צה"ל מציע לראשונה ייעוץ תעסוקתי מלא לקצינים ולנגדים

כל אחד מאיתנו חווה התלבטויות - ואין יותר טוב מלקבל תמיכה מהמסגרת בה אתה נמצא, ולדעת שדואגים שתלך בדרך הנכונה. באכ"א פתחו לראשונה בפרויקט מיוחד במינו - ייעוץ תעסוקתי לקצינים ונגדים צעירים על חשבון הצבא, כדי לעזור להם לקבוע את המשך הדרך

07.08.19
נעמי סומר, צערכת את"צ

מתי בפעם האחרונה עמדתם בצומת דרכים מקצועית - להישאר במשרה שלי או לעבור לתחום אחר שבוער בי? להמשיך את הדרך בחברה שבה התבססתי או לצאת להתחלה חדשה? את אותן שאלות, כמו באזרחות, שואלים גם הקצינים והנגדים בצה״ל במהלך השירות, ובמיוחד לקראת חתימת הקבע הבאה.

פעם, הדרך הייתה ברורה - התגייסת לתפקיד מסוים, יצאת לקצונה או נשארת בקבע, עד שרצית לעשות משהו אחר או להשתחרר - אבל במרכז למדעי ההתנהגות ובמחלקת הסגל, כבר חשבו על הצעד הבא. מעכשיו, תוכלו לקבל ייעוץ תעסוקתי מטעם הצבא, להתלבט, לקבל אבחון תעסוקתי מלא, ולהחליט מה הצעד הבא בקריירה שלכם. 

הפרויקט נעשה בשילוב ידיים של שני גופים באגף כוח האדם - המרכז למדעי ההתנהגות ומחלקת הסגל, כאשר ממד"ה הם אלו שמנהלים את תהליך האבחון והייעוץ, ומחלקת הסגל אחראיים על תהליך האיתור וההשמה. 

"אנחנו חיים בעולם בו אנחנו בוחרים כל פעם מחדש לאן אנחנו מתאימים, אם אנחנו רוצים להמשיך הלאה - ה'חוזה הפסיכולוגי' של כל אחד השתנה". מזכירה ומספרת סא"ל ניצן הלפרן, פסיכולוגית תעסוקתית שבימים אלו מסיימת את תפקידה כרע"ן מיון במרכז למדעי ההתנהגות. "ניסינו להבין איך צה"ל, כארגון, יכול לעזור לפרט בצמתים האלה ובקבלת ההחלטות".

הפיילוט הראשוני התחיל במרץ 2018, כדי לבדוק את ההיתכנות, ולראות שהמודל עובד. הפוטנציאל אותו חיפשו היה ה"מתלבטים" - קצינים ונגדים אחרי קבע ראשוני, שקיבלו את האפשרות לעבור תהליך עם פסיכולוג תעסוקתי מקצועי מטעם הצבא - מה שבאזרחות יכול להגיע למחיר של אלפי שקלים. "הרצנו שני מחזורים, ראינו איך זה מתקדם, הפקנו את הלקחים ועכשיו אנחנו בשלב היישום".

אז איך עובד התהליך? מחלקת הסגל פונה אל הקצינים והנגדים ביחידות השונות, ואלו שעומדים בקריטריונים (עד 4 שנים בקבע ראשוני עם לפחות חצי שנה לשחרור) מגיעים לממד"ה למפגש הראשוני, בו הם יושבים אחד על אחד עם הפסיכולוג התעסוקתי, שמסביר להם על כל התהליך.

לאחר מכן, נקבעים שני מפגשים נוספים (עם אפשרות להרחבה) והקצין או הנגד ממלא אבחון תעסוקתי ממוחשב. עם סיום המפגשים והשלמת האבחון, הפסיכולוג והקצין מגבשים וכותבים יחד את חוות הדעת המועברת לידי מחלקת הסגל - החולייה השנייה בתהליך. 

