תוכנית חדשה להכשרת מפקדים במסלול הלוחמה לחרדים

04.08.19
מערכת את"צ

היום (ראשון) החלה הכנת מפקדים ראשונה מסוגה עבור הסגל הפיקודי של יחידות החי"ר תחת מסלול 'חרב', מסלול הלוחמה ותומכי הלחימה של שירות החרדים בצה"ל. הכנת המפקדים מתקיימת במשך שלושה ימים בהובלת מנהלת החרדים הצבאית ומדור חרדים בזרוע היבשה.

ב-15.08 עתידים להתגייס עשרות מלש"בים חרדים למסלול 'חרב' בשירות החרדים בצה"ל, תחת מסלול זה ישנן שלוש יחידות חי"ר: גדוד 'נצח יהודה' בחטיבת כפיר, פלוגת 'תומר' בחטיבת גבעתי, פלוגת 'ח"ץ' בחטיבת הצנחנים. את החיילים לעתיד מלווים בהליך הגיוס אנשי מנהלת החרדים הצבאית, הגוף האמון על שירות החרדים בצה"ל ברמה המטכ"לית. אך הליווי לחייל החרדי לא מסתיים לאחר הגיוס. במנהלת החרדים הצבאית בנו בשיתוף מדור חרדים בזרוע היבשה תוכנית הכנה במתכונת חדשה לסגל הפיקודי של יחידות חי"ר של החיילים החרדים, כאשר המטרה היא ברורה - לתת לסגל הפיקודי כלים לפקד בצורה נכונה ומיטבית על החייל החרדי בצה"ל.

"בתפקידי הקודם, בתור סמח"ט הצנחנים הייתי בתרגיל גדודי ושוחחתי עם הסגל הפיקודי של פלוגת 'ח"ץ', התעניינתי כיצד המפקדים עברו הכנה לפקד על הפלוגה החרדית, גיליתי כי אין תוכנית סדורה בנושא, הבנתי שיש צורך לבנות תוכנית עבור כלל הסגל הפיקודי של יחידות החי"ר במסלולים החרדים, על מנת שיהיה תוכן אחיד, מסר אחיד ופיקוח על הליך ההכשרה של המפקדים ביחידות אלו." מספר ראש מח"ץ, סא"ל תלם חזן כיצד נולד הרעיון וגובשה התוכנית החדשה.

הכנת המפקדים של היחידות תחת מסלול חרב תתקיים במשך שלושה ימים, כאשר לכל יום ישנו נושא עיוני מרכזי, את תכני היום יובילו קמ"ט מדיניות במח"ץ, סרן הרב שאול עבדיאל ואע"ץ הרב יוסף כהן רמ"ד חרדים בזרוע היבשה. נושא היום הראשון הוא הכרת העולם החרדי, היום יעסוק בהכרה של החברה החרדית, כולל סיור, הצגה ושיחות בנושא.

היום השני יעסוק בתחום הפיקוד על החייל החרדי, היום השלישי והמסכם יסקור את תחום תנאי השירות של החיילים החרדים בהתאם לפקודות ומדיניות שירות החרדים בצה"ל, כלל התכנים יועברו על ידי גורמים צבאיים ומרצים העוסקים בתחום. "בחנו את עיקרי הדברים עבור המפקדים ומיקדנו אותם לשלושת ימי ההכנה, בימים אלו נקיף נושאים רבים, החל מאופי השירות של החרדים בצה"ל עד להבנה של מושגי שפה ותרבות חרדיים. בימים אלו אני רוצה להעביר את המסר שפיקוד נכון על החיילים החרדים יוביל לביצועים טובים יותר עבור כלל היחידה". במדור חרדים בזרוע היבשה, נמצאים בקשר ישיר עם מפקדי היחידות, אע"ץ הרב יוסף כהן מספר על התוכנית: "התכנים שמועברים במהלך ההכנה נועדו לתת כלים חשובים למפקד באמצעותם ניתן לייצר התאקלמות מיטבית לחייל החרדי בצה"ל. בהכנה אנו מעבירים למפקד תכני היכרות עם האוכלוסיה החרדית, תכני ליווי ולמידה מנסיון עבר מפיקוד ביחידות. לבסוף, המפקד מבין מי החייל שעומד לפניו, היכן גדל ומה עבר בשנות נעוריו בחברה החרדית. באמצעות ההכנה, המפקד יכול להעביר את תכני ההכשרה בצורה יותר איכותית ומותאמת לחייל החרדי".

"חייל חרדי מגיע מרקע ייחודי, במקרים רבים השירות בצה"ל אינו חלק שגרתי מן אורח החיים שהוא חונך אליו. במקרים רבים חיילים אלו נדרשו לעשות צעד אמיץ על מנת להתגייס ולקחת חלק בשמירה על ביטחון ישראל, המפקד צריך להכיר זאת. אני מצפה מהמפקד על החייל החרדי להאמין בו וביכולות שלו ובנוסף להבין את התנאים שמגיעים לחיילים במסגרת מדיניות שירות החרדים בצה"ל".

"הנקודה האחרונה והמהותית שחשוב לי להעביר בהכנה הזו, היא שהמפקד על החייל החרדי יבין את גודל השליחות שניתנה בידיו, להיות מפקד זה שליחות בפני עצמה, אבל ל-לפקד על חיילים חרדים יש משמעות נוספת, המפקד הוא דמות המשאירה רושם וחותם על אופי השירות וחווית החייל החרדי, החוויה הזו נחרטת בזיכרון החייל ויש לה השפעה לדורות." מסכם סא"ל חזן את מהות הפיקוד על חיילים חרדים ואת החשיבות של תוכנית ההכנה.