היוהל"ם בטור מיוחד ליום האישה הבין-לאומי

08.03.20
מערכת את"צ

יום האישה הבין-לאומי, המצוין מדי שנה ב-8 במרץ, הוא מועד המסמל את השאיפה המתמשכת להשגת שוויון בין נשים לגברים, והזדמנות לבחינת מצבן של הנשים בחברה הישראלית בכלל ובצה"ל בפרט.

השירות הצבאי מהווה אבן דרך משמעותית בחייהם של צעירים וצעירות רבות בישראל. לכן, להגשמתו של שוויון מגדרי בצה"ל, חשיבות והשפעה על החברה הישראלית בכללותה.

מאז הקמתו מגייס צה"ל לשורותיו נשים וגברים כאחד. אולם בצד ההחלטה העקרונית, השוויונית, בדבר גיוס לכל, במשך שנים ארוכות שירתו חיילות ב"תפקידי עזר" בלבד.

כברת דרך ארוכה עברנו מאז, והשנה אנו מציינים עשרים שנים לתיקון לחוק שירות הביטחון, שכותרתו "שוויון בשירות". תיקון זה קובע שלכל אישה זכות עקרונית שווה לזכותו של כל גבר למלא תפקיד כלשהו בשירות הצבאי, אלא אם אי השוויון מתחייב מאופיו וממהותו של התפקיד. מאז תיקון החוק נפתחו מרבית התפקידים הצבאיים לשירות נשים, וכיום משרתות נשים בכלל המערכים, לרבות מערך הלחימה.

השנה היינו עדים לשבירה של "תקרות זכוכית" על-ידי קצינות מובילות, מוכשרות ומקצועיות, המהוות מודל לחיקוי ולהשראה. אלוף משנה נ',  הייתה לאישה הראשונה שמונתה לתפקיד קצינת מודיעין של פיקוד מרחבי; סא"ל ט' הפכה למפקדת טייסת התעופה הראשונה; רס"ן אפרת קייקוב מונתה למפקדת גדוד תותחנים ראשונה; ואילו רס"ן מסלו טגניה היא הקצינה הראשונה יוצאת העדה האתיופית המקודמת לדרגת סא"ל. כל אחת בדרכה, באישיותה ובעוצמות שהיא מביאה, מסמנת דרך חדשה שנפרצה, בה תוכלנה לפסוע נשים נוספות.

לצד הגאווה על ההישגים הרבים, עבודה רבה עוד לפנינו. הדרך לשוויון מגדרי אינה עוברת דרך פריצת גבולות של בודדות, אלא באמצעות הטמעתם של מנגנוני פעולה סדורים ותרבות ארגונית תומכת. מוטלת עלינו חובה להמשיך ולבחון היכן קיימים חסמים בלתי רלוונטיים, הפוגעים בשילובן המיטבי של נשים בצה"ל; עלינו לפעול בנחרצות למיגור כל מקרה של הדרת נשים; עלינו לקדם תרבות ארגונית המאפשרת איזון ראוי בין השירות הצבאי התובעני לבין חיי פנאי ומשפחה; ולחתור לייצוג הולם של נשים בסגל הפיקוד הבכיר ולגיוון בקרב מקבלי ההחלטות.

צעדים אלה יבטיחו כי יום יבוא, ובו קידומן של נשים כדוגמת נ', ג', אפרת ומסלו יהפוך לעניין שבשגרה, ובהיותן נשים לא יהיה כל חידוש או תקדים. יום האישה הבין-לאומי הוא תזכורת חשובה לכך שעל כולנו מוטלת החובה לפעול במרץ ובנחישות להגשמתו של חזון זה, שיתרום רבות לאפקטיביות המבצעית של צה"ל ולעמידתו בכלל האתגרים העומדים לפתחו.