מתמיינים לקצונה? הכירו את המבד"ק החדש שלכם

חושבים לצאת לקצונה בזמן הקרוב? מתכוננים למבד"קים? בתקופה הקרובה, בצל התפרצות נגיף הקורונה, במחלקה למדעי ההתנהגות בנו מנגנון חדש למבחני הקצונה המוכרים. מעתה: ראיון וידאו עם פסיכולוג, ומבחנים דיגיטליים שתוכלו לפתור מהבסיס שלכם או מהבית. איך זה יעבוד? מה האתגרים שבדרך? ואיך זה יראה ביום שאחרי? 

25.03.20
נעמי סומר, מערכת את"צ

גם בימי הקורונה, הרציפות התפקודית של צה"ל נמשכת - ובשביל רציפות תפקודית, צריך מפקדים. כדי לשמור על שגרת המיון והכניסה של קצינים חדשים בשערי בה"ד 1, במדור מבד"ק במחלקה למדעי ההתנהגות הבינו כי אי אפשר לוותר ולהפסיק את המיונים, וצריך למצוא פתרון מהיר, יעיל ומקצועי. 

כך נולד המבד"ק המקוון - שורת המבחנים שכל חייל או חיילת עוברים כדי להתקבל לקצונה, עברה למתכונת דיגיטלית מיוחדת, באמצעות עבודתם של צוותי מאבחנות, פסיכולוגים ואנשי מנהלה, שעושים הכל בשביל לשמור על המקצועיות ועל איכות המיון. 

"בימים הראשונים של התפרצות הקורונה, קיימנו מספר ימי מיון שגרתיים אחרונים. תוך כדי הבנו שבטווח הארוך אנחנו צריכים לעשות שינוי מ-0 ל-100, ולמצוא דרך שבה נמשיך למיין ולראיין", פותח ומסביר רע"ן פיתוח מערכות המיון בממד"ה.

אז לפני שנבין את השינויים, איך מתנהל בכלל מיון מבד"ק? היום הטיפוסי כולל כמה שלבים: לאחר מילוי טופס מקדים של חוות דעת המפקד, המתמיינים עוברים שורה של מבחנים אישיותיים שונים - שאלות היכרות, קורות חיים, מבחן קריאת נתונים, ומבחנים המדמים מצבים שונים, שבודקים התמודדות עם דילמות בכל מיני תחומים. בתחנה הסופית, כל מתמיין עובר ראיון עם פסיכולוג. 

"הדבר הראשון שעשינו היה לדבר עם החברה האזרחית איתה אנחנו מנהלים את המיונים, ולהנדס בזמן אפס מערכת שהמתמיינים יכולים לעבוד איתה מרחוק. זה דרש מאיתנו כמה וכמה התאמות, בתצורה של השאלות ובכמות המבחנים האישיותיים, אבל אנחנו עובדים עם החברה ולומדים תוך כדי איך לעבות את המבחנים, ולכסות כמה שיותר מהפרמטרים".

 
דוגמה לשאלה במבד"ק

השלב השני, הוא להעביר את המפגשים עם הפסיכולוגים לשיחות וידאו: "ברור לנו שזה מהלך מורכב, ולכן יש מספר דגשים שאנחנו מקפידים עליהם בשביל לשמור על הוגנות, איכות ומקצועיות. העברנו הנחיות למתמיינים ולמפקדים על התנאים בהם יש לגשת לבחינה - על המפקד להקצות לחייל לפחות 4 שעות פנויות, ללא הפרעות ומשימות מקבילות, עליו לשהות בחדר שקט, לפנות עמדת מחשב אזרחית במידת האפשר ולבדוק את איכות האינטרנט לפני הראיון".  

"עוד החלטה שקיבלנו, היא להרחיב את טווח השאלות, ועל כן הראיון מעט ארוך יותר - זאת כדי לאפשר לפסיכולוג לקבל יותר מידע ולהרכיב תמונה שלמה יותר על המועמד", מספר סא"ל ד"ר יאיר נעם. 

לדבריו מצטרפת רמ"ד תכנון קצונה בענף תכנון כוח אדם סדיר, רס"ן מורן סטודניה: "המבד"ק הדיגיטלי נולד מתוך רצון להתאים עצמנו למציאות חדשה, וטומן בו הזדמנויות עצומות, כשהמרכזית ביניהן היא טיוב תנאי המיון עבור החייל - החייל כבר לא נדרש להגיע במיוחד לבסיס תל השומר בשעה מוקדמת בבוקר ואין לו צורך להמתין בתור ביחד עם חיילים נוספים לפסיכולוג. הנקודה המשמעותית היא שהצלחנו לטייב את תנאי המיון לחייל בלי לפגוע במטרות המיון".

הפיילוט, שהתקיים בשבוע שעבר, נחתם בהצלחה רבה ובמשובים חיוביים, גם מצד המתמיינים וגם מצד הפסיכולוגים. אך בממד"ה נזהרים להסיק מסקנות מבלי לבחון את כל התמונה. הרע"ן מבהיר: "מדור מבד"ק עובד מסביב לשעון כדי לשפר וללטש את התהליך הזה. יש כאן המון אתגרים, כמו שמירת הפרטיות של המבחן, מניעת החשיפה והשחיקה של המבחנים - ופתרונות נוספים שאנחנו בוחנים בכל יום". 

"בכל ערב מאז שיצאנו לדרך, הרמ"דית שלנו, סרן נטע ברזלי, מקיימת שיחה של הפקת לקחים יחד עם צוות האבחון והפסיכולוגים - גם לקחים קטנים נלקחים בחשבון, כמו לבקש מהחייל להראות חוגר בתחילת השיחה על מנת לאמת את זהותו, לבקש להרחיק מעט את המצלמה כדי לראות את החייל בצורה מיטבית, או להוסיף שאלות מסוימות לראיון", מרחיב סא"ל ד״ר נעם. 

"אין ספק שלקחנו צעדים דרמטיים מבחינת ארגונית ומקצועית, אך למול סיכון ההדבקה, החלטנו להתמודד עם האתגרים, ולעשות מה שאפשר בשביל לשמור על הרציפות התפקודית שלנו, ושל צה"ל כולו", מחדד רע"ן פיתוח מערכות מיון.

"במקום להשבית ולמנוע מהנבחנים את ההזדמנות השווה, עדיף לראות את המצב כהזדמנות לנסות דברים חדשים, ולשמור על האיכות המקצועית", מסכם סא"ל ד״ר נעם.

"המציאות ש'נכפתה' על המערכת גרמה לממד"ה לשנות גישה - והם עושים את זה בצורה מדהימה", מוסיפה ומחדדת רס"ן סטודניה, "אני באמת מאמינה שאפשר להפוך כל משבר להזדמנות, והמטרה היא להשתמש בפלטפורמות החדשות שיצרנו כקרש קפיצה גם ביום שאחרי המשבר. ארגון מתקדם הוא ארגון שמתאים את עצמו למציאות משתנה ולעולם הטכנולוגי, משתמש במצב לא צפוי לטובתו - ומקדם את עצמו".