סיכום מספר הנפגעים בצה"ל בשנה החולפת

02.01.18
מערכת אתר צה"ל

אגף כוח האדם פרסם היום (שלישי) את נתוני הנפגעים לשנת 2017. בשנה החולפת נוספו למניין החללים 55 משרתים בסדיר, בקבע ובמילואים.

מתוך כלל החללים: 7 נפלו בפעילות מבצעית ובפעילות חבלנית עוינת, 16 בחשד לאובדנות, 9 מסיבות רפואיות, שניים בתאונות מבצעיות, 4 בתאונות דרכים צבאיות, 8 בתאונות דרכים אזרחיות ו-9 בתאונות שונות, הכוללות נשק, אימונים ותאונות אוויר.

על פי הנתונים, מדגישים באגף, מספר החללים באירועי חשד לאובדנות נמוך ביחס לעשור האחרון, ויציב בהשוואה לשנים הקודמות. "הנתונים מציגים ירידה דרמתית בעשור האחרון מאז החלה תוכנית ענפה בצה"ל למניעת אובדנות. מדובר בירידה של למעלה מ-50% בהיקף האובדנות בצה"ל, וזאת בשנים בהם גודל הצבא הסדיר גדול יותר", מסבירה רמ"ט אכ"א, תא"ל מירב קירשנר.

מספר אירועי האובדנות בצה"ל מקביל לשנים קודמות ותואם לאחוזים באוכלוסייה הכללית בישראל. לפני עשור הייתה שכיחות גבוהה יותר בקרב אוכלוסיות מהגרים אך בשנים האחרונות אין ייצוג יתר לאף אוכלוסייה. "בצה"ל נעשים מספר רב של תהליכים מלבד הלמידה בתוך היחידות", מספרת רמ"ט אכ"א, "נעשית חקירת מצ"ח, מוקמת ועדת בדיקת אובדנות במינוי אלוף, כשבראש הצוות עומד אל"ם. זה בוחן את כל התהליכים ביחידה טרם האירוע ובסופן המסקנות של הוועדה עולות לוועדה מטכ"לית בראשותי. אנו מנתחים את דפוסי ההתנהגות באירועי אובדנות - האם החייל הראה סימני מצוקה, מה הן הסיבות מה המסקנות, גם במקרים בהן לא הייתה פגיעה ממשית".

בשנתיים האחרונות מיושמת תוכנית רחבה למניעת אובדנות בקרב חיילים הכוללת קיום תהליכים להפקת לקחים, צמצום זמינות כלי הנשק ושכלול העברת המידע אודות חיילים העוברים בין יחידות, בדגש על העברת המידע בין הגורמים המטפלים. "הרחבנו את המענה הקיים ביחידת פניות הציבור, וחיילים מופנים לגורם מטפל ומקבלים חיזוק בזמן אמת. בנוסף, חיזקנו את לימוד איתור סימני המצוקה בקרב הכשרת הקצונה והמ"כים, בדגש על הסברים להתנהגות גם לאחר אירוע אובדני ביחידות", מסבירה תא"ל קירשנר.

"אנו מחנכים גם את הסגל וגם את החיילים ביחידות לדווח ולהיות "שומרי הסף", אנו מדגישים לחיילים שמדובר בסיוע לחבריהם ולא בהלשנה, בנוסף מיושמת תוכנית להגברת מהות הקב"נים ביחידות עצמן. אנחנו מקדשים את הרעיון התומך של קב"ן בכל יחידה", מספרת תא"ל קירשנר. 

"בנוסף", ממשיכה רמ"ט אכ"א, "מזה כשנתיים אנחנו מקיימים פורום חשיבה אזרחי למניעת אובדנות ששותפים לו גורמים אזרחיים רבים, מנהלי בתי חולים, פסיכיאטרים, פסיכולוגים, בה אנחנו דנים אודות מניעה ודרכי פעולה אפשריות".

"אנחנו שמחים על כך שהנתונים נמצאים בירידה והתוכנית מוכחת חד-משמעית כאפקטיבית ומנצחת", מדגישה תא"ל קירשנר ומסכמת: "אנחנו כל הזמן שואפים למצוא דרכים נוספות להדק עוד יותר את השורות ולצמצם את הנתונים עד כדי נגיעה באפס".