הרמטכ"ל במפגש מיוחד עם מפקדי המחר של צה"ל

הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, השתתף אמש (שני) בכנס ׳מפקדי המחר׳, שיועד לקצינים המובילים מכלל הזרועות והחילות המצויים בשנותיהם הראשונות בשירות הקבע

12.02.18
מערכת אתר צה"ל

הכנס כלל שיח פתוח עם הרמטכ"ל, שיח בקבוצות בהובלת אלופי צה״ל ופאנל בכירי אגף כוח האדם בהנחיית קצין חינוך ראשי, תת-אלוף צביקה פייראיזן. הכנס נועד לאפשר שיח חופשי בין הקצינים ובין פורום המטה הכללי והשתתפו בו 230 קצינים בולטים מכלל המערכים בדרגות סגן-סרן.

״כמפקדים אנו נדרשים להיות אנשי מופת. לדרוש דרישות מפקודינו, להתנהג התנהגות נאותה, להניע את האנשים ולעורר בהם מוטיבציה ורוח לחימה", אמר הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט. "להסביר להם למה כל אחד עושה את מה שהוא נדרש לעשות. לדעת להעיר להם, לדעת לטפוח על השכם וגם לדעת להעניש קצת כשצריך".

הכנס נערך כחלק מתוכנית רחבה של העצמת אנשי הקבע. הוא היווה פלטפורמה לשיח בלתי אמצעי בין הקצונה הצעירה לפיקוד הבכיר, ונועד לחזק את תחושת השייכות, המחויבות והגאווה של הקצין בשירות צה"ל. "מה שאנחנו צריכים זה מפקדים מעולים שמתייחסים וקשובים לפקודיהם", המשיך רא"ל איזנקוט, "אני מכיר מעט מאוד אנשים שנפגעו מרמת דרישות מאוד מאוד גבוהה וממאמץ יוצא דופן. בדרך כלל מה שפוגע ומוריד מוטיבציה זה המקום שאתה מרגיש שהתנהגו אלייך בצורה לא הגונה. במקום שהשפילו אותך, במקום שפגעו בך. במקום שכשהיית ברגע קשה לא ידעו לתת לך כתף חמה".

"צעירים היום מסתכלים אחרת על השירות מהאופן שבו הדור שלי הסתכל על איך אני משרת שירות משמעותי", אמר רא"ל איזנקוט והוסיף: "יש אתגר משותף של החברה הישראלית, של מערכת החינוך ושלנו המפקדים לשנות. אני רואה את זה כאחריות שלנו ללכת גם לצעירים ולעודד גיוס, ולהגיד להם שאם אתה רוצה שירות משמעותי, הכי משמעותי ותורם לביטחון של מדינת ישראל זה ביחידות הקרביות. זו אחריות משותפת של כל מי שחי במדינה הזו להגן עליה, וכל אחד בתורו״.

במהלך הכנס, התייחס הרמטכ"ל לתוכנית האימונים 17/17, הכוללת מחזוריות של 17 שבועות אימון לכל 17 שבועות של תעסוקה מבצעית: "הסיבה לכך היא גם לאפשר כשירות גבוהה יותר וגם לאפשר אורח חיים נכון יותר".

"אם אנחנו רוצים להשאיר אנשים טובים", הוסיף רא"ל איזנקוט, "צריך לדבר על שליחות וערכים, אבל גם על איזון בין צבא למשפחה. צריך ליצור הלימה טובה יותר, כמו שכבר קורה בחלק מהחטיבות, בין המשימות ורמת הדרישות, לרצון לתת חופשות ולהתוות מסלולי שירות. לדעת להגיד - עכשיו אתה יוצא לכמה שנים של תפקידים קשים, אחר כך תלך ללימודי תואר ראשון, למלת"ק, לפו"ם או לתפקידים אחרים. עלינו להתוות כיוון ודרך ולהציב אופק נכון לתכנון החיים של כל אחד".

"לפני כשנתיים", המשיך הרמטכ"ל, "כשחשבתי לבטל את צבירת ימי החופש, זה לא היה כדי לחסוך שקל אחד - זה היה כדי להעביר מסר שיש 25 ימי חופש ואני רוצה שתיקחו 25 ימי חופש. אתם עובדים מאוד קשה, אני רוצה שתאזנו בין חיי הצבא וחיי המשפחה".

עוד ציין רא"ל איזנקוט את השינוי האחרון ביציאות הלוחמים לחופשה: "החלטנו, בהתייעצות עם אלופי הפיקודים, להעביר את כל הכוחות שבבט"ש ל-3/11, ובמקומות שזה מתאים יותר ל-5/16, בהתאם לשיקול דעת. אם אין מצב חירום יוצא דופן, אין סיבה שנשאיר חיילים ומפקדים שבועות ארוכים. צריך לנהל סיכונים ולהוציא אותם הביתה".

"אנשים הם מקור העוצמה של צה"ל ולפיכך אנו פועלים במהלך כל השנה על מנת להשאיר את הטובים והמתאימים ביותר לשירות קבע", הוסיפה ראש מחלקת הסגל, תא"ל מיכל תשובה. "אני חשה כי אנו מצליחים במשימתנו - השארת האיכותיים בשירות קבע. הכנס מהווה נקודת שיא בכך שמיטב קציני צה"ל המהווים פוטנציאל לשדרת פיקוד שותפים לשיח עם הפיקוד הבכיר ביותר".