ילדי המשפחות השכולות בכנס ייחודי לקראת הגיוס לצה"ל

את האתגר שמגיע עם שלב הגיוס לצה״ל כל אחד מכיר, אך עבורם, התהליך מצריך התמודדות רגשית מורכבת יותר. לכן, פעם בשנה, מגיעים לבסיס תל השומר בני ובנות המשפחות השכולות אשר יום גיוסם מתקרב, כדי להבין מה צופן להם בהמשך, לשתף בחששות, ובעיקר - להכיר בפעם הראשונה את הקצינות שילוו אותם בכל שלב ושלב

13.03.19
נעמי סומר, מערכת את"צ

לשכת הגיוס, תל השומר, 9:00 בבוקר יום ראשון. עשרות מלש"בים ומלש"ביות מתיישבים באולם, צוחקים במהלך מופע של אומן חושים צבאי. במבט ראשון, היה זה נראה כמו כנס רגיל למתגייסים, אך בין השורות ניתן להבחין בקצינות במדים בצבע ירוק, בז' ואפילו כחול כהה, עם שרוך צהוב-תכלת על כתף שמאל, ואז אפשר להבין - מחלקת הנפגעים של צה"ל מקיים את הכנס השנתי לליווי בני המשפחות השכולות בתהליך הגיוס.

עד היום, הקשר של הילדים שבחדר עם הצבא, הוא האסון המשפחתי שפקד אותם. המטרה העיקרית של היום הזה הוא להפוך את תהליך גיוס החובה, המאתגר גם כפי שהוא, לחוויה טובה ומונגשת יותר עבורם, וליצור בפעם הראשונה עבור המלש״ב חוויה אישית - בליווי מחלקת הנפגעים. 

״אנחנו מקיימים במחלקת הנפגעים את הכנס כבר מספר שנים, מתוך הבנה כי למרות האסון הפרטי, אותם ילדים הם מועמדים לשירות ביטחוני (מלש״בים) לכל דבר, שיצטרכו לעבור את אותה התמודדות ולהגיע בסוף ליום הגיוס", מספרת רמ״ד פרט במחלקת נפגעים, רס״ן יהודית גלעדי. ״הכנס הזה הוא שלב הפתיחה בקשר בינם לבין קציני וקצינות הנפגעים, שילוו אותם מעכשיו ולאורך כל השירות". קצינות הנפגעים אחראיות גם על הגישור בין ההורים למלש"בים בכל הנוגע לגיוסם לצה"ל ולרצונות הנלווים לכך. 

לכנס השנתי היו כמה חלקים. בין הכיבוד הקל, דברי הפתיחה והמופע של אומן החושים, התמקד תוכן היום במתן כלים וידע פרקטי בעניין הגיוס לצה"ל. המלש"בים שמעו הרצאה מרמ"ד קהילה ביחידת "מיטב" על הצו הראשון, וקיבלו הסבר מלא מרמ"ד האיתור והמיון על שאלון ההעדפות ותהליכי השיבוץ לתפקידים השונים בצבא.

כל אחד מהמרצים התעמק, ירד לפרטי פרטים, וענה על השאלות של ילדי המשפחות השכולות. ״בסוף היום הזה״, מתארת רס״ן גלעדי, ״אנחנו רוצים שכל ילד יצא מפה ויוכל להגיד שהוא למד משהו חדש, שהוא קצת פחות חושש להתחיל את תהליכי המיון, ורואה בגיוס שלו הזדמנות חיובית לעתיד שלו״.

אחרי ארוחת צהריים, זכו האורחים בסיור בלעדי במקום שרוב המלש״בים יראו לראשונה רק ביום הגיוס - שרשרת החיול. מפקדת השרשרת הגיעה וסיפרה על התחנות השונות, הפיגה את הפחדים, המיתוסים וחוסר הוודאות לגבי יום הגיוס עצמו, שעשוי להרגיש רחוק ומעורפל.

בחלקו האחרון של היום, ואולי החשוב ביותר - התכנסו בפאנל אינטימי חיילים וחיילות מרחבי צה״ל, גם הם בני משפחות שכולות, לצד קצינות הנפגעים שמלוות אותם. בפורום הזה, הדגימו החיילים את הכלי העצום שנותנות הקצינות, את הליווי הצמוד והיכולת שלהן להקל ולשפר את תהליך הגיוס, שמורכב עבור הבנמ״שים יותר מהרגיל.

״קצינת הנפגעים שלי הגיעה עד המכינה שלי בצפון כדי לשבת לידי ולמלא איתי את שאלון ההעדפות״, סיפרה לינוי, אחת החיילות בפאנל. ״בסוף השתבצתי כמדריכה ביהל״ם, היחידה בה שירת אחי, שנהרג במבצע ׳צוק איתן׳. זה תפקיד מדהים ובחיים לא חשבתי שאני אגיע אליו, בזכות הליווי של אליה הבנתי שאני יכולה להגיע לכאן ולהגשים חלום״.

״פחדתי להיתקל בפרצופים כשהגעתי ליחידה בגלל שאני ׳אחות של׳, בפועל זה לא ככה. כן יכולים לקשר את השם ואת הפרצוף אבל אני מדריכה כמו כולן, התחושות קיימות רק אצלי וזה משהו שלגיטימי להרגיש. זה משהו שהליווי עזר לי להתמודד איתו ולהבין - קצינות הנפגעים כאן כדי לעזור, תנצלו את זה״.

לאחר דבריה של לינוי, קצינת הנפגעים שלה, אליה, הדגישה בפני המשתתפים: ״הדבר הכי חשוב זה התקשורת שלכם איתנו - תעזרו לנו לעזור לכם. יש לנו הרבה כלים, הרבה רצון והרבה יכולת״.

את היום סיכם מפקד מיטב, אל״ם נמרוד ארזואן, והדגיש: ״הגיוס לצה״ל הוא מפגש מרגש ומלא בחששות לכל מלש״ב - לא כל שכן לכם ולבני משפחותיכם. הסיבה שבאנו לכאן היא בעיקר להפיג חששות ולפשט את התהליך - אנו כאן עבורכם בכל בחירה שתעשו״.