יחידת המחשבים הוותיקה בצה"ל חוגגת 63

מעטים מבינים מה בדיוק היא עושה, בודדים עוד יותר שותפי סוד לפעילותה ששזורה בין דפי ההיסטוריה של המדינה. לכבוד יום ההולדת ה-63, תפסנו לשיחה את מפקדת ממר"ם, ולמדנו עוד על הראש מאחורי היחידה ששדה הקרב שלה - הוא כבר בעתיד

04.08.22
רוני מינצנט, מערכת את"צ

כשמדמיינים פעילות מבצעית בצבא הגדול, לרוב עולה תמונה של "ווסאח" - לוחמים מוסווים שמסתערים על האויב עם "סכין בין השיניים". כנראה שלא תחשבו מיד על חיילי וחיילות ממר"ם, שיושבים בחדרי מבצעים עם "מקלדת בין הידיים". 

הרבה יותר קשה לתאר מה עושים אותם אנשים מול המסך, שהרי רוב הפעילות שלהם מסווגת ונסתרת מהעין. אבל סיכום 63 שנות פעילות הוא הזדמנות לנסות ולהבין מה בכלל החיילים עושים שדואגים לפעולה המבצעית בקצה, ומנגישים את הארגון הדיגיטלי על בסיס יישומים שמפותחים בעננים המסחריים ומונגשים בכף היד - ומה התוכניות הלאה.

המחנה הראשון של ממר"ם

 

ממר"ם (מרכז המחשבים ומערכות המידע) היא יחידת המחשבים הראשונה שנוסדה בצה"ל. היא סיפקה שירותי מחשוב לכל החילות ולאגפי המטה הכללי עוד מ-1959.

מאז, נוספו על ציר הזמן המרשים אירועי מפתח רבים: מקליטת המחשב הצה"לי הראשון, דרך הקמת גוף ייעודי להגנה בסייבר, ועד ל-2020 - בה הפכה ממר"ם לספקית הענן הפרטי הגדולה ביותר במזרח התיכון.

הקמת היחידה

 

"צו הקמה ליחידה אשר תקרא 'ממר"ם' ואשר תאורגן החל ב-15 ביולי 1959",  כך נכתב במסמך הרשמי שפורסם ביולי 59'. אותו צו הגדיר את כפיפות היחידה לאלוף דאז יצחק רבין, ואת תקן היחידה לשישה אנשים: מפקד, מהנדס שיטות, קצין תכנון, מהנדס ראשי, פקיד ראשי ונהג. באוגוסט 1960 כבר גדל תקן ל-75 אנשים וב-1961, שנתיים מיום ההקמה, היא כבר מנתה 124 משרתים. 

הצעד המשמעותי הבא היה ייבוא המחשב הראשון בצה"ל, כדי לממש את יכולותיה. "עצם זה שהמחשב הראשון בצה"ל והשני במדינה הגיע לממר"ם היה מהפכני", משחזרת מפקדת ממר"ם ומסבירה, "סביבו התפתחה תרבות שלמה של פיתוח אפליקציות, ולאט לאט התפתחה מהפכת ההייטק והסטארטאפ-ניישן הישראלי". 

בחלוף השנים התפתחה והתעצבה ממר"ם, והפכה יכולות רבות של הצבא לאפקטיביות מאוד. דוגמה אחת לכך היא מרכזי הדאטה סנטר השונים. "הקמנו ממש 'אולם מחשב' עצום, כי בתקופה ההיא כל מכשיר תפס חדר שלם", אומרת אל"ם גרוסמן, "עם הזמן הצלחנו להקטין את גודל השרתים, אז בעצם אפשר להגיד שאחת המומחיות שיש לממר"ם היא לאגד את המידע של כולם על-ידי החזקת הדאטה הסנטרים (מרכזי המחשוב הצה"ליים) שמשמשים את כלל הצבא".

דאטה סנטר מודרני

 

"השעה, הזמן והמרחב לא משנים", היא מדגישה, "תמיד תמצאו את ממר"ם לשירותכם ברמת קצה או יישום, בתוך גבולות המדינה או מחוצה לה". 

כיום בנויה היחידה מכוח אדם של מאות חיילים וחיילות, אנשי ונשות קבע לצד ע"צים, והיא פועלת כדי להפוך לטובה ולמקצועית ביותר בתחומה. "המוח שמחזיק את המקלדת, נמצא בסופו של דבר, בראשו של חייל", מציינת מפקדת ממר"ם.

מחשב הפילקו הראשון שהגיע ליחידה

 

מתוך כל פלטפורמות העננים במזרח התיכון, חלקו של צה"ל הוא הגדול ביותר - בכמות הפרויקטים ובכמות המשתתפים. העננים נותנים שירותי תקשורת בקצה שדה הקרב, ובאופן הזה יאפשרו לצה"ל לפעול גם במצבי נתק ובפעולה בקצה, כמו סגירת מעגלים קצרה. 

"אנחנו מפעילים גם פיתוח הנדסה של עננים פרטיים", מסבירה אל"ם גרוסמן, "ממר"ם מובילה היבטים של עננים מסחריים, צה"ל הולך לעולם שהוא היברידי. עלינו להיות רלוונטיים בעולמות מפעלי המידע וסגירת המעגלים בצורה מהירה ויעילה".

"ממר"ם משולבת בדרכה של ישראל", מצהירה מפקדת ממר"ם ומדגימה מיד: "כפי שהמדינה הפכה להיות תעשיית הסטרטאפ, כך גם בכל הדברים האלה ממר"ם המשיכה להתפתח ולצמוח, לפעול יחד עם חדשנויות טכנולוגיות ולקדם הון אנושי".

"עולמות האוטונומיה והדאטה מבינים היום שהדרך להוביל ולהכריע את המלחמות הבאות היא באזורי המידע", היא מסכמת ומביטה לשנים הבאות, "ככל שהמידע רלוונטי לפעולה מבצעית או אפקטיבית, כך נהיה אלה שנמצאים צעד אחד קדימה, אותו צעד שיעזור להכריע את המערכה הבאה".