המערכת שתכשיר קצינים לשפוט חיילים בדין משמעתי

06.07.17
מערכת אתר צה"ל

במהלך חודש יולי תוכנס לשימוש מערכת אינטראקטיבית חדשה שפותחה בהובלת הפרקליטות הצבאית, המאפשרת לכל קציני צה"ל לעבור השתלמויות חובה בדין משמעתי מהמחשב במשרדם ובמועד שיבחרו.

עד לאחרונה, נערכה ההכשרה בנושא במסגרת ימי השתלמות אליהם נדרש כל קצין להגיע לפני קבלת כל דרגה, מסרן ועד אלוף-משנה.

באמצעות המערכת החדשה, יוכלו הקצינים לעבור את ההכשרה לשפוט בדין משמעתי, הכוללת השתלמות ומבחן מסמיך, בדרך דיגיטלית ועדכנית – וזאת בעזרת סרטונים והדמיות.

"אחד הכלים החשובים שנתונים למפקדי צה"ל כדי לשמור על המשמעת ביחידתם, הוא הסמכות לשפוט בדין משמעתי", מציין אל"ם תמיר מוריץ, סגן הפרקליט הצבאי הראשי, ומדגיש כי הליך משמעתי בפני מפקד צריך להתנהל על-פי הוראות החוק והפקודות, בצורה תקינה והוגנת. "לכן", הוא מסביר, "רק קצין שעבר בהצלחה השתלמות בדין משמעתי, מוסמך לשפוט את חייליו".

במסגרת פיתוח המערכת רועננו גם תכני ההכשרה, תוך מתן דגש לשאלות נפוצות ולטעויות שחוזרות על עצמן בהליכים משמעתיים.

במערכת החדשה יפגשו הקצינים פנים מוכרות. המדריך הראשי המלווה אותם לאורך הלימוד, הוא סרן (מיל') דודו ארז. דודו, עו"ד בהשכלתו, משרת במילואים כמדריך בביה"ס למשפט צבאי של הפרקליטות הצבאית.   

עוד ניתן למצוא במערכת סרטונים, בהם שחקנים הממחישים מצבים שונים מחיי היום-יום בצבא. הקצינים מתבקשים להפעיל שיקול דעת וליישם את כללי הדין המשמעתי על המקרים המוצגים בפניהם. המערכת מאפשרת לתרגל את החומר הנלמד, ומבהירה לקצינים האם נהגו כנדרש או שעליהם לחזור לשולחן הלימודים.

בחנו את עצמכם – שאלות לדוגמה:

  • במהלך תרגיל חטיבתי סמל צביקה התווכח עם המג"ד וקילל אותו. המ"פ של צביקה הרשיע אותו בעבירה של איום ועלבונות כלפי מפקד בכיר ומיד גזר עליו ריתוק לשבוע. צביקה טוען שהמ"פ חייב לשמוע מה יש לו להגיד בעניין העונש. האם הוא צודק?

א.      כן. תמיד חייב קצין השיפוט לשמוע את דברי החייל לפני הטלת העונש

ב.       כן, בתנאי שהחייל לא אמר את דבריו לפני ההרשעה

ג.        כן, בתנאי שעל החייל רובץ עונש מותנה משיפוט קודם

ד.       לא, יש לשמוע את דברי החייל לעניין העונש רק לפני שמטילים עונש מחבוש

 

  • המפקד הרשיע אותך בעבירת התרשלות בגין אובדן מסמכים וגזר עליך קנס של 50 שקלים. המפקד בדק וגילה שלפני חודשיים הורשעת על ידי המג"ד בעבירה של התרשלות, בגין אובדן ציוד, ואז הוטל עליך עונש של 10 ימי מחבוש על תנאי. על כן, הוא מעוניין להפעיל את המחבוש המותנה ולשלוח אותך לכלא. מותר לו?

א.       לא, כי סגן בשום תפקיד אינו מוסמך להפעיל 10 ימי מחבוש.

ב.       לא, כי בעבירה של התרשלות אסור לצרף לקנס עונש נוסף

ג.       כן

ד.       א+ב

 

  • בבסיסך נגנב נשק, חוקרי מצ"ח החלו לחקור את החיילים מהנשקייה וגילו שאחד החיילים זרק בטעות את אחד הטפסים שקשורים לספירת הנשק, מותר לקצין הנשקייה, בדרגת סגן, לשפוט אותו בגין משמעתי על התרשלות?

א.       לא, כי אין סכות לשפוט דין משמעתי בעבירת התרשלות

ב.       לא, כי סגן אינו מוסמך לשפוט בדין משמעתי

ג.       לא, כי הפרשה נמצאת בחקירת מצ"ח

ד.       כן, בתנאי שניתן אישור מפקד הבסיס