כל ההתאמות והמהלכים החדשים שיעזרו לכם בתקופת הקורונה

סיוע כלכלי, מעטפת פרט חדשה לאנשי קבע, או לבנת רענון ממש עד הבסיס - באגף כוח האדם לא נחים לרגע כדי לעזור למשרתים בתקופת הקורונה, ולהגיע עד לחייל בקצה. הבאנו לכם את כל הפרטים על הסיוע המקיף, ואין מצב שאתם מכירים את כולם

02.09.20
שקד כהן, מערכת את"צ

התפרצות נגיף קורונה מעצבת מחדש את העולם בו אנו חיים בכלל ההיבטים. השינויים הרבים גרמו לתקופה האחרונה להיות מאתגרת במיוחד עבור משרתי צה"ל בתפקידים השונים, שסגרו תקופות ארוכות בבסיסים תוך התמודדות עם קשיים אישיים.

"צה"ל, ואגף כוח האדם בפרט, רואים את המשרתים. ההשקעה והעמידה באתגרים היום יומיים", מספר תא"ל מישל ינקו, רמ"ט אכ"א, "כל אלה מחייבים אותנו לבצע את כלל ההתאמות הנדרשות על מנת להקל ולאפשר להם להמשיך בעשייה המשמעותית".

בתקופה האחרונה, ובימים אלו, עוסקים בצה"ל ובאגף כוח האדם ביצירת כלים ייחודים וחדשים שיעזרו למפקדים ולמשרתים לעבור את התקופה הלא פשוטה הזו עם כמה שפחות עיסוק בביורוקרטיה ובדאגות כלכליות.

באכ"א בדקו מה מטריד את המשרתים, וזיהו מספר אתגרים מרכזיים - הדאגה לבריאות, ההתמודדות עם בידוד, חוסר ודאות ומצבים משפחתיים מורכבים. אותם, תרגמו למאמצי סיוע מורחבים, המתבצעים בחלקם לראשונה בצה"ל, ומוצגים בפניכם כאן. 

מגיעים עד לחייל בקצה - פתיחת מרכז הבודדים, מענק יזום וקניות 'אונליין'

"כשניגשנו לעבודה ראינו לנגד עינינו את כלל משרתי צה"ל, ואת חשיבות רציפות המענה לחיילי החובה. מבחינתי מדובר בעיקרון המוביל את המאמץ", מציין תא"ל ינקו, "הקצאת משאבים נוספים, הרחבת הכלים הקיימים, השטחת הבירוקרטיה והורדת מרבית החסמים, הם חלק מהדרכים לעשות זאת".

גיוסי אוגוסט וחגי תשרי, מזמנים אתגרים נוספים ומחייבים בחשיבה רחבה וגמישה. בשל כך, ארגז הכלים למפקדים, המכיל מגוון כלי סיוע כלכליים כמו מענקים, הלוואות, תווי קנייה לרכישת מזון מוצרי חשמל וריהוט, הורחב משמעותית, כך שהעזרה הכלכלית שחייל יכול לקבל גדלה, וכך גם כמות החיילים להם ניתן לסייע. בנוסף, תווי הקנייה נפתחו לראשונה לאפשרות רכישה על ידי צד שלישי, ולקניות 'אונליין'.

הזכאויות השכריות של חיילי החובה הוארכו באופן יזום, בלי צורך בפתיחת בקשות חדשות או במסמכים נוספים. ביקורי הבית ממשיכים דרך הזום, פרט למקרים חריגים. לרשות המשרתים עומד מענה מקוון - 'ת"ש בדיגיטל', באמצעותו חיילים יכולים להעלות אישורים לבקשות דרך הטלפון הנייד תופס תאוצה.

"לצד הרחבת המעטפת לאוכלוסיות ייחודיות, אנחנו מוודאים כי כל חייל יקבל את המענה לו הוא זקוק, גם אם אינו מוגדר כאוכלוסייה ייחודית. זו חובתנו ויותר מכך, זכותנו, לדאוג לכל חייל שמתגייס ולבני משפחתו, עבורנו זהו ערך", אומר רמ"ט אכ"א.

 החיילים הבודדים, אשר להם מזמנים ימים אלו אתגרים ייחודים, מקבלים מענה במספר ערוצים:

  • סיוע כלכלי
  • דיור ותשלומי שכר דירה
  • ליווי החיילים השוהים בחו"ל בלי אפשרות לחזור
  • יצירת קשר עם ההורים החיים ברחבי העולם ועדכון 
  • פתיחת מתקן בידוד לחיילים בודדים, ואבזורו באמצעים שיקלו על תקופת הבידוד
  • מרכז הבודדים, שנפתח במרץ האחרון, מסייע לחיילים ונמצא עמם בקשר יומי. המרכז פעיל 24/7, בכל ימות השנה

לקראת חגי תשרי, סכום התווים הניתנים לחיילים הבודדים וזכאי התשמ"ש הוגדל, כך שכל חייל יקבל 600 שקלים למימוש במגוון רשתות וחנויות. לקראת חג סוכות יינתן לכלל החיילים הבודדים וזכאי התשמ"ש מענק יזום, ללא פתיחת בקשה, ויחולקו חבילות מזון לחג לחיילים הבודדים. 

המענה ניתן בשיתוף תורמי ידידי צה״ל בארה״ב ופנמה (FIDF), תורמי הקרן לידידיות מיסודו של הרב יחיאל אקשטיין ז״ל ו״יחד למען החייל״ (קרן לב״י האגודה למען החייל).

