת חלק במכינה הנשים, שתסייע להן להשתבץ לתפקיד שתואם ליכולות שלהן, או להגיע לתפקיד שלהן עם ידע גדול יותר. 

זהו אומנם רק המחזור השלישי של מכינת "טק - וומן" שפועלת כבר כשנה וחצי, ואורכת חמישה שבועות לפני גיוס החניכות לצבא, אבל כבר ניתן לראות הישגים מרשימים - לראשונה יש רוב נשי בקורסים הקדם צבאיים של בסמ״ח (בית הספר למקצועות המחשב), שמתקיים בזכות תהליכי המכינה. 

בשביל להבין את חשיבות התוכנית, צריך להכיר את מבנה בית הספר ואת מגוון התפקידים בו. בסמ"ח מחולק לשני אשכולות - אשכול א' שמכיל מקצועות כמו תוכניתנים ומגני סב"ר, ואשכול ב' שמציע קורסים כמו דאטה אנליסט ובודקי תוכנה. ההבדלים באשכולות הם אורך הקורסים, חתימת קבע ורמת עיסוק מבצעי וליבתי, כאשר אשכול א' עוסק בליבה, ואשכול ב' מתמקד במעטפת. 

מטרת המכינה להוות קפיצת מדרגה לבנות ללא רקע טכנולוגי, ולהקנות להן כלים שאיתן יצברו ידע וביטחון בעולם הטכנולוגי, כשאלו שמראות יכולות למידה גבוהות ופוטנציאל  - יוכלו להשתלב בתפקיד שהכי מתאים להן. מתוך 101 הבנות שהשתתפו עד כה בקורס,  88 מתוכן עברו לאשכול א'.

צוות הדרכה מורכב ממפקדת הקורס, שלושה תוכניתנים, מגנת סב"ר ומומחה DevOps. ייעודו הוא להקנות למשתתפות כישורים של העולם המקצועי, אבל גם תחושת מסוגלות והצלחה שחשובות לא פחות.

ומה עומד על סדר היום של המלש"ביות המדוברות? הן מגיעות ב-9:00 לכיתה הפרונטלית, שם הן עוברות תכנים כמו פייטון, רשתות, מצבי נתונים ואפילו מפתחות משחק. וכשהן לא בשיעורים, הן לומדות בעצמן בכיתת המחשבים. "למידה עצמית היא כלי שגם חשוב לאזרחות, ומעבר לזה אנחנו רוצים לראות את ההבנה שלהן",  סיפרה  סמ"ר ש', מפקדת הקורס של המכינה האחרונה. 

היום הרגיל אמור להסתיים ב-16:00, ובנות שמעוניינות יכולות להישאר לשיעור 'התמקצעות, חניכה ואקסטרה'. "לא מוגדר חומר מסוים", הדגישה סמ"ר ש', "מי שמרגישה שהיא רוצה להשלים חומר מסוים יכולה, זה לא חובה אבל זו הזדמנות טובה לחדד את מה שלא מובן". 

במהלך התוכנית, כדי להגביר את המוטיבציה ואת ההבנה שלהן, החניכות נפגשו עם נשים בכירות בתחום. הן שמעו הרצאות של אל"ם י', מפקדת ממר״ם (מרכז מחשבים ומערכות מידע), אל״ם טלי כספי, מפקדת יחידת שחר וסא״ל ליאת ליטבק, מפקדת בית הספר למקצועות המחשב. 

"כולנו רואים ורואות את הפערים בהייטק, והמטרה שלנו היא להגביר את שילוב הנשים במקצועות טכנולוגיים ובקורסים הליבתיים בפרט", הסביר רס״ן נועם ברייט, רמ״ד תוב״ל (תוכנה, בדיקות, לומדה) ומנהל המכינת הנשים. 

"אני מאוד מאמין בקידום נשים ומיצוי הפוטנציאל שלהן", הדגיש הרמ"ד, "האחריות שלנו היא ליצור מסגרות שתומכות בתהליך הזה - המכינה היא פלטפורמה שמאפשרת את שבירת תקרת הזכוכית. בנות שלא בהכרח מגיעות עם רקע טכנולוגי, רוכשות פה כלים וזה משפיע על צה"ל ועל החברה הישראלית".

"אני מבינה שזה אומר שאני ככל הנראה מאריכה את השירות שלי", שיתפה טלי בלבטים, "אבל אני נורא אוהבת ללמוד וזו אופציה שהייתה מאוד משמעותית עבורי, זה לא מובן מאליו שאומרים - קחי שיבוץ שיותר מתאים לך".

"אני פשוט אסירת תודה, זה פרויקט כל כך חשוב", היא חוזרת בקול נרגש, ומבקשת להעביר מסר בנימה אישית: "בנות שזה מסקרן אותן - לכו על זה. יש המון שמפחדות להיכנס לתחום, גם אני תמיד חשבתי שאני לא מסוגלת, אבל