מה עשינו בשבילכם השנה?

01.01.18
טלי סטמבולצ'יק, מערכת את"צ

יישום תוכנית "ממדים ללימודים"

סטודנטים שהתגייסו לצה"ל החל מ-1 ביולי 2013 ושירתו בתפקידי לוחמה או השתייכו לאחת מהאוכלוסיות המיוחדות (זכאי תשמ"ש הורים, חיילים בודדים, עולים חדשים, ובני מיעוטים), נהנו במהלך השנה ממימון מלא של לימודים אקדמיים במוסדות הלימוד בכלל הארץ.

התוכנית המהפכנית, אשר תקפה החל משנת הלימודים שהחלה באוקטובר 2016, מוקירה את החיילים המשוחררים על שירותם ותרומתם למדינה, וצפויה לעודד ולאפשר ליותר חיילים משוחררים ללמוד לתואר או מקצוע, שיעזרו להם להשתלב בצורה טובה יותר בחיים האזרחיים.

שיפור ציוד הלוחמה

בסוף שנת 2016 החלה עבודה מקיפה שמטרתה שיפור המענה השלם, האחוד והמותאם לחייל הלוחם ולחיילת הלוחמת בתחום הציוד האישי וציוד הלחימה. התוכנית כוללת התאמת ציוד לצרכי המערך הלוחם, באיכות משופרת ובכמות ראויה ורלוונטית.

הפרויקט נוצר מתוך הבנה של הצורך בקפיצת מדרגה בשיפור המענה לחייל, שיפור איכות הציוד, והתאמתו לצורך של כל אחת מהאוכלוסיות הלוחמות, בניית אמון מול החייל הלוחם וביטול "מחויבות ההורים" לרכישת הציוד של החייל וביטול תופעת התרומות.

החל מפברואר 2017 כל מערך לוחם מקבל ציוד שונה המותאם לצורכיו המבצעיים, בנוסף לסל עם פריטים גנריים הכולל: שקית שתיה 3 ליטר, קסדה, משקפי מגן, כיסוי קסדה, חוסם עורקים CAT, תחבושת אישית ותיק ציוד.

עם עלייתם של הלוחמים לגדודים, ציוד זה ילווה אותם כציוד אישי לאורך כל שרותם הצבאי. ביום שחרורם, הם יזדכו על הציוד, אשר יחזור לשמש לצרכים אחרים בצה"ל, כגון אימונים ותרגילים.

חלוקת כרטיס כוכבים

מועמדים לשירות ביטחון אשר התגייסו לצה״ל החל מחודש יולי 2017, יכולים לעשות שימוש ב״כרטיס הכוכבים״, הפועל בשיטת נקודות, לרכישת ציוד אישי, חורף וספורט, על פי נוחיותם והעדפותיהם.

הכרטיס מלווה את המתגייס משלב טרום הגיוס ועד השחרור, ובאמצעותו הוא יכול לרכוש ציוד ברשתות אזרחיות מתוך מגוון פריטים, דגמים, איכויות ומחירים. זאת לפי כמות ה"כוכבים" להם הוא זכאי בהתאם לאופי השירות והתפקיד.

החל ממרץ 2018, תתאפשר גם באמצעות הכרטיס גם רכישה של נעלי ספורט, אשר כיום נרכשים עם שובר צבאי.

נסיעות בחינם בתחבורה ציבורית בסופי שבוע

החל מחודש ספטמבר האחרון, כלל חיילי צה״ל יכולים לעלות על כלל כלי התחבורה הציבורית באמצעות החוגר, ללא מגבלה בכמות הנסיעות. כלומר, אין צורך יותר להוציא כרטיסים ברכבת או לעבור דרך הנהג, אך יש לתקף את הכרטיס.

בשורה משמעותית נוספת היא שבסופי השבוע (החל מיום ה׳ ב-23:59) ועד מוצ״ש ב-03:00 (בלילה שבין שבת לראשון), באפשרות כלל החיילים לנסוע בתחבורה ציבורית בלבוש אזרחי.
מטרת פרויקט זה היא להפוך את נסיעת החיילים בתחבורה הציבורית לידידותית, מבוקרת, מתקדמת ויעילה יותר.

הגדרת לוחמי חוד

במסגרת צעדים שנעשו לטובת החיילים המשרתים ולחיזוק הלוחמים, הוגדרה תפיסת "מיהו לוחם?", הכוללת תעדוף מובהק ללוחמי החוד. אלו הוגדרו כחיילים המאומנים לפעול במרחב מבצעי שבא במגע עם אויב כדי לפגוע בו במערכים מתמרנים תוך סיכון חייהם.

מתוקף כך, הוחלט על שורת הטבות ללוחמי החוד - חלקן יושמו כבר, והשאר ייכנסו לתוקף בחודשים הקרובים. ביניהן ניתן למנות:

  • העלאת דמי הקיום בשנת השירות השלישית ל- 2,000 ש"ח (החל מהמשכורת שנכנסה בחודש נובמבר)
  • הקדמת קבלת תעודת הלוחם מ-20 ל-18 חודשי שירות (במהלך חודש ינואר הקרוב)
  • תהליך רחב לשדרוג בסיסי האימונים
  • העצמת והעמקת סדרות החינוך (עתיד לקרות בחודשים הקרובים)

 

שינוי בתשתיות המחנות

בשנת 2017 החל מימוש השלב הראשון לשיפוץ וטיהור תשתיות המגורים ביחידות הדרג הנפרש בזרוע היבשה, במסגרת פרויקט "בית חם".

בנוסף, החל ביצוע פרויקט "חיים חדשים", הכולל טיפול בתשתיות יחידות מחסני החירום.

שיפורים במרפאות ביקורופא

בצה"ל הוחלט על ביצוע שינויים במרפאות "ביקורופא" במטרה לשפר את זמינות השירות הניתן לחיילים. המתווה החדש נכנס לתוקף ב-1 בספטמבר 2017 וכלל הגדלת מספר הרופאים בכל מרפאה, הרחבת שעות הפעילות ופתיחת סניפים חדשים בבית שאן ובמצפה רמון.

שעת הפתיחה בימי חול הקודמה במרבית סניפי הרשת לשעה 17:00 או 17:30, כאשר שעת הסגירה הינה 00:00. לאחר חצות מתבסס המענה הרפואי על מוקד "מקול הלב", או על ידי פנייה ישירה למיון.

גם בימי שישי הורחבו שעות פעילות המרפאות, ובימי שבת, נפתחים סניפי באר שבע, חיפה ותל אביב ב-15:00, ושאר הסניפים ב-16:30.

בנוסף במטרה לבחון את שיפור המענה הרפואי הניתן בשגרה לחיילי צה"ל בחובה ובקבע, החל משלב המיונים טרם הגיוס ועד לשחרור, הוקמה ועדה לבחינת שירותי הרפואה במסגרתה תקיים הוועדה יום פתוח לציבור בו יוכל כל בעל עניין להגיע ולהציג רעיונות וכיווני פעולה בנושא המענה הרפואי הניתן בשגרה לחיילי צה"ל.