"העשייה שלנו בתחום היא חלק משינוי תפיסה רחב: לא להסתכל על האוכלוסייה לפי המאפיינים שלה, אלא על הפרט ועל הצרכים הייחודים שלו", היא מתארת, "לתת מענה מותאם לצורך - סיוע בתנאי השירות למי שצריך, העצמה בשירות למי שצריך. לא משנה מה צבע העור של החייל, אלא האם הוא זקוק לסיוע ברמה האישית".

במסגרת שינוי התפיסה, חיילים אשר זקוקים לחיזוק, יעברו בתחילת השירות קורסי העצמה שנועדו להעלות את המוטיבציה ואת הביטחון העצמי, ללמד על התמודדות עם קשיים ולתת כלים שיעזרו בהמשך השירות.

באכ"א הבינו שאחד המפתחות העיקריים להצלחה בשילוב טמון במשפחה. "אחת התובנות שהגענו אליהן היא שחייבים לערב את ההורים בתהליך, דווקא כי לא שירתו בצה"ל ובגלל זה הם לא יודעים איך ליצור שיח עם הילדים, שמרגישים מצדם כמתווכים בינם לבין החברה", היא משתפת. לכן, הוקמה לפני שלוש שנים תכנית "חייל ליום אחד" - גדנ"ע להורים אתיופים, שכפי שמשתמע מהשם - עולים ליום אחד על מדים.

"לקחנו את ההורים לשדאות, הם צבעו את הפנים והסתוו, לימדנו אותם איך צועדים ומה זה מסדר", מפרטת רב"ט ניצה קאסה, את חלק מתכני הגדנ"ע שהתקיימה בשבוע שעבר. "למרות הגיל, הם נתנו את כל כולם, השתתפו, ואפילו רצו. פתאום הם התחילו להבין מה הילדים שלהם והנכדים שלהם, עושים".

היה מרגש מאוד ללבוש מדים, ועוד ביחד עם הבת שלי, להרגיש את מה שהיא מרגישה

הוריה של קאסה, שמפקדת כיום בגדנ"ע, עלו לראשונה על מדים באותו יום. "בגלל שהם לא שירתו בצבא", מסבירה קאסה, "הם לא באמת הבינו מה אני עוברת ולא יכלו לייעץ לי. גם כשהייתי מספרת להם על השירות שלי, לא היינו באותו הראש".

"היה מרגש מאוד ללבוש מדים, ועוד ביחד עם הבת שלי, להרגיש את מה שהיא מרגישה", מתארת האם הבטם קאסה, שמשוכנעת: "זה עזר לי להבין את ניצה, ויעזור לי עם הקטנים, שגם בעזרת השם תכף יתגייסו. אוכל להסביר להם יותר טוב מה מצפה להם".