משם, אנשי מחלקת הסגל מיישמים את החוו"ד - קובעים לקצין ראיונות לתפקידים נוספים בהתאם לרצונות שהעלה, מציעים לו תפקידים מחוץ ליחידה בה הוא נמצא, או מקדמים את תהליך השחרור - הכל בהתאם להחלטות שהתקבלו. 

"המשתתפים אומרים בפירוש", מצהירה סא"ל הלפרן, "שזו פעם ראשונה שמישהו חיצוני ואובייקטיבי יושב מולם, ומסתכל רק עליהם  - מה הם רוצים להמשך, אחרי שנים של נתינה למערכת". 

מי שמנצח על תהליך ההשמה המורכב הוא מרכז הגיוס וההשמה במחלקת הסגל, אשר מנהלים את מרכז הגיוס לקבע ואת תהליך ההשמה הבין זרועית. סא"ל ליאת פוני, ראש מנהל נגדים במחלקת הסגל, מדגישה את חשיבות היחס האישי לפרט: "הם יוצאים מועצמים מכל התהליך, לא משנה במה הם בוחרים בסוף: גם אם הקצין או הנגד מחליט שהוא רוצה להשתחרר - הוא מקבל מהצבא המון כלים בפן האישי שיעזרו לו לקבל את ההחלטה". 

"מעבר לכך", מוסיפה סא"ל פוני, "זה משאיר את הדלת פתוחה לקצינים ונגדים שרוצים להשתחרר, ללמוד, ולחזור לצבא בהמשך - גם לזה אנחנו ערוכים". 

החל מחודש יולי, התוכנית פועלת באופן מלא ובמתכונת של שני מחזורים כל חודשיים, כאשר בכל מחזור משתתפים 25 קצינים ונגדים צעירים. בחישוב מהיר, יעברו תחת המיזם 200-250 קצינים ונגדים רק בשנתו הראשונה. למעשה, לאור הצלחת הפיילוט והכוונה להרחיב את המענה לאנשי הקבע, הוחלט להקים מדור יעוץ תעסוקתי בענף מיון בממד"ה. 

עוד אשת סגל בממד"ה, שנמצאת עם הידיים על המושכות לאורך כל הדרך, היא רס"ן איילת ברקוביץ', רמ"ד ייעוץ תעסוקתי, שניהלה מקרוב את המפגשים והאבחונים של אנשי הקבע. "הסיפוק הגדול שלנו נובע מהיכולת לאפשר למשרתי הקבע מקום ניטרלי להתייעצות, בו הם יכולים לקבל החלטה מושכלת יותר על צעד הבא שהם רוצים לעשות - בין אם זה להישאר בצבא ובין אם להשתחרר. אנחנו עומדים בפוטנציאל שהצבנו ומקבלים תגובות מצוינות", היא מעידה.

המשובים של המשתתפים מבשרים את ההצלחה המסחררת: בסוף הפיילוט התבקשו הקצינים לדרג את הקריטריונים מ-1 עד 5: לנוחות במהלך המפגש הם נתנו ציון 5, וכך גם את הכבוד שהפגינו הפסיכולוגים במהלך התהליך. בנוסף, הם העידו כי הם נתרמו רבות מהפרויקט, שהוא סייע להם משמעותית בקבלת ההחלטה, פתח להם כיווני חשיבה חדשים ונתן להם כלים שלא היו להם לפני כן. 

"זה תהליך שחייב לקרות בשיתוף החילות והזרועות", מדגישה סא"ל פוני, "ואנחנו בהחלט רואים את ההירתמות, ושואפים שכך זה יימשך".

בממד"ה מגלים כי הם פועלים להכשיר יועצים נוספים כדי להגדיל את נפח התוכנית אפילו יותר. "בסוף", מסבירה ומסכמת רס"ן ברקוביץ'. "זה מיזם שתורם לצה"ל בדיוק כמו שהוא תורם למשרתים עצמם".