מה זה שולט ספקטרום? ומה הוא עושה? יצאנו לבדוק

במימד הספקטרום הנסתר מהעין פועלים כוחות רבים, ושליטה במימד זה מצריכה ידע מקצועי, מיומנויות ניתוח ויכולת התנסחות בשפה רב-מימדית. את המחזור השני של קורס שולטי הספקטרום החדש סיימו השבוע 28 חניכות וחניכים, שלראשונה ישתלבו גם באוגדות ובפיקודי צה"ל. שוחחנו עם רע"ן ההפעלה במרכז לוחמת הספקטרום שבאגף התקשוב, ושמענו ממנה על ההכשרה ועל התפקיד

02.03.23
נטע רוף, מערכת את"צ

בין שלושת מימדי הלחימה המוכרים בצה"ל - האוויר, הים והיבשה - שזור מימד נוסף, ולמרות שלא שומעים עליו הרבה, הוא מהותי ואינטגרלי לא פחות מהאחרים - הספקטרום.

בעולם הטכנולוגי בו אנו חיים, כמעט כל דבר פועל על תדרים - מהויי פיי עליו אנחנו גולשים, טלפונים ומכשירי קשר, ועד כלי טיס שונים. מתוך כך, מהווה מימד הספקטרום אתגר משמעותי, בין אם מצד התקשורת הכחולה - כוחותינו, ובין אם מצד התקשורת האדומה - האויב. 

בשל אתגר זה, הוחלט במרכז לוחמת הספקטרום שבאגף התקשוב, לפתוח תפקיד חדש - 'שולט ספקטרום'. הכשרת הפיילוט החלה בדצמבר 2021, והשבוע סיימו את הכשרתם 28 חניכות וחניכי המחזור השני, והראשונים להשתלב בפיקודים ובאוגדות.

בעומק השטח, בזמן הפעילות המבצעית, כשלכוח צה"ל יעלו בעיות - שולט הספקטרום יידע להביא את הפתרונות. אבל השפה המקצועית של מימד הספקטרום ושל הלוחמים והמפקדים בשטח שונות זו מזו. כדי לגשר על הפער נדרש ידע ספציפי, כאן תפקיד השולט בא לידי ביטוי.

"אנחנו מחפשים אנשים בעלי חדות מחשבה, יכולות ניתוח, הסקת מסקנות, התנסחות גבוהה, ולא פחות חשוב - בעלי אינטראקציה חברתית מעולה", מפרטת סא"ל ר', "השולטים צריכים לדעת לגבש תמונת מצב מבצעית ולתווך אותה, על כל משמעויותיה המבצעיות, בשפה ברורה ומובנת למפקדים בשטח. זה לא מספיק שהם יידעו מה המשמעות של הפרעה במימד הספקטרום, הם גם צריכים לדעת להסביר".

הכשרת התפקיד עצמה מורכבת משישה שבועות של קורס אינטנסיבי בגדוד 5114 פסגות, ואם חשבתם שבסיום הקורס נגמרת הלמידה, תחשבו שוב - אופי התפקיד משתנה לגמרי בהתאם לכל שיבוץ, ובכל מקום יעברו החיילים חפיפה שתמקד את הכשרתם לתפקיד הספציפי.

"בגלל הידע שדורש התפקיד, חשוב לנו לחבר את החיילים מצד אחד למקצוע ומצד שני לתהליכים ולגופים המבצעיים בצה"ל", מרחיבה סא"ל ר', "יש להם ידע נרחב על הצבא הגדול וגם על המקצוע והמימד. הקניית שני העולמות האלה היא לא פחות מקריטית".

"יותר מהכול, שולטות ושולטי הספקטרום יאפשרו לצה"ל מימד פעולה נוסף במימד נסתר מהעין", מסכמת רע"ן ההפעלה, "התפקיד הזה הוא אחד מתוך כמה שמרכיבים את מערך הספקטרום. בשנה הקרובה יש לנו כוונה להשקיע בבניית המערך והכשירות של משרתיו - שיהוו חיזוק נחוץ בכלל האוגדות, הפיקודים והזרועות".