התוכנית שהעניקה ללוחם כיפת ברזל הזדמנות שנייה

כשסמל אומר נגב שמע על התוכנית הזו בפעם הראשונה, הוא לא חשב שיגיע היום והוא יעמוד על הדוכן בבית המשפט הצבאי - אך לא כאחד שעתיד להיכנס לכלא הצבאי, אלא כזה שהרישום הפלילי שלו נמחק ודף חלק עומד לפניו. שנה לאחר שפרויקט "בית דין משלב" יצא לדרך, שמונה חיילים כבר קיבלו את ההזדמנות לחשב מסלול מחדש

09.02.18
מיכל עבר הדני, מערכת אתר צה"ל

"הייתי בשוק מהגיוס ורק רציתי לצאת מהתפקיד", כך אומר היום סמל אומר נגב, המשרת כלוחם בסוללת כיפת ברזל של מערך ההגנה האווירית. "אמרתי לעצמי עוד בשלב הטירונות, שאגיע לגדוד וכבר נראה מה יהיה. אחרי חודש שם לא הסתדרתי וברחתי. ניסו לשכנע אותי לחזור, אבל אני לא הקשבתי, הייתי חזק בדעה שלי".

"שלושה חודשים עברו והלכתי להסגיר את עצמי בכלא ארבע, ארבעה חודשים של עריקות הובילו אותי לכלא. במהלכם, פגשתי את הסנגורית שלי, לה הסברתי שאני לא רוצה לצאת מהצבא, פשוט היה לי ממש לא טוב בתפקיד ולא הסתדרתי עם המפקדים שלי".

באותה שיחה, שמע סמל נגב בפעם הראשונה על התוכנית הנסיונית המיוחדת, "בית דין משלב". מדובר בפיילוט שבשבוע האחרון הגיע לסיום המחזור הראשון שלו בטקס חגיגי, ובמסגרתו מקבלים חיילים נוספים כמו סמל נגב, ליווי ממפקד צמוד ועזרה. זאת על מנת שיוכלו להשתלב בצבא בחזרה, ללא מאסר בפועל ותוך מחיקת הרישום הפלילי.

"בתחילת התהליך היה לי קצת קשה", מודה סמל נגב, "אבל לאחר תקופה נוצר חיבור מיוחד ביני לבין המפקד המלווה שלי, שהוא מדהים. זאת הייתה שנה של עליות ומורדות. באתי מהמקום הכי נמוך והיום אני נמצא במקום כל כך אחר". 

על התהליך פורץ הדרך מספרת קצינת השילוב באגף כוח האדם, סרן נוגה רונן: "התוכנית התחילה לפני כשנה, וכעת היא נפרדת משמונה חיילים שסיימו אותה בהצלחה. מדובר בעריקים שמביעים מוטיבציה לסיים את שירותם, ומעוניינים לחזור לשרת ולהיות חיילים טובים יותר. אנחנו מסייעים להם ומלווים אותם במשך שנה בשיתוף עם היחידה שלהם, תוך פיקוח של בית הדין ולווי צמוד של מפקד באותה היחידה".

אחת לשבועיים החייל מגיע עם המפקד המלווה שלו לבית הדין, ומספר על ההתקדמות שלו במסגרת הצבאית - איך הוא מסתדר, על הקשיים איתם הוא מתמודד ועל הצרכים שלו. בכל הדיונים נמצאת גם סרן רונן: "בין דיון לדיון, אני עוקבת אחרי המצב של החייל - האם יש קשיים בתחום הת"ש או בבית שאפשר לסייע בהם, על מנת שהוא יוכל להשתקם בראש שקט יותר".

"אני מרגיש שבזכות הליווי והתמיכה הצלחתי להתמודד עם הקשיים שהיו לי בסוללה, ולקבל תפקיד חשוב בחמ"ל. בסופו של דבר והבנתי שאנחנו בצבא, ושאני צריך ויכול לסיים את השירות כמו שצריך", משתף סמל נגב מהלקחים שלמד במעלה הדרך. 

לצד תובנות החיילים הלוקחים חלק בתוכנית, סרן רונן שמה לנגד עיניה את המטרה החשובה, "קודם כל אנחנו רואים את החיילים ככאלה שאם לא הייתה ניתנת להם ההזדמנות הזו, היינו רואים אותם בכליאות חוזרות או אפילו באזרחות במסגרות פחות חיוביות. אנחנו רוצים לראות חיילים טובים יותר ואזרחים טובים יותר. בסוף זה באמת לתת לחיילים שמגיעים מרקע מורכב הזדמנות לחזור ולסיים את השירות שלהם בכבוד".

הטקס המרגש, שהתקיים בשבוע שעבר בבית הדין הצבאי, ציין את סיום התהליך של שישה חיילים מחיל האוויר ושנים מאט"ל, שחלקם הגיעו בליווי המשפחות. "היה מאוד מרגש לראות כל חייל נקרא לדוכן", חולקת סרן רונן, "שומע על התהליך שעבר בשנה האחרונה ובסיום השופטת קוראת את גזר הדין - הרישום הפלילי נמחק והמאסר שלו הוא על תנאי".

"היום הודיעו לי בהפתעה שהדפוק שלי קוצר לחודשיים והרישום הפלילי שלי נמחק. זו תחושה מדהימה לראות את כל האנשים שליוו אותי לאורך הדרך מסבירים ומרחיבים על השינוי שעשיתי. זה תהליך שהציל אותי", מצהיר סמל נגב בהתרגשות.

וסמל אומר נגב הוא ממש לא היחיד שמרגיש ככה: "כל המשתתפים בתוכנית אמרו - 'אם לא ההזדמנות של "בית דין משלב", כנראה שהיום לא הייתי בצבא', היא מחזירה להם את האמון במערכת הצבאית, במפקדים ובדרך שאותה לא האמינו שיצלחו. ההשפעה ניכרת וזה מהדהד החוצה גם למפקדים".

ומה לגבי העתיד? "התקווה שלי היא שהפרויקט יתרחב לכלל היחידות בצה"ל מעבר לאט"ל וחיל האוויר", משתפת סרן רונן ומסכמת, "השלב הראשון שהיינו רוצים לשאוף אליו, הוא שתתאפשר הזדמנות לעוד חיילים להיכנס ושנוכל למקסם את הליווי שלנו בעוד הרבה דרכים בעתיד, ואולי אפילו להרחיב אפילו הלאה לשלבים מוקדמים יותר, אם זה בבקו"ם או אפילו עבור מלש"בים".