מילואימניק (כמעט) כל השנה

כמעט מחצית מהשנה שהוא נמצא בחמ"ל, עוזר בתרגילים ומסייע בעת חירום - והוא בכלל לא היה אמור להיות שם. הכירו את המילואימניק שעשה הכל כדי לשרת במילואים וביצע בשנה החולפת קרוב ל-150 ימי מילואים

03.05.18
מיכל עבר-הדני, מערכת אתר צה"ל

"יום שישי בערב, אני נמצא בעבודה ומקבל קריאה. אני מגיע לפיקוד המרכז ומנסה להבין מה קורה. מהר מאוד אנחנו מבינים את סדר הגודל של האירוע ומתחילים להקפיץ גדודים. אלו היו שלושה ימים של הערכות מצב, בהן לא זזנו מהפיקוד ועבדנו מסביב לשעון בחמ"ל".

רס"ר (במיל'), מנחם אסטריק תיפקד כרמ"ד תע"ם (תעסוקה מבצעית) בזמן האירוע בחלמיש: "ברגעים כאלו אתה שם לב עד כמה המילואים חשובים, אתה מבין שזה חיוני והכרחי".

האירוע הזה הוא אחד מיני אירועים רבים בהם לקח חלק רס"ר (במיל') אסטריק, שבשנה האחרונה ביצע קרוב ל-150 ימי מילואים, הוקפץ לחמ"ל בלילות ובימים ושימש כממלא מקום של קצין בקבע. "התפקיד שעשיתי השנה, היה מורכב ולא פשוט - מדובר בשעות לא שעות, ימים ארוכים ועבודה בחמ"ל", הוא מסביר.

ב-2008 התגייס רס"ר (במיל') אסטריק כחייל בודד ללוחמה בחטיבת כפיר ובהמשך עבר לתפקיד בחמ"ל. בתפקידו האחרון בסדיר שימש כעוזר של קצין האג"ם החטיבתי. אסטריק השתחרר בתום מבצע "צוק איתן" ומיד בשחרור הבין כי על אף שהוא פטור ממילואים, מתוקף היותו חייל בודד, הוא רוצה להמשיך ולתרום.

"לא הייתי אמור לעשות מילואים, נלחמתי על הזכות הזו ובסוף הגעתי עד לקצין מילואים ראשי, בתום התהליך הצלחתי וקיבלתי אישור לשרת במילואים", מתאר רס"ר (במיל') אסטריק. "זה היה לי חשוב והייתי מוכן להילחם על זה, המדינה מאד חשובה לי".

כיום רס"ר (במיל') אסטריק משרת במילואים כמפקד החמ"ל של פיקוד המרכז בחירום, ומקשר בין הצבא לבין גופי ביטחון אחרים. הוא נמצא בכל תרגיל, הוא הראשון להעניק עזרה בחמ"ל בעת הצורך ובנוסף מגיע לפיקוד באופן שוטף.

"כשהייתי בסדיר, הסתכלתי על אנשים שבאים למילואים ולא הבנתי למה הם באים", הוא אומר, "כעת אני מבין שיש משהו באגירת הידע של אנשי המילואים, שיכולים לתת מהניסיון שלהם ובכך תורמים לביטחון המדינה".

בחודש אפריל האחרון, זכה רס"ר (במיל') אסטריק באות ההצטיינות ממפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, "זה היה מאוד מרגש", הוא מתוודה. "זאת הייתה סגירת המעגל האולטימטיבית - נלחמתי כדי לעשות מילואים וכעת אני מקבל על כך הצטיינות, זה לא מובן מאליו".

לדבריו, האמונה במדינה ובצבא ממלאה אותו במוטיבציה: "אם אני לא אהיה שם אף אחד לא יהיה שם. אני מרגיש גאווה - אני תורם למדינה, ואני יודע שזה חיוני".

"בשנה הנוכחית כבר עשיתי מילואים וצפויים לי עוד ימים נוספים - אך חשוב לי להדגיש שנלחמתי על הזכות לעשות מילואים. אל תוותרו על זה, אין לנו ארץ אחרת", אומר רס"ר (במיל') אסטריק בהתרגשות ומוסיף מסר קטן למשפחות של המילואימניקים: "לנו זה נראה טריוויאלי, אך בסופו של דבר המשפחות סופגות את הקשיים ביום יום - ועל זה מגיעה להם תודה".