4 התוכניות החדשות לרכישת השכלה גבוהה בזמן השירות

תואר, תעודה ומה שביניהם. בין אם אתם קצינים או נגדים, מתכננים קריירה צבאית ארוכה או חושבים לצאת לאזרחות: אלו המסלולים החדשים שעומדים בפניכם לרכישת השכלה על תיכונית בזמן הצבא  - ובחינם

04.11.20
אלמה קינן, מערכת את"צ

"לימודי תעודה לא היו מאושרים בצבא עד לפני שנה, וממש ראינו שזה נדרש", כך מסבירה רס"ן לירז חכמון, רמ"ד לימודים בחטיבת הסגל, את הרקע לפתיחת מסלולי הלימוד החדשים לאנשי ונשות הקבע. 

בשנה האחרונה נוספו בצה"ל עוד ארבעה מסלולים לרכישת השכלה גבוהה ללא תשלום בזמן השירות. "צה"ל ומחלקת הסגל עושים הכול כדי להתאים את עצמם לאזרחות", אומרת רס"ן חכמון, "אנחנו תמיד חושבים איך לגשר על הפער בין הצבא לאזרחות, ומתאימים את עצמנו כדי להקל על המשרתים".

אז איך מגיעים למסלולים? על המעוניינים להירשם למסלולים לפנות לגורמי הסגל הרלוונטיים ביחידות - הבקשות ייבחנו ואנשי הקבע המתאימים יופנו למסלולים.

אז אילו תוכניות לימודיות חדשות פתוחות בפניכם?

  • לימודי הוראה בבית ברל ובסמינר הקיבוצים - מסלול באורך שנה וחצי של יום לימודים אחד בשבוע. ימי הלימודים מתקיימים בכיתות אזרחיות בשיתוף עם משרד החינוך, ולכן מסיימי המסלול יקבלו תעודת הוראה ויהיו רשומים במשרד החינוך באופן אוטומטי ביציאתם לאזרחות. אנשי הקבע שיכולים לקחת חלק בתוכנית הם קצינים בדרגות רס"ן וסא"ל ונגדים בדרגות רס"ל ורנ"ג. כיום לוקחים חלק בתוכנית 102 אנשי קבע.
  • לימודי הוראה בקריית ההדרכה - תוכנית בה מגיעים מרצים מהאוניברסיטה הפתוחה לקריית ההדרכה.  המסלול באורך ארבעה סמסטרים של יום לימודים אחד בשבוע, ומסיימיו יקבלו תעודת הוראה. אנשי הקבע שיכולים לקחת חלק בתוכנית הם קצינים בדרגות רס"ן וסא"ל ונגדים בדרגות רס"ל ורנ"ג. כיום לוקחים חלק בתוכנית שמונה קצינים ו-12 נגדים.
  • האקדמיה בערבה - פרויקט המיועד לנגדים בקבע ראשוני ביחידות הערבה. יוצאי המסלול, שאורכו שלוש וחצי שנים, ירוויחו תואר ראשון בלימודים רב תחומיים. הלימודים מתקיימים בערבה בתדירות של יום בשבוע, ותוכנית הלימודים נבנית בשיתוף עם אוניברסיטת בן גוריון. הלימודים פתוחים לנגדים בדרגות סמ"ר-רנ"ג. 
  • תעשייה וניהול בהתמחות משא״ן - מסלול לימודים על תיכוניים שאורכו שנתיים, בתדירות של יום בשבוע. המסלול, שנפתח בשבוע שעבר, מתקיים במתקן "יואנה ז'בוטינסקי" שבבאר יעקב, בשיתוף עם מכללת אתגר. 30 הנגדים שיסיימו את התוכנית ייצאו עם תעודת טכנאי תעשייה וניהול בידם. אנשי הקבע המתאימים למסלול הם נגדים בדרגת רס"ב ומעלה או נגדים ברמת פעילות א' או א' פלוס. 

    "הפרויקט הספציפי הזה מכוון לנגדים הוותיקים", חושף סא"ל בני מאמא, ראש מנהל נגדים, "במודל הקבע אנו עדים לעלייה בגיל הפרישה בקרב הנגדים - על כן בחרנו להשקיע דווקא בהם".

    סא"ל מאמא מדגיש כי הפרויקט מוכר על ידי משרד התמ"ת ותורם לנגדים המשרתים לצד הכנת הנגדים לקראת פרישתם: "בסופו של דבר, נגדים עם השכלה גבוהה מרגישים משמעותיים ומועצמים יותר".

"עד היום מיקדנו את ההשכלה בנגדים הצעירים יותר", סא"ל מאמא משתף, "כיום אנחנו רוצים להעצים את הנגדים הוותיקים, במודל הנוכחי הוותיקים של פעם הם דור הביניים של היום".

לדבריו מצטרפת רס"ן חכמון: "אנחנו רוצים שהאנשים שלנו ילמדו ויתקדמו, והמפקדים מבינים את החשיבות הגדולה של הפיתוח האישי והמקצועי".