חיל החינוך והנוער בכנס סיכום שנה

08.01.20
מערכת את"צ

ביום ראשון, ח׳ בטבת תש״ף, 5.1.2020, התקיים כנס שנת עבודה של חיל החינוך והנוער בראשות קצין חינוך ראשי תא"ל צביקה פייראיזן. באירוע סוכמה העשייה של החיל בשנה החולפת בעזרת סרטון סיכום והוצגו כיווני הפעולה לתרש 'תנופה' בכלל, ולשנת 2020 בפרט. בכנס הובילו מערך מגן ומערך החינוך שני מושבים כל אחד בתחום התמחותו.

מערך המגן הוביל מושב בנושא צבא העם- "גיוס חיילים מאוכלוסיות ייחודיות לצבא ההגנה לישראל, הוא ביטוי והכרה באמונה באדם ובחשיבות השירות בצה״ל כגורם מאחד, מחנך, מלכד ומעצים את חוסנה של מדינת ישראל ומעצים היותו צבא העם". כך פתחה את המושב מפקדת מערך מגן, אל"ם קרן קמרינסקי, "המפגש הייחודי המתרחש בצה״ל בין קבוצות שונות מהווה הזדמנות לקידומן ולשילובן בצבא".

"צה"ל נותן הזדמנות שייתכן שלא הייתה מתאפשרת טרם גיוסם, אבל כדי שהפוטנציאל אכן ימומש אין די בעובדה שהגיוס לצה״ל מתבצע מתוקף חוק או בכך שלמסגרת הצבאית מאפיינים ייחודיים", הסבירה אל"ם קמרינסקי, "על מנת להבטיח שאכן יתרחשו השתלבות אמיתית וקידום אישי של הפרט, מערך מגן מפעיל תוכניות ופעולות המחזקות מאמץ זה החל משלב ההכנה לשירות בהיותו מלש״ב ועד מהלך שירותו כחייל. מערך מגן על בסיסו מהווה את השלם בעבודת המלש״ב, קידום האוכלוסיות בצה״ל ובכשירות המפקדים". 

במושב הוצגה עשיית המערך וההשפעות החיוביות שלהן על חיילי צה״ל - מקורסי העברית, קורסי נתיב, קורסי העצמה וקורסי השלמת השכלה כל הקורסים המשולבים יכולים בפוטנציאל לעזור ולשפר את חייהם של אלפי חיילים וחיילות. וכן כשירות פיקודית תרבותית למפקדים, לפיקוד על מגוון רחב של מאפיינים ותרבויות.

המעטפת שמערך מגן הציגה כוללת בתוכה התחשבות במספר משתנים בחברה שלנו, כגון השתנות צרכי צה״ל, גיוס דור ה-z עם כל המאפיינים המייחדים אותו ועוד.

״מערך מגן פועל מול אוכלוסיית יעד של מלש"בים, חיילים ומפקדים כחלק מעידוד ללחימה ושירות משמעותי טרם הגיוס ובמהלך השירות. כמו כן לצמצום הנשר בצה"ל בהכשרת המפקדים לפיקוד על מגוון רחב של חיילים", סיכמה מפקדת המערך.

עוד התקיים במושב פאנל של שותפים לעשייה, כגון קצינת החינוך של איו״ש רס״ן נעמה הפועלת בגזרתה להכשרת החיילים בקורסי העצמה ולמפקדים בכשירותם הפיקודית תרבותית, רס״ן יצחק (איציק) אושי, רמ״ד הכשרות בפקע״ר, המפקד על אימוני גדנ״ע למלש״בים כחלק מעידוד ללחימה, וכן טירון מבסיס חוות השומר, וצוער בה"ד 1, שלקחו חלק בשבוע חוסן של חוות השומר. שני הפרוייקטים האחרונים אף זכו בפרס הרמטכל ליוזמה חדשנות ומנהיגות לשנה 2019.

מערך החינוך השיק את סל הכלים לכבוד ציון מאה שנה לכוחות המגן. "אנחנו מובילים 4 מיזמים חינוכיים לכבוד 100 שנה לכוחות המגן: הבריגדה העברית, ההגנה, האצ"ל ועוד״, מספר רס״ן משה בנימין ראש מדור ערכים ומורשת. מערך החינוך החליט להעלות על נס את גבורת הלוחמים שהייתה באותה תקופה דרך ארבעת המיזמים. ״התכלית של המיזמים האלה היא להעלות את המוטיבציה בקרב מפקדי ולוחמי צה״ל, ולהביע הוקרה והערכה ללוחמי הכוחות העבריים, להצדיע להם״.

המיזמים כוללים שיח בין לוחמי צה״ל היום ולוחמי הכוחות העבריים, תיעוד של השיח שיתקיים ביניהם ובסופו של דבר איגודם לספר. בנוסף, יצירת מפגשים בין מפקדים בכירים לבין הלוחמים והענקת תעודות הוקרה והערכה. מיזם נוסף נקרא ״סביב המדורה״ בו מתוכנן להביא את לוחמי הכוחות העבריים ליחידות שונות בצה״ל וליצור שיח עם חיילי היחידות סביב מדורה כאזכור למדורות סביבם היו יושבים הלוחמים בעבר. לבסוף, מתוכננים ימי עיון לחיילים ומפקדים במוזיאונים של משרד הביטחון העוסקים בתקופה של טרום הקמת המדינה.

בכנס השתתף גם ראש אגף כוח האדם אלוף מוטי אלמוז. לסיום הערב, התכנסו כולם לארוחת ערב חגיגית ונפרדו מפורשי החיל. נאחל להם הצלחה רבה בדרכם החדשה.