שינויים בתרבות התחקיר, פקודות חדשות והפתעה שלא השאירה אף קצין אדיש

לא בכל יום מתכנסים כל כך הרבה קצינים משדרת הפיקוד העליונה של צה"ל ומשלל יחידות שונות באולם אחד. אך הנושאים החשובים שעל סדר היום הזה, והאורח המפתיע אותו הזמין סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, השאירו את חברי הפורום עם הרבה חומר למחשבה

27.02.20
נעמי סומר, מערכת את"צ

"אם פעם חלמתי לרוץ, היום אני חולם להצליח ללכת עם קביים": במילים הללו, כשהוא בכיסא הגלגלים, ולצדו סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, תיאר לוחם יחידת 'מגלן', עילי חיות, את מצבו בעקבות הפציעה הקשה שעבר, בפני סגני היחידות מכלל צה"ל, בכנס מיוחד שנערך אתמול.
 
הרצאתו של חיות, כיום בן 22 וסטודנט לספורט וחינוך, שדואג לספר את סיפורו ברחבי צה"ל, הייתה הפתעה מוחלטת בעבור סגני המפקדים, שהגיעו לפורום המיוחד בנושא בטיחות, עדכונים מבצעיים ותהליכים בבניין הכוח, אותו כינס והוביל סגן הרמטכ"ל.

 
סגני המפקדים בצה"ל מוגדרים למעשה כקציני הבטיחות של היחידה, ולכן ישבו בחדר סגנים מכלל הזרועות והפיקודים - מסמג"דים ועד רמ"טים בזרועות, בפיקודים ובאגפים - מתוך הבנה שנושא הבטיחות הוא ערך עליון, שהשיפור בו תלויה בראש ובראשונה - בהם.
 
"יש כמה נקודות שחשוב לי שתיקחו מהיום הזה", ביקש חיות מהמשתתפים, "קודם כל - תתייחסו לכל אירוע כחמור ביותר, תקשיבו לפצוע, תקשיבו לחיילים שלכם. לצד זאת, צריך לחשוב ולהפעיל שיקול דעת לפני כל הנחיה - האירוע הבא הוא בידיים שלכם".
 
סגן הרמטכ"ל הודה לעילי והדגיש: "הדרישה מהמפקדים בכל הרמות ליצור תרבות יחידתית של עשיה חיובית ולעקור נורמות ותופעות פסולות. על המפקד לעסוק בבטיחות כתנאי בסיסי ומחייב לביצוע כל פעילות - בשגרה, באימונים, בתעסוקה המבצעית ובדרכים".


 ״עלינו להציב כנר לרגלינו את האחריות והרעות", המשיך אלוף זמיר, "לפעול על פי פקודות הצבא במקצועיות ותוך הקפדה על המשמעת, הכנות יסודיות ולבניית פעילות המותאמת לאופי היחידה וכשירותה. כל אלה ניצבים לצד פתיחות להובלת יוזמה, יצירתיות וחופש פעולה״.
 
לדברים אלה הצטרף גם ראש מבק"א, אל"ם אוריה חצרוני, שהיה ממובילי הכנס. "הרצון הוא להשריש כנורמה שיש לבצע תחקיר בסוף כל פעילות שמסתיימת, בין אם היא מוצלחת ובין אם לא, כדי ללמוד איך עושים את הדברים טוב יותר", אמר.
 
עוד הוסיף ראש מבק"א, "נמשיך להגיע לשורשים העמוקים ביותר שמובילים לבעיה. בשטח תראו תחקירים מקצועיים עם תשומת לב יתרה לנקודות שעלו בתחקיר עוד בשלב תכנון הפעילות".
 
בנוסף להרצאתו של חיות, שמעו המשתתפים בתחילת היום סקירה בנושאים מבצעיים, מודיעיניים ותהליכים מרכזיים הצפויים בבניין הכוח בצה"ל במסגרת תר"ש 'תנופה'.


 לצד זאת, התבצע רענון הנחיות האימונים ותוכניות מערכיות, הוצגה תפיסת בטיחות פרו-אקטיבית והודגשה חשיבות הגורם האנושי בעשייה השוטפת.
 
כמו כן, הוצגו מספר פקודות חדשות בנושאי בטיחות באש, בעבודה ובחומרים מסוכנים. "אחת מהן", הדגים ראש מבק"א, "עוסקת בהוראת בטיחות חדשה