לראשונה - בעלי רגישות לגלוטן יוכלו להתגייס ליעדי הלחימה המתמרנים

27.10.20
מערכת את"צ

גיוסם של חולי צליאק בעבר היה במעמד מתנדבים, במסלול שירות מותאם וייחודי בכפוף להסכמת הפרט. מחלת הצליאק היא אי סבילות קבועה לגלוטן, והתרופה היחידה למחלה זו היא הימנעות מצריכת מוצרים המכילים רכיב זה.

כיום הפך גיוסם של הסובלים מצליאק לחובה, אלא שעד כה, נאסר שיבוצם ביעדי הלחימה המתמרנים - בכדי להבטיח להם אספקה שוטפת של מזון מותאם.

כעת, לאור עבודת מטה שנערכה בנושא בהובלת חתומכ"א (חטיבת תכנון ומחקר כוח אדם) ובשיתוף אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אגף המבצעים והסמכויות, נמצא כי מבחינה לוגיסטית אין מניעה לספק לחיילים מזון מותאם בשגרה ובחירום הן ביעדי הלחימה והן בתומכי הלחימה ביחס למרבית התוכניות המבצעיות של יחידות אלו.

נוהל הגיוס החדש

לפיכך, הוחלט על פתיחת יעדי הלחימה המתמרנים בפני הסובלים מצליאק החל מגיוס מרץ 2021, מלבד יעדי לחימה מסויימים שבהם לא ישתבצו חיילים חולי צליאק עקב ייעודם המבצעי - שייטת הצוללות ועוצבת האש (חטיבת הצנחנים והקומנדו), למעט עוצבת קלע דוד. יובהר כי ההגעה ליחידות אלו תהיה מבוססת על כשירותם הרפואית של הסובלים מצליאק ככל חייל אחר.

בשלב זה, השיבוץ ליעדים המתמרנים ייעשה על פי התנדבות הפרט, ויוצא צבא בעל רגישות לגלוטן לא ישתבץ בכפייה ליעדים מתמרנים. לפיכך, במסגרת שאלון ההעדפות, יוכל מלש"ב שהוכר כחולה צליאק לסמן כי הוא מעוניין לשרת ביעד לחימה מתמרן. כחלק משרשרת החיול תימסר לחייל איגרת (מצורפת למטה) ובה, מלבד המידע הדרוש לקראת שירותו הצבאי, יצהיר על רצונו לשרת במערך הלחימה המתמרן.

חיילים בעלי אינדיקציית צליאק יפוזרו בין יעדי הלחימה באופן שיאפשר את תפקודן השוטף וימנע פגיעה בסד"כ הלוחם אף בתרחישי חירום.

אופן ההתנהלות בחירום

באחריות הדרג הפיקודי ביחידות המתמרנות השונות לבחון פעולות בהן עשוי להתעורר קושי לוגיסטי לספק מזון מותאם לסובלים מצליאק, ובמידת הצורך אף לבחון את השתתפותם במשימות אלו כחלק מהכוח הלוחם. מצבי חירום, וכחלק מדו"חות החירום המונפקים בענף תכנון כוח אדם סדיר, יופץ לכלל היחידות הרלוונטיות דו"ח המפרט את כלל החיילים הצליאקים המשרתים בשורותיהם וכן יועברו הנחיות באשר לאופן הטיפול בחיילים בעלי צליאק.

שירות מילואים

ליוצאי צבא בעל סעיף ליקוי צליאק יסומן v באינדיקציית 'מזון מותאם' בתדפיס האישי על מנת שסגלי המשא"ן יוכלו לזהותו ולהתאים לו מענה במקרה הצורך. קיומה של האינדיקציה תזכה את החיילים במזון מותאם ובדמי כלכלה, כמפורט בהרחבה בספר המדיניות של ענף תכנון כוח אדם סדיר.

לאחר שחרורם של החיילים, יפעלו גורמי המשא"ן לשבצם באופן דומה לקבוע עבור חיילים בשירות סדיר. במהלך שירות המילואים יהיו זכאים החיילים הנ"ל לאספקת מזון מותאם.

לאיגרת לחיילים הצליאקים לחצו כאן

לאיגרת למפקדים לחצו כאן