עדכון הגרסה של "מחשבון הקרב" - התוכנית שמשלבת חרדים בתפקידי תקשוב

תפקידי התקשוב רבים ומגוונים ופרוסים בכל יחידות הצבא. על מנת להרחיב את מספר המתגייסים בכל שנה, החלה תוכנית חדשה המעניקה אפשרות לחיילים חרדים לקבל הכנה מוקדמת והזדמנות לרכוש מקצוע לחיים

05.11.18
מיכל עבר-הדני, מערכת את"צ

אגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר) החל בחודשים האחרונים בתוכנית חדשה, במסגרת הרחבת גיוס חרדים, על מנת לנתב את שירותם למקצועות המחשב השונים. במסגרת אותה תוכנית, החיילים החרדים עוברים טירונות ולאחר מכן תקופת מכינה, בה הם משלימים פערים בתחומי האנגלית והמתמטיקה, כדי לשפר את יכולותיהם.

עד כה, חיילים אשר היו מעוניינים להתקבל למקצועות תקשוב כמו תוכניתן או בודק תוכנה, נדרשו לבצע טרם הגיוס "מחשבון קרב" - מבחן לוגי, שלא מצריך הכנה מוקדמת, המבוסס על אנגלית ומתמטיקה.

"בשיתוף פעולה עם אגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר) ישבנו וחשבנו כיצד ניתן להגדיל את פוטנציאל הגיוס", מסביר קמ"ט גיוס לתקשוב במנהלת חרדים, סגן חיים זילברשלג, "הגענו להבנה כי אנחנו צריכים להרחיב את המקצועות ואת האופציה לעבור את 'מחשבון הקרב'".

קמ"ט גיוס לתקשוב, סגן חיים זילברשלג

לאחר חשיבה מרובה, הוחלט גם להזיז את ביצוע אותו מבחן סמוך למועד בו יסיימו החיילים את הטירונות ואת המכינה, שמתקיימת לפני ביצוע "מחשבון הקרב" ומטרתה להעניק בסיס במקצועות האנגלית והמתמטיקה, מהרמה הבסיסית ביותר ועד לרמה מתקדמת כדי שבסופו של דבר אותם חיילים, שלרוב מגיעים מרקע בו תחומים אלו לא חזקים, יוכלו להתכונן כראוי, להשלים את הידע הנדרש ולקבל הזדמנות שווה לרכוש את אחד ממקצועות התקשוב.

לאחר "מחשבון הקרב", החיילים שצלחו אותו ממשיכים לקורס התוכניתן בבסמ"ח (בית הספר למקצועות המחשב). "מדובר בקורס ייחודי של חצי שנה שבו הם רוכשים תפקיד ומקצוע ובמקביל יכולים לשמור על אורחות חייהם", מציין סגן זילברשלג, ומגלה שהתוכנית צפויה להתרחב למקצועות נוספים בעתיד. 

המסלול שעוברים החיילים, כבר משלב הטירונות, מותאם אליהם מאוד - שעות נוחות ומעטפת מקיפה, על מנת שיוכלו גם לתחזק את חיי הנישואים שחלקם מקיימים. לצד התאמת המסלול, מחלחלת באותם חיילים ההבנה שהשירות שלהם משמעותי, מעשיר, מפתח ותורם.

"אין שום ויתורים או רמה יותר נמוכה בקורס של מסלול שח"ר, אפילו לא בטיפה", מדגיש סמ"ר דניאל חריט, מפקד במחזור הנוכחי. "חניכים לומדים תכנים ברמה זהה לרמת הקורס הכלל צה"לי, שבסופם הם משתבצים, בדיוק כמו כל מתכנת בצה"ל, ביחידות השונות אם זה בתקשוב, מודיעין חיל האוויר, חט"ל (החטיבה הטכנולוגית ליבשה) ועוד רבים נוספים".

"מחזור הגיוס האחרון עמד על כ-80 חיילים, כפול מבעבר - והרצון הוא להגיע לגיוס של כ-300 חיילים בשנה", מסכם סגן זילברשלג. "בקצה, מעבר לזה שהחיילים תורמים למדינה, לא פחות מהלוחמים בשטח, הם נתרמים מהמקצוע לא פחות - זו מטרתנו העיקרית".

״זה מדהים לראות חיילים, שהגיעו ללא שום ידע בסיסי במתמטיקה, אנגלית או מחשבים, ולראות אותם מתפתחים אצלנו, לומדים ועוברים תהליך משמעותי - אין דבר יותר מרגש מלראות חייל יוצא לאזרחות עם סל כלים שרכש בתוכנית".