אלו הצעדים שמובילים באגף כוח האדם לצמצום הפטור מגיוס לצה"ל

בשנה האחרונה, נרשמה עלייה במספר הצעירים המקבלים פטור מצה"ל על רקע נפשי טרום הגיוס. על אף שההחלטות בנושא נעשות בכובד ראש, הוחלט באגף כוח האדם על שורת צעדים לעידוד השירות בצה"ל בקרב המלש"בים, מתוך ראיית הגיוס כהזדמנות גדולה עבור בן הנוער, כתרומה למדינה וכצעד בעיצוב האישי שלו במהלך השירות

19.01.20
נעמי סומר, מערכת את"צ

מפילוח הנתונים באכ"א עולה כי מתוך 31.1% מהצעירים שאינם מתגייסים לצה"ל (מתוך מחויבי הגיוס), מחצית ממקבלי הפטור הם מטעמי "תורתו אומנותו", והמחצית השנייה נובעת ממספר סיבות.

15.9% מקבלים פטור על רקע "תורתו אומנותו" (פטור מטעמי דת), פחות מ-9% מקבלים פטור רפואי-נפשי. 2.8% מהצעירים מקבלים את הפטור בעקבות שהייה בחו"ל, והאחוז הנותר אינו מתגייס בעקבות רישום פלילי, קשיי הסתגלות וסף גיוס.

על אף שנפח הפטור הנפשי הוא קטן יחסית, מגמת העלייה המורגשת בפטור זה, מחייבת בנקיטת צעדים.

באכ"א מבינים כי מובן וברור שיש מלש"בים שלא יעמדו בעומס והם אכן אינם כשירים, אך שהמטרה הסופית היא להגיע למצב בו "נתפרת חליפה" למתקשים, מתחשבים בצרכיהם הייחודיים של כל מלש"ב ומאפשרים לכל אחד שמסוגל לכך לזכות בשירות משמעותי בצה"ל.

מספר מהלכים מרכזיים מקודמים באגף כוח האדם על מנת לצמצם את תופעת הפטור טרום גיוס. 

בצעד הראשון, החליטו באכ"א למפות את 26 הרשויות במדינה בהן שיעור הנשר הוא יותר גבוהה ואחוז היציאה לקצונה הוא נמוך, ולהגדיל את ההסברה במקומות אלו.

מערך ההסברה של מיטב מגיע לכיתות י"א וי"ב באותם יישובים במתכונת מוגברת, עונה על השאלות, מפר את החששות ויוצר שער כניסה חיובי ומזמין למלש"בים עם הצבא.

עוד אקט שנעשה הוא רתימת מ"פים שגדלו באותם יישובים לשיחות והרצאות על השירות הצבאי שלהם עם התלמידים, ושישמשו דוגמה אישית להצלחה במסלול הצבאי. את הקשר ממשיכים מיטב עם המלש"בים דרך שיחות בטלפון, והודעות תזכורת בנושא התהליכים הצבאיים שעליהם לעבור.

צעד נוסף שננקט, מתוך חוכמת הניסיון, הוא להרחיב את תוכנית "צו בצוותא" - הנתונים מראים שמלש"בים שמגיעים יחד עם השכבה ללשכת הגיוס, ועוברים את התהליך יחד בצורה מרוכזת, מראים מוטיבציה גבוהה יותר לגיוס בהליכי הצו הראשון. כיום 50% מהמלש"בים מגיעים לצו האחוד, וכעת פועלים ביחידת מיטב על מנת שהמספר יעלה ל-55%.

הממד הנוסף בו נקטו בפעולה, הוא מתיחת פנים שלמה לתוכנית הגדנ"ע של חיל החינוך והנוער. את שבוע התנסות במחנה צבאי הוחלט להרחיב גם במספרים, וגם מבחינת עולם התוכן, בשני מהלכים מרכזיים.

קודם כל, הוחלט לשנות את מיקום הגדנ"ע - במקום להעביר אותו רק בבסיסי חיל החינוך והנוער, המתכונת תעבור לבסיסים קרביים - כמו שיזפון, שבטה, בהל"ץ, בא"ח נחל וגבעתי. שינוי המיקום של הגדנ"ע מאפשר למשתתפים להכיר בסיס צבאי בעל אופי מבצעי, לשהות בסביבת לוחמים קרביים ולאפשר לתכנים לעבור בצורה טובה יותר.

השינוי המשמעותי השני הוא התכנון להרחיב את התוכנית פי 2 - בשלוש השנים הקרובות שואפים להגיע ל-50,000 מלש"בים שיעברו אימוני גדנ"ע, לעומת 27,000 שעוברים את התוכנית כיום.

הזירה הנוספת בה פועלים הוא בעולם השיבוץ לתפקידים, ולמעשה מדובר במהפכה הרבה יותר גדולה שמתרחשת בצה"ל - למצות את היכולות של כל צעיר וצעירה, ולהביא את כישוריהם לידי ביטוי - ולא רק את הידע הקודם שלהם.

התהליך יתחיל עוד בצו הראשון - בשינוי שיטת המיון והשיבוץ לתפקידים השונים. הנתונים הנמדדים כיום - קב"א ודפ"ר - מודדים את הידע של המלש"בים יותר מאשר את הכישורים שלהם, ולכן הוחלט לפתח מערכות מיון חדשות שידעו לזהות היטב את תכונות המלש"בים.

"הצפי שלנו", מספר גורם בחתומכ"א, "הוא שבעזרת מערכת המיון החדשה יהיה לנו נתון חדש, שיביא את המלש"בים לתפקידים מתאימים ומשמעותיים יותר, ויצמצם את הנשר הכולל מצה"ל ביותר מ-10% - סדר גודל של שני גדודים".