"על אף המצב, אנחנו לא מוותרים על המענה השלם לחיילים הבודדים, ומתאימים אותו לתקופת החגים הנוכחית. הם ישתתפו בהרמות כוסית בזום, ויקבלו שי לביתם", מסביר תא"ל ינקו, "עם הוריהם ייצור מרכז הבודדים קשר בשיחות זום, וישלח להם איגרת במגוון שפות". 

מכיוון שהגיוסים סמוכים מאוד לחגים, יינתנו למפקדים תווי קנייה ידניים שיחולקו לכל חייל שיזדקק לכך.

מענה מותאם ואישי לאנשי הקבע

"אנו שמים בידי המפקדים את כל יכולות הטיפול באנשיהם. מגוון הכלים המופקד בידיהם, יביא לטיפול אישי ומדויק לכל משרת, בהתאם לצרכיו", אומר רמ"ט אכ"א, "ראשית הצירים זה שיח המפקדים עם המשרתים ואיתור הצרכים. לטובת מימוש המענה, הקמנו 'פורום אנשים' במופת המרכז סביב שולחן אחד את כל גורמי הסיוע הרלוונטיים."

הפורום, המאגד את כלל המשאבים, המידע והיכולות, מתכנס לאחר המלצות המפקדים וסגלי הפרט והמשא"ן, ללא נוכחותו של איש הקבע, ומייצר עבורו מענה מותאם למצב בו הוא מצוי.

עבור משרתי הקבע, מנסים בעת הזו למצוא את נקודת האיזון שבין האתגרים המתעצמים בבית לבין המשך השירות בתפקידים השונים. לשם כך, נתנו למפקדים את הגמישות לניהול שעות הפעילות ביחידה, לדוגמת שעות עבודה גמישות, עבודה מבסיסים במרחב הגאוגרפי הסמוך לביתם ואף עבודה במשמרות.

גם למצבי הבידוד והתחלואה המאומתת ניתנה התייחסות, ומוחלת מדיניות החזר ימי מחלה על מקרים שהתרחשו לאור ייחודיות השירות ו/או התפקיד.

המשפחה הלוחמת - הקמת קהילה, סיוע למשפחה ופעילויות פנאי 

"משפחות המפקדים הלוחמים, נושאות בנטל השירות המבצעי בשגרה. בימים אלו, נוכח היעדרותו של המפקד הלוחם מהבית, אנו רואים את התעצמות האתגרים והמורכבויות", מתאר תא"ל ינקו, " הקמנו את מרכז ה'משפחה הלוחמת' במהלך הגל הראשון של הקורונה, כמענה לצורך מתפתח וכזיהוי הזדמנות למבצוע מהיר ואיכותי".

מטרת המרכז היא להוות כתובת אחת למפקד הלוחם ומשפחתו, לתת מענה יזום ורחב ככל שניתן, לזהות את נקודות המפגש בין תחנות החיים למסלול השירות ולהתאים להן כלים ויכולות:

  • הקמת קהילה
  • מיצוי זכויות
  • פעילויות פנאי למשפחה, בעיקר בפלטפורמת הזום
  • מענה במכון הקבע
  • סיוע בתחום הדיור וההובלה

המענה הניתן במרכז מותאם למציאות החדשה - זמני טיפול קצרים מאוד, התקשרות באמצעות וואטסאפ וטלפון נייד, זמינות 24/7, משוב לכל פנייה שנסגרת, ניהול 'תיק לקוח' עם דגש על קשר בלתי אמצעי.

"עידוד בבידוד" - איך מעבירים 40 יום בבסיס?

הצורך בשמירה על כשירות מבצעית ורציפות תפקודית, ועל בריאות המשרתים, השפיעו על הנחיות צה"ל בנוגע לסבבי היציאה הביתה. "במהלך הגל הראשון פיתחנו שיטת התמודדות עם הסגר בבסיסים", תא"ל ינקו מספר, "מה שעמד לנגד עינינו היה הפיכת התקופה הארוכה של המשרתים בבסיס לקצת יותר נעימה".

"יכולת חדשה שלנו במתן מענה למשרתים היא לבנות הרענון – בשיתוף עם 'יחד למען החייל', הגענו לבסיסים ברחבי הארץ ונתנו לחיילים כמה שעות של הפוגה", משתף הרמ"ט, "ביקרתי במספר מוצבים במהלך לבנות רענון, ריגש אותי לראות את הלוחמים ברגעים האלה, להעניק להם הפוגה בתוך השגרה המבצעית".

במסגרת לבנת רענון, מקבלים החיילים ארוחות מפנקות, פעילות חינוך וספורט, ערכת הלבשה תחתונה, מוצרי היגיינה אישית וזוג מדים חדשים, והכול בהתאם להנחיות של משרד הבריאות והצבא. עד כה השתתפו כעשרת אלפים חיילים בלבנות הרענון, ובתקופת החגים הקרובה ייהנו מהן גם יחידות שיישארו בבסיסים. אמצעים נוספים שנועדו לעזור לחיילים בתקופה זו:

  • מכונות כביסה ומייבשים תעשייתיים הוצבו במחנות השונים, בדגש על בסיסי הטירונות, לרווחת המשרתים.
  • ערכות "עידוד בבידוד" חולקו למבודדים בבסיס - ערכה אישית המכילה מוצרי היגיינה, דברי מתיקה וערכת פנאי.
  • כפר המחלימים באשקלון ושאר מתקני הבידוד, אובזרו בשלל אמצעים להנעמת שהותם של המחלימים.

משרתים המעוניינים בסיוע או מידע נוסף מוזמנים לפנות למפקדים, סגלי המשא"ן והפרט ו/או למוקד 1111.