שלוחה חדשה לבית הספר שמלמד מפקדים איך לגשר על פערים

מודעות, כשירות והבנה תרבותית הם רק חלק מהכלים שמפקדים יירכשו בבית הספר "סיבה" של חיל החינוך. כאן במקום לכתוב במחברות וספרים, לומדים על פערים ותרבויות דרך שיחות וסדנאות. יצאנו לשמוע על השלוחה החדשה, על המוסד היחיד מסוגו בצה"ל ועל התוכניות לעתיד

04.11.18
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

"בית הספר "סיבה" בא לתת מענה לחיילים שעל פי הנתונים עלולים לנשור מהצבא", מכריזה בתחילת הריאיון מפקדת בית הספר, סגן עדן ספיר, וממשיכה, "הדרך לפתור את הדבר הזה היא לאו דווקא לתת כלים לחיילים עצמם - אלא לתת כלים למפקד".

בית הספר, היושב תחת חיל החינוך וממוקם כיום בבסיס חוות השומר, הוא הגוף היחיד בצה"ל שמכשיר מפקדים ומפקדות לפיקוד על אוכלוסיות ייחודיות המגיעות לשירות חובה.

"הבנו שבסופו של דבר המטרה היא להעניק למפקד את כל הכלים הפיקודיים על מנת לעזור ולתת אופציה לחייל לסיים שירות משמעותי ומלא", מסבירה סגן ספיר, "איך עושים את זה? פה מגיע התפקיד שלנו. למפקד יש צורך ביכולת להניע את החייל ולגרום לחיילים להסתדר בינם לבין עצמם. את היכולת הזו וכלים נוספים אנו מקנים באמצעות סדרה בת יומיים עד שלושה שמועברת למפקדים מרמת תומכי הלחימה ועד למפקדים ביחידות הלוחמות".

לדברי מפקדת בית הספר, הסדרה היא תהליך הכשרה שלם: "לפני שמתחילים בסדרה עצמה אנחנו מגיעים אל היחידה ועושים בה איתור צרכים - פוגשים גם את סגל המפקדים, מגיעים עד למפקד היחידה ולאחר מכן סוגרים מעגל עם החיילים עצמם של אותם מפקדים, בכך אנחנו מקבלים תמונת מצב רחבה של הפערים והצרכים ובהתאם בונים את התכנים הרלוונטים".

"לאחר מכן, אנו מעבירים את הסדרה לסגל ומתעסקים בעיקר בנושאי "מודעות וכלים" - אלו שיעורים שמעוררים שיח בנושא הפער התרבותי בין החיילים עצמם לבין המפקדים, ומעלים את המודעות לפערים הללו. לאחר מכן עוברים לחלק של הכלים - אילו כלים יש לי כדי לגשר על הפערים ולהיות מפקד טוב יותר".

בשבוע האחרון הושקה שלוחה של בית הספר בקריית ההדרכה. על ההחלטה מפרטת סגן ספיר, "הבנו שהרבה מהעבודה שלנו מתרחשת בקריית ההדרכה, אנחנו מעבירים הכשרות בהרבה מקורסי המפקדים שקורים שם ובסופו של דבר אותם מפקדים מגיעים אל כל הצבא, הבנו שיש שם הרבה עשייה". השלוחה תהיה מוקד חזק ויציב ומטרתה להרחיב את העשייה לקורסים נוספים - אם זה לסגלים של קריית ההדרכה, לנגדים ולקצינים.

"אני שואפת שהתוכנית הזאת רק תלך ותגדל ותגיע לכמה שיותר מפקדים", מסכמת סגן ספיר, "הפער האנושי שיש למפקד שלא יודע להכיל את החיילים שלו הוא פער שבסופו של דבר ישפיע על ביצוע המשימה ולכן בית הספר עובד על מנת לצמצם את הפער ולהקנות את הכלים המתאימים".