מה מקבלים החיילים הבודדים לכבוד החג ולאילו הטבות הם זכאים?

הם נמצאים ומשולבים בכלל יחידות הצבא ומשרתים מדינה שלעיתים אפילו לא נולדו בה. שוחחנו עם רע״ן ת"ש ביצוע באכ״א כדי להבין בדיוק איך צה״ל מוודא שכל אחד מהחיילים הבודדים שלנו יפתח את השנה בצורה הכי מתוקה שיש 

26.09.19
נעמי סומר, מערכת את"צ

אחת האוכלוסיות היותר מגוונות בצה״ל היא קבוצת החיילים הבודדים - כל אחד ואחת מהם מגיע לכאן ממדינה אחרת, עם סיפור אחר לגמרי ורצון משותף להפוך לחייל ולשרת את המדינה. 

בדיוק בגלל זה, על הטיפול בחיילים הבודדים אמון מדור ייעודי שלם בצה״ל שמטרתו להעניק להם סיוע, החל משלב ההכרה כחייל בודד דרך השירות עצמו ועד ליום שאחרי השחרור.

״בתקופת החגים״, פותחת ומסבירה רע״ן ת״ש ביצוע באגף כוח האדם, סא״ל לימור מזרחי, ״אנחנו מתעסקים בכל חייל וחייל, בודקים איפה הוא עושה את החג ועורכים ביקורי בית מרובים. אנחנו דואגים לראות שלכל החיילים אין בעיות ובמידה וכן אנחנו עושים הכל כדי לתת את הפתרון הדרוש, והכול בשיתוף סגלי הת״ש ביחידות עצמן - הם כל הזמן נמצא אצלנו בראש ובשיח״. 

השלב הראשון בטיפול בתקופת החגים הוא למצוא פתרון אירוח לכל חייל. ״בבתי החייל מאפשרים לעשות ארוחה חגיגית, ובתי מלון רבים ברחבי הארץ אף תורמים למטרה הזאת. מלבד המשתתפים בחגיגות האלו אנחנו מוודאים איפה כל חייל נמצא בחג, בין אם זה חבר מהצבא או בן משפחה״.

מבחינת סיוע כלכלי נוסף, כך מציינת רע״ן ת״ש, כל החיילים הבודדים וזכאי התשמ"ש מקבלים בחג תווי קנייה בסך 400 שקלים - כמעט 7,500 חיילים. ״אנחנו בודקים שכל מי שצריך לקבל מימון נוסף מקבל אותו, והם יכולים לקבל חופשה לקראת החגים במידה והם מעוניינים בכך".

״לקראת החג אנחנו עושים גם הרמות כוסית בבסיסים רבים בצה״ל עם מפקדים בכירים. יהיו שם חיילים משלל היחידות בצה"ל כדי להוקיר ולהגיד תודה על מה שהם עושים״, היא מציינת. 

עוד עבודת מטה שמתרחבת בשעת החג היא ״מוקד הבודדים״ - אליו יכולים לפנות חיילים בודדים, וכן משפחות, גופים, עמותות או כל מי שיש לו פיתרון שיכול לסייע לאוכלוסייה המרוחקת מהמשפחה. "המטרה של המוקד היא לתווך בין חייל שיש לו צורך לעמותה או משפחה שיש לה פיתרון", מסבירה רע"ן ת"ש. 

אך הדגש החשוב ביותר הוא שהחיילים הבודדים לא נמצאים במשרדי ענף ת"ש, אלא בשטח, ביחידות השונות ובמשימות השוטפות. ולכן השותפים הטבעיים והמכריעים הם סגלי הת"ש, מהסגל הבכיר בכל פיקוד ועד מש"קיות הת"ש הפזורות בשטח. "אנחנו מעבירים בכל העת מידע על כמה הנושא הזה קריטי, ואנחנו מבקשים את ההתייחסות שלהם במגוון של נושאים. החלק החשוב באמת הוא שיתוף הפעולה של המפקדים עצמם בשטח". 

לפני שאנחנו מסיימות את השיחה, היא מוסיפה ומדגישה: ״זו זכות גדולה לעשות את התפקיד הזה ולטפל באוכלוסייה הזו, תפקיד מאתגר עם יכולות נתינה ועשייה אין סופית. אני גאה לענוד את השרוך הזה ומאחלת לכולם שנה טובה, למפקדים, לסגלי הת״ש ולחיילים הבודדים כמובן״.