"אתן לא יודעות כמה בנות מסתכלות עליכן ואומרות 'גם אני יכולה'"

04.03.19
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

לרגל יום האישה הבינלאומי שיצויין השבוע, קיים אתמול (ראשון) הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, רב-שיח בנושא שירות נשים בצה"ל.

באירוע, שהתקיים בלשכת הרמטכ"ל, השתתפו מפקדות בכירות מהזרועות והאגפים השונים, מפקדי חילות ומערכים, ראש אגף כוח האדם, אלוף מוטי אלמוז וסגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר.

את המפגש הובילה יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר (יוהל"ם), תא"ל שרון ניר, שברכה על קיום האירוע: "מאז הקמתו של צה״ל , אחד המרכיבים הבולטים שיצקו תוכן להיותו צבא עם הייתה ההחלטה לגייס נשים וגברים כאחד ״

משם המשיכה וסקרה תא"ל ניר את תהליך שילוב הנשים בצבא לאורך השנים וציינה שבמעלה הדרך הוסרו חסמים מגדריים רבים והעקרונות המובילים בשיבוץ כיום הינם שיוויון הזדמנויות ,צורך מבצעי ותפקודי ומיצוי מיטבי של כ״א.

עוד הציגה יוהל״ם נתונים עדכניים אודות שירותן של נשים בתפקידים השונים והציבה יעדי עבודה לשנת 2019, בסוגיות כמו :

- שירות נשים בתפקידי לחימה- מיצוב תהליכים ביחידות לוחמות מעורבות .

-שיפור תשתיות מגדריות, כלומר מענה לפערי תשתיות וציוד מותאם לנשים .

- עלייה בשיעור מפקדות וחיילות במערך הטכני והטכנולוגי

-שילוב מפקדות לאורך כל סולם הדרגות ולבסוף עסקה בחשיבות תרבות ארגונית תומכת משפחה - מסלולי שירות המשלבים גם הורות.

בסיום הצגת הדברים, התקיים סבב הרצאות TED מפי ארבע מפקדות מובילות - רס"ן דנה בן עזרא, סמג"דית החי"ר הראשונה, אשר שרטטה קווים לדמותה של לוחמת בצה"ל 2019, אחריה עלו אל"ם הדס מינקה ואל"ם רונית לבבי, שהרחיבו בנושא פיתוח מפקדות ובתוכנית עתודת המפקדות. את הפאנל חתמה אל"ם יעל גרוסמן מאגף התקשוב וההגנה בסב"ר בהרצאה אודות נשים בקדמת הטכנולוגיה בצה"ל.

עם סיום הסבב, נפתח השיח של כלל המשתתפות והמשתתפים, שהעלו סוגיות מורכבות ומאתגרות העומדות על הפרק: החל מאורך השירות השונה בין חיילים לחיילות, דרך קידום הנשים בצה"ל והדלתות שפתוחות בפניהן כיום, היתרון היחסי בשילוב משרתות בתפקידי לוחמה, ועד לדוגמה האישית שמספקות מפקדות בכירות עבור חיילות צעירות ומלש"ביות שרואות בהן מודל לחיקוי.

"אני יודע שיש פה עוד מעגלים רבים של נשים שעושות עבודה מעולה - אם הכוונה של המפגש הזה היא ללמד, לעורר ולהעצים בנושא הזה - אז אני מרגיש שהצלחנו", סיכם הרמטכ"ל. "כארגון הגדול במדינה, אנחנו חייבים שצה"ל יהיה חוד החנית למקום שמעניק שוויון הזדמנויות".

"אנחנו צריכים", המשיך רא"ל כוכבי, "ארגון אפקטיבי ככל שניתן, תוך מיצוי היכולות של הנשים, לצד פיתוחן. המבחן מבחינתי צריך להיות שכולם, כל אחד ואחת, ירגישו שהיחידה שלהם היא כמו הבית שלהם. ובנימה אישית, אני רוצה לפנות אליכן ולהגיד תודה. אתן לא יודעות כמה בנות צעירות מסתכלות עליכן ואומרות 'גם אני יכולה'. יישר כוח על כל מה שאתן עושות".