עדכון בפקודת השירות המשותף

בתום סבב דיונים ובחינת הנושא בשנה האחרונה, מפרסם היום צה"ל את פקודת השירות המשותף המעודכנת, הכוללת מספר התאמות בסעיפים, שנועדו לאפשר באופן מיטבי, שוויוני ומכבד שירות התואם אורחות חיים ואמונה של כלל המשרתים

12.12.17
מערכת אתר צה"ל

לקריאת פקודת השירות המשותף המעודכנת - לחצו כאן

לקריאת עדכוני פקודת השירות המשותף - לחצו כאן

בבסיס עדכון הפקודה, וכך היא גם נפתחת, עומדת ההצהרה שתרומת המשרתים, גברים ונשים, חשובה וחיונית להצלחת צה"ל במשימותיו. מפקדי צה"ל יישמו את הפקודה וההנחיות שייקבעו מכוחה תוך שמירה על כבוד החיילים ואמונתם לצורך מימוש ייעוד צה"ל.

אחד השינויים העיקריים בפקודה שם דגש על כך שיש להקפיד על יישומה כלשונה "ללא החמרות או הקלות". במקום בו מתעוררת שאלה לגבי יישומה, כך לפי הפקודה, יש להפנותה לוועדת השירות המשותף, שתתכנס אחת לחציון לפחות.

עדכון נוסף קובע כי במקרה בו שובץ קצין או נגד, שאורח חייו דתי, ביחידה לוחמת מעורבת, וביקש כי הדבר ייבחן שנית, יובא הדבר טרם הצבתו ביחידה להחלטת ראש אכ"א, בהתבסס על עמדת הרבצ"ר, "וזאת מתוך התחשבות באמונתו של הקצין או הנגד".

באשר לשימוש משותף במקלחות או בשירותים, הוחלט להעלות את הדרג המאשר, כך שמכניסת הפקודה לתוקף יידרש אישור חריג של רמ"ט אכ"א לבקשה.  

התאמת הפקודה היא רק האחרונה בשורת צעדים משמעותיים שנעשו בתקופה האחרונה במסגרת הסדרת נושא השירות המשותף. בין היתר בוצע מיפוי רחב היקף של השירותים המשותפים בכלל יחידות צה"ל והוגדרה תוכנית מימוש מדורגת לטיפול בשירותים המשותפים שאותרו.

מתוך הפקודה המעודכנת

 

במסגרת זו הוגדר תקן לשירותים מגדריים תקינים והותקן שילוט בולט בכניסה למתחם. התוכנית נמצאת בשלבי ביצוע סופיים ותסתיים עד סוף 2017. כמו כן, בכל בנייה חדשה בצה"ל מתקיימת הלכה למעשה ההפרדה המלאה במכלולי השירותים.

בחודשים האחרונים הותקנו גם בפילבוקסים המשותפים תאי שירותים נפרדים ומגורים לנשים ולגברים, על מנת לאפשר לכלל הלוחמים והלוחמות לשרת באופן מיטבי ומכבד. התהליך יושלם בשבועות הקרובים.

כמו כן, מבוצע תהליך הסדרה בסוגיית מעורבות מכונים ומרצים חיצוניים ותכני החינוך המותאמים לכל המשרתים בצה"ל, לפי מאפייני שירותם ודרגתם.

לצד אלה נחנך באוגוסט האחרון בסיירים בא"ח הגנת הגבולות ואיסוף קרבי, המרכז את כלל ההכשרות של גדודי חי"ר קל גבולות, ומותאם למשימתם הייחודית ולהכשרת לוחמות, בין היתר גם מבחינת ציוד ותשתיות. כמו כן הוגדל המענה הרפואי, הותאם סרגל המאמצים לגרף האימונים ושופרו אימוני הכושר הגופני, כך שיכללו תרגילים ייעודיים ללוחמות.  

"בסופו של יום", מבהיר הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, "תפקיד הפקודה לקבוע כללים שיאפשרו לכולם לשרת בצה"ל שירות ערכי ולממש את ייעודו".