מהפכת העתודאים יוצאת לדרך. כל ההטבות והחידושים

העלאה במענק השנתי, תוכניות מיוחדות למצטיינים בחו"ל, מגמות לימוד חדשות ועלייה בלתי נתפסת בביקוש - בשנתיים וחצי האחרונות, בשקט בשקט, התגבשה לה מהפכה של ממש במסלולי העתודה. ראש המנהל לכוח אדם טכנולוגי אקדמאי (מנט"א),  איש עתודה בעצמו, מסיים את תפקידו ומשאיר מאחוריו, ללא ספק - עולם שלם של תוכניות מתקדמות, הטבות ושינוי תדמית לחוד הטכנולוגי של צה"ל

21.07.19
נעמי סומר, מערכת את"צ

כשנכנסים למשרדו של סא"ל איתי לבנון, ראש המנהל לכוח אדם טכנולוגי אקדמי, הדבר הראשון שרואים על הקירות הוא תמונות של כלי טיס מאוישים מרחוק (כטמ"מים). הסיבה לכך היא גאוותו והכרתו לאנשי המערך עליו הוא מנצח, עתודאים ואקדמיזטורים, שהם בעלי המוחות שהביאו את הפיתוחים האלה לידי מציאות. 

מתוך אותה הערכה, צמחו שלל הטבות ותוכניות במיוחד בשבילם. בקיצור, עתודה ואקדמיזציה הן כבר מזמן לא מה שחשבתם - ובמקום לדבר יותר מידי באוויר, קבלו את כל השינויים האחרונים בעולם המיוחד הזה: 

  העלאת המענק 

ההחלטה להרחבת מענק עידוד העתודה והשוואתו לשכר הלימוד המלא עברה בוועדה כלל צבאית מיוחדת בנושא, והיא בהחלט גולת הכותרת. משנת 2002, המענק השנתי לעתודאים עמד על 8,500 ולא השתנה מאז. מעכשיו, הסכום החדש שיינתן בשנת הלימודים הבאה שווה ערך לשכר הלימודים השנתי - 10,500. "זה אחד התיקונים החשובים והמשמעותיים ביותר", מספר ראש מנט"א.

  קורס לעתודאים מצטיינים בחו"ל 

"פתחנו תוכנית שתוציא החל מ-2020 כ-20 עתודאים מצטיינים בכל שנה לקורס הנדסי בארצות הברית", מגלה סא"ל לבנון. "יש הקצאות לכל יחידה לפי כמות העתודאים שבה. זה עוד מעטפת שמעודדת אותם להצטיין במהלך השירות". 

  סיכת העתודאי והאקדמיזטור 

את הסיכה הכחולה-לבנה יקבל בחודשים הקרובים כל עתודאי לובש מדים בצה"ל - ממתגייסים טריים ועד קצינים בכירים. לכל המידע על הסיכה החדשה לחצו כאן

  מינוי רפרנט צה"לי בנושא העתודאים

אחד הפערים שעלו מצד הקצינים הצעירים בשטח היא נושא השיבוץ בהתאם לנושא הלימודים - הרפרנט, בדרגת אל"ם, יהיה איש מקצוע מעולם ההנדסה, וישמש דמות מרכזית בתהליך השיבוץ של העתודאים. "כשזה מגיע למקום אליו העתודאי יגיע, אסור לטעות וחייבים למצות את הפוטנציאל של כל אחד מהם בדיוק בתחומם. לדוגמה, צריך לוודא שמי שלמד הנדסת אווירונאוטיקה יתכנן את הכנף של המל"ט הבא, יעסוק במשא ומתן מול התעשייה, ויהיה האיש שיעשה את הבדיקות והאינטגרציה של המטוס שנקלט בטייסת". 

 מגמות חדשות

אחד הנושאים הצומחים בתעשייה הטכנולוגית הוא תחום הדאטה סיינס, וכך כמובן קורה גם בצה"ל. "פתחנו את השיח מול מל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) והעלינו את הצורך באנשים מקצועיים בצבא בתחום הזה. דבר הוביל לדבר, וכשנפתחו מגמות הלימוד באקדמיה, הנתון שעלה הוא ש-70% מהסטודנטים לדאטה סיינס בישראל הם עתודאים". 

"מספר כזה מוכיח שעתודה קובעת לא רק את העתיד של הצבא, אלא את עתיד התעשיות במדינה בכלל, בסוף הם מגיעים למשק הישראלי וקובעים את החוזק הביטחוני של המדינה". לצד הדאטה סיינס, נוספו שני מסלולים נוספים - בינה מלאכותית ופלסטיקה. 

  תוכניות תואר שני למתמטיקאים אקדמיזטורים

פער חשוב נוסף שנסגר הוא מול האקדמיזטורים - שקיבלו אפשרות למסלול מאתגר ויוקרתי במיוחד. תוכנית "ברקת" למתמטיקאים, או תוכנית "גלים" להנדסת חשמל, מיועדות לתלמידי תיכון שהשלימו תואר ראשון, מציע להם לדחות את הגיוס בשנה וחצי-שנתיים נוספות - ולהשלים תואר שני על חשבון הצבא. כך נוצר מצב בו לא רק נותנים להם להמיר את התואר שהם למדו למקצוע הצבאי שלהם, אלא גם את האפשרות להגיע לתפקידי מפתח שונים בעולמות המחקר והפיתוח. 

 הכנסים, המידע למלש"בים - והעלייה בביקוש לעתודה

יחד עם השינויים במסלול העתודה עצמו, הגיע גם שינוי משמעותי באופן בו מתווכים ומכירים למלש"בים את המסלולים המוצעים. "שינינו את השיח שלנו בכנסים", מספר סא"ל לבנון, "אנחנו מביאים קצינים צעירים שידברו חופשי - על היתרונות ועל החסרונות, בלי שום מטרה לייפות את זה. מי שיצטרף אלינו וילך ללמוד מתמטיקה יעסוק בזה אבל לא רק בזה - הוא יגיע לאזרחות עם עוד שנות ניסיון, יעסוק גם בניהול, במשא ומתן ובממשקים מול התעשיות".

אותה שקיפות מגבירה את הביקוש לעתודה, וזה דבר שניכר כמעט בכל אחד מהנתונים. "הביקוש עולה כל שנה בצורה מטורפת", הוא מעיד. "2019 זו שנת שיא - על כל תפקיד אחד של עתודאי יש 10 מועמדים, מה שפעם זה היה 1 ל-2 או 3. רק בין שנת 2018 ל-2019, הגענו לפי 2 מועמדים".

עוד נתון מעניין, הוא מספר הנשים במסלולי העתודה השונים - "בשנת 2017, היו כ-17-18% אחוזים של נשים בעתודה. בשנת 2019, אנחנו עומדים על 25%, ואנחנו עובדים עם המשרד לשיוויון חברתי ומשרד החינוך במטרה להגיע ל-30% ומעלה", הוא מגלה. 

  דרישות ופסיכומטרי

הציון המינימלי למיון למסלול עתודה היה 570, ובשנת 2019 הרף עלה לציון 590. "המועדון הופך ליותר יוקרתי ולכן הציון המינימאלי עולה", מסביר סא"ל לבנון.

  מכירים את הבית - החשיפה למנט"א

"הדבר שהיה לנו הכי חשוב", הוא מצהיר, "היה הקשב לצרכים של החיילים, בין אם זה קבלת ביקורת בונה מהם, קיום שיחות חתך או בניית תוכניות העבודה שלנו ממש בשיתוף איתם. חשוב לנו שכל העתודאים ידעו שלכל דבר ועניין - אנחנו כאן בשבילם, ושיש להם כאן בית שני מעבר ליחידות בהן הם נמצאים".

השיחה שלנו עם סא"ל לבנון, מתקיימת ממש ביום האחרון שלו על מדים, ברגעיו האחרונים בתפקיד - רגעים אחרונים מדרך שהתחילה הרבה קודם, לפני 25 שנים, כשהיה עתודאי בעצמו במסלול כלכלה. "אין ספק שזו סגירת מעגל", הוא מסכם, וברגע אחד ואפשר לראות את הגאווה והסיפוק על כל מה שהתחולל בין כותלי אותו משרד בשנתיים וחצי האחרונות. "כל מה שנותר זה לאחל בהצלחה לסא"ל ורד בן יהודה, שתמלא את התפקיד במקומי, ולהמשיך לצמוח ולהפריח את העולם הזה".