הנער עם 12 תיקים פליליים - הפך לקצין המפקד על 60 חיילים

"הרגשתי שהעתיד נכתב לי מראש", ככה אמר סג"ם עזרא סלומון בתחילת הראיון. מתוך המשפט הזה, קשה לתאר בכלל כמה הכול השתנה עבורו - בזכות כוח רצון שלא נגמר, ומפקדת אחת שהאמינה בו. זה סיפורו של מי שהתחיל מלמטה, אך הגיע לגיוס בחוות השומר, ומשם רק המשיך ופרח - עד הארון הראשון

28.04.20
נעמי סומר, מערכת את"צ

אוקטובר 2018, בית משפט השלום בטבריה. לאולם נכנס עזרא סלומון, בן 18 וחצי מחיפה, שנשר מהלימודים כבר בכיתה י', והיה מעורב במקרה אלימות קשה. עם רקע של 12 תיקים פליליים, זו ממש לא הפעם הראשונה שלו ברחבה הזו, אבל הפעם, המעמד קשה מהרגיל - הוא כבר לא קטין, והפסיקות עלולות להיות קשות ממה שהכיר.

"נכנסתי לדיון בידיעה שמתכוונים להכניס אותי לכלא, ושכל סיכוי לאפשרות אחרת קרוב לאפס. אבל עמדתי מול השופט וחזרתי בפניו שאני לא רוצה לחיות ככה יותר, ויותר מזה, אני מתכוון להתגייס לצבא, לא משנה מה זה ידרוש ממני". סג"ם עזרא סלומון ידע שהוא מתכוון לדבריו ודבק בהם, אבל בטוח שלא תיאר לעצמו את העתיד שחיכה לו. 

השתתקות באולם. השופט דפדף במסמכים, הרים את מבטו, פנה לעזרא ואמר: "אתה הולך מכאן הביתה, וחוזר לביקורת בעוד חודש, ואחרי זה אני לא רוצה לראות אותך נכנס לפה יותר".

"ומה קרה אחרי חודש?", שאלתי אותו. הוא השיב בחיוך: "הייתי לבוש במדים, וחזרתי מהחודש הראשון של הטירונות בחוות השומר, אחרי השבעה, ובתור מצטיין מחלקתי. הגעתי לבית המשפט, והוא סגר את התיק במקום". 

"התחושה הייתה שקיבלתי מתנה", עזרא נזכר, "ושאם אני לא אקבל אותה בשתי ידיים, ולא אקח אחריות על הגורל שלי - אני זורק אותה לפח".

"הייתי נער בעייתי, והרגשתי שהעתיד נכתב לי מראש", הוא משתף. בגיל 16, כשכולם עשו צו ראשון, סג"ם עזרא סלומון קיבל פטור משירות בעקבות הרקע הפלילי. אך בגיל 18, משהו אחר התחיל להתגבש - רצון לחיות אחרת וליצור שינוי. 

"אני חושב שבעיקר התבגרתי", הוא מסביר, "והבנתי שמשהו בי רוצה להחזיר לחברה אחרי כל הנזק שגרמתי". 

במשך השנתיים הללו, פנה עזרא ללשכת הגיוס במטרה להחריג את המקרה שלו, ולאפשר לו להתגייס. בסוף, לאחר שיחות קב"ן וועדות שונות, הוחלט שיתגייס לחוות השומר - בסיס טירונות לחיילים משני סוגי אוכלוסיות מיוחדות: "חוסן" - להעלאת המוטיבציה לשירות, ו"איתן" - המיועדת לחיילים עם קשיי הסתגלות גבוהים. 

בשלב הזה בחייו, הכיר לראשונה דמות פיקודית שנתנה לו את האמונה שמכאן - הוא ממשיך למעלה. סגן רותם בן חמו היא כיום מ"מ פרק משימה בחיל החינוך והנוער, אך לפני שנתיים, הייתה מפקדת במחזור הראשון שלה בחווה, וקיבלה לידיה את עזרא כחייל בצוות שלה. 


טירונות בחוות השומר (אילוסטרציה)

"כבר מתחילת הטירונות, הוא היה חייל שקט", היא נזכרת, "בשיחות האישיות הוא לא שיתף בהרבה אבל זו תופעה מוכרת אצלנו - החיילים מגיעים עם מטענים קשים מהעבר וחוסר אמון במערכת, ולאט לאט בונים יחסים ונפתחים. זה לא פשוט, ויש הרבה אתגרים בדרך - גם להם, וגם לנו המפקדות". 

"אני פחות אוהב לדבר על העבר שלי", עזרא מודה, "הייתי פועל באלימות, בלי שיקול דעת ובלי איפוק. הייתי חי מיום ליום ולא חושב על מחר. אבל כשהגעתי לחווה, הבנתי שאני במקום שייתן לי את ההזדמנות והתמיכה להשתנות. למרות שהיה קשה לקבל פקודות ממפקדת בת 19, הרגשתי שאני סוף סוף במקום שבו אם אני אושיט יד, יש מי שייקח אותה, ויעזור לי להתרומם למעלה. האמנתי בזה, וככה היה". 

שבוע 7 לטירונות. רותם עומדת מול הצוות ופורסת בפניהם את התפקידים המוצעים להם, לפיהם ישתבצו בסוף הקורס. כבר אז, כשראתה את המבט של עזרא, הבינה שהולכת להיות בעיה. "ידעתי שהוא לא יתחבר לאף אחד מהתפקידים שהצעתי", היא מציינת. "אבל בדיוק באותו שבוע, הייתה לנו שיחת 'דמות מופת' - בה בוגר של החווה הגיע וסיפר לטירונים על התהליך שלו. בשבוע הזה, הגיע מישהו שיצא לקורס מ"כים אחרי הטירונות, וחזר לפקד כאן בבסיס". 


טירונות בחוות השומר (אילוסטרציה)

שנייה אחרי שיצאו מהאולם, עזרא ניגש לרותם. היא מספרת שעד היום, היא זוכרת את הניצוץ בעיניים כשאמר לה: "המפקדת, אני יודע מה אני רוצה לעשות. אני רוצה להיות מפקד, כאן, בחוות השומר". 

כששאלתי את עזרא מאיפה נולד הדחף הזה, הוא ידע להסביר בצורה ברורה: "המקום הזה מלא בנערים שהיו בדיוק כמוני, ואני צריך להיות כאן כדי שאוכל לעזור להם, להזדהות איתם, ולהראות להם שהם מסוגלים להצליח. אני רוצה להמשיך את מה שהתחלתי". 

רותם משתפת את התחושה באותו רגע: "היה לי ברור שהוא מתאים, ושאחרי הכשרה בקורס מ"כים הוא יהיה מפקד מדהים לחיילים שלו. ידעתי שזה לא הולך להיות תהליך פשוט בגלל הנתונים שלו, אבל זה לא עצר אותנו מלהתחיל אותו - ולהילחם בכל הכוח". 

הילוך מהיר, לסיום הטירונות. אחרי חודשים מפרכים של ביורוקרטיה, ועדות רפואיות, החרגת סעיפים, פגישות שבועיות עם קב"ן, ראיונות ומבחנים, זה קורה - עזרא מתחיל קורס מ"כים במערך מגל. 


רותם ועזרא עם הכיתה עליה מפקדים בחוות השומר

רק שחודש וחצי לתוך הגשמת החלום, במהלך אימון, הוא נפצע ופורק את הכתף. הבשורה על כך שהוא לא יכול להמשיך את הקורס, וכחלק מזה לא להפוך למפקד, הייתה לא פחות משברון לב: "אמרו לי שהפרופיל הרפואי שלי ירד, ושאני נוסע לבקו"ם לקצין המיון, משם ישלחו אותי להיות נהג או טבח. זה שבר אותי, ולא ידעתי איך אני אקום מזה". 

ממש יום לפני הפגישה, עזרא מקבל שיחת טלפון. בצד השני של הקו הוא שומע את המ"פ שלו מהטירונות, שמבשר לו הצעה שהתגבשה: "אנחנו רוצים שתחזור בתור סגל לחוות השומר. אומנם לא בתור מ"כ, אבל בתור סרס"פ. מה אתה אומר?"

החיוך שנמתח על פניו היה גם נקודת ההתחלה של דרך חדשה. עזרא הגיע לפקד בסגל לצד רותם ושאר המפקדות שליוו אותו בטירונות. "ראיתי את עצמי בכל חייל - מהרגע שהם ירדו מהאוטובוס, ובכל רגע שבא אחר כך. כל פעם שמישהו בא ודיבר איתי, הרגשתי שאני מדבר עם עצמי. זכרתי בראש את ההחלטה שלי - אני לא אוותר על אף חייל, כמו שלא ויתרו עליי". 


עזרא בטקס סיום קק"ץ בבה"ד 1

במהלך מחזור הפיקוד השני שלו, הבין מה הצעד הבא והנכסף שלו, דבר שמעולם לא הרגיש כמו אופציה כשרק הגיע לחוות השומר - לצאת לקצונה. "זה היה מסע קשה אפילו יותר מהיציאה לפיקוד, ולא הרבה בוגרים שלנו מצליחים להגיע לזה. אבל כשאני חושבת על עזרא, אני רואה מולי פייטר רציני, אחד שמאז שהגיע לפה נלחם ולא הוריד לרגע רגל מהגז. ממנו למדתי באמת מה זה כוח רצון, ואין לי ספק שזו תכונה מדהימה לקצין". 

אחרי תהליך מאתגר נוסף, גם זה קרה - עזרא יצא לקצונה דרך חיל הלוגיסטיקה, ועשה את דרכו לשערי בה"ד 1.

"רוב הגדוד לא הכיר את הסיפור שלי", מגלה סג"ם סלומון, "אבל היה לנו יום בנושא נוער בסיכון, ופתאום הנושא צף. החלטתי שאני רוצה לשבור את השתיקה, ופניתי למפק"ץ שלי בבקשה להעביר הרצאה. אני זוכר שעמדתי וסיפרתי מול 300 צוערים על כל מה שעברתי. רובם היו בהלם, ולא האמינו שנער עם תיקים שלא סיים בית ספר יכול להיות פה". 

"לא היה קל לחשוף את הכל, אבל בסוף, הצוערים האלו הם דור המפקדים הבא. עשיתי את זה כדי שבעוד כמה חודשים, כשיהיו להם חיילים משלהם, הם ידעו איך להתייחס לקשיים האלו, ולא יפספסו אף חייל". 

שירת התקווה, סיום הטקס. כשסג"ם סלומון יוצא החוצה, מחכה לו בזרועות פתוחות המפקדת שלו לשעבר, לצד שאר הסגל שהפך למשפחה. "רותם העניקה לי את סיכת המ"מ שלה, שקיבלה במחזור הקודם בבה"ד, כשיצאה לקצונה בעצמה. זו הייתה סגירת מעגל, כי גם לפני שיצאתי לקורס מ"כים היא העניקה לי את הדיסקית שלה". 


רותם ועזרא בהענקת הסיכה המרגשת בבה"ד 1

ציר הזמן שלנו מסתיים בנקודה מרגשת במיוחד - מבין עשרות התפקידים המוצעים, עזרא השתבץ בתור מפקד מחלקה בבה"ד 6. כבר בימים אלו, הוא מפקד על כ-60 חיילים ו-5 אנשי סגל. "עכשיו מתחיל החלום האמיתי", הוא אומר בפשטות. 

"'בזכות האמונה באדם' זה המשפט של חוות השומר - ועם הערך הזה, אני הולך להאמין בלב שלם בכל חייל וחיילת שלי", סג"ם סלומון מצהיר, "בכל פעם שחייל של יעבור משבר, אני אזכור שלפני רגע זה הייתי אני שם, ושכדי להצליח ולהיות עצמאי, הדבר היחיד שהוא צריך לקבל, זה מה שאני קיבלתי - מפקד שמאמין בו".