אז איזה עוד תפקיד מתאים לי? המרכז שיסדר לכם עתיד בצה"ל

מתלבטים לגבי המשך שירות קבע בצה"ל? הייתם רוצים להתפתח בתחומים חדשים? כדאי שתכירו את מרכז האיתור והגיוס לקבע - מרכז ההשמה של צה"ל. כל הפרטים

17.06.18
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

לא מעט אנשי קבע וחיילים לקראת שחרור מתלבטים בשאלה לגבי המשך שירות בצה"ל, ותוהים לגבי האפשרויות והתפקידים הפתוחים בפניהם. אז מה עושים? בדיוק בשביל זה הוקם מרכז האיתור והגיוס לקבע - מרכז ההשמה הצה"לי.

לאחרונה החל המרכז, אשר עוסק במיצוי פוטנציאל המשרתים בצה"ל בתפקידים שונים בהתאם ליכולותיהם, פיילוט מיוחד בשיתוף המרכז למדעי התנהגות. במסגרת הפיילוט, שיצא לדרך במרץ האחרון, מתקיים מפגש ממוקד בין פסיכולוגים תעסוקתיים לבין נגדים וקצינים בקבע ראשוני, המתלבטים באשר להמשך שירותם בקבע. 

"היועץ מעניק להם ייעוץ אובייקטיבי תוך התחשבות ביכולת, ברצון ובצרכים של המערכת", מסבירה רס״ן ליז כחלון, מפקדת המרכז. "בהסכמת בפרט, סיכומו של הייעוץ עובר אלינו, ובכך ניתן להכווין את איש הקבע לתפקידים הרלוונטיים עבורו". 

בנוסף, לאחרונה גובשה תוכנית ראשונית בשיתוף חיל המודיעין - "להשאיר את הלוחמים קרוב". התוכנית, כך אומרים במרכז ההשמה, תאפשר ללוחמים, אשר התמיינו טרם גיוסם למקצועות הסב"ר (סייבר)  בחיל המודיעין, אך לבסוף שובצו בתפקידי לוחמה, להתמיין לתפקידים בתחום זה כמשרתי קבע.

העבודה השוטפת במרכז עצמו מחולקת לשלושה צוותים שונים:

  • צוות איתור ומיצוי בין זרועי של אנשי קבע וחיילים: "בצה"ל ישנן משרות פנויות ומטרתנו היא לאייש אותן", אומרת רס"ן כחלון. "חיילים, קצינים או נגדים המשרתים בקבע ומעוניינים להמשיך בשירות ולהתפתח בתחומים חדשים ובחילות אחרים מוזמנים לפנות אלינו לטובת איתור תפקיד רלוונטי עבורם". לצורך העניין, היא מספרת, קצין לוגיסטיקה שמיצה את דרכו בתחום זה, אבל רוצה להמשיך בשירות קבע בתחום אחר יכול לפנות למרכז גיוס לקבע: "המרכז יסייע לו במילוי קורות חיים בהתאם להעדפותיו ומסלול שירותו, ויעביר את פרטיו לבחינת התאמה לחיל ולתפקיד בו מעוניין. למעשה, כך הוא יוכל להתפתח ולהשתבץ בתחומים מגוונים כגון: כלכלה, משאבי אנוש, טכנולוגיה ועוד.
  • גיוס לקבע משירות חובה: מדובר בחיילים אשר רואיינו ע"י מפקדיהם ונמצאו מתאימים לשירות קבע בצה"ל. 
  • גיוס לקבע מהאזרחות: במסגרת התהליך עוברים המועמדים מספר תחנות מיון, ולבסוף מגויסים המתאימים לשירות קבע.

    "במקרים בהם משרתי קבע מביעים רצון להמשיך שירות קבע בחיל או בתפקיד אחר", מסבירה רס"ן כחלון, "אנו פונים לחיל אליו משויך ומבקשים למצותו בחיל אחר. בסופו של דבר, מדובר במשרתי קבע שבהחלט יכולים להצליח בחילות אחרים. במקביל אנו יוצרים קשר עם הפרט ועורכים ריאיון טלפוני לטובת בחינת התחומים בהם הוא מתעניין, ובכך מאתרים עבורו תפקיד בחיל בו הוא מעוניין לשרת״.

בשנת 2017, כך לפי נתוני המרכז, בוצעה השמה מחיל לחיל לכ-1,000 קצינים ונגדים. "במסגרת השתתפות בכנסי משתחררים", מספרת רס"ן כחלון, "אנו פוגשים חיילים אשר מעוניינים בשירות קבע, אך כלל לא ידעו שקיימת אופציה כזו. עובדה זו מחייבת את המפקדים לשוחח עם חיילים בעלי פוטנציאל לשירות קבע, על אף שאין להם תפקיד פנוי עבורם ולאפשר מיצוי שלהם בכלל צה"ל".

"הצוותים במרכז הגיוס פועלים באופן ממוקד, דיגיטלי וחדשני", מדגישה רס"ן כחלון, "אנחנו משתמשים במערכת א.ד.ם - המאפשרת ניהול מאגר של קורות חיים שהועברו למרכז הגיוס ע"י משרתי קבע, חיילים ואזרחים ובאמצעותה ניתן לאתר מועמדים למשרות פנויות בעזרת אמצעי חיפוש". 

"מדובר בתהליכים שקופים, טכנולוגיים ויעילים, אשר פותחו עבור משרתי הקבע והחילות", מסכמת רס"ן כחלון. "חשוב ונכון להשתמש בכלי זה, השירות ניתן לכלל צה"ל ויכול לסייע למשרתים הנמצאים בצומת דרכים בנוגע לשירותם, וכן למפקדים בשטח שזקוקים לאיוש תפקידים". 

ניתן לפנות אל המרכז באמצעות המייל האזרחי:

 GK18@mail.idf.il

או באמצעות מסרון (SMS) למספר:

052-999-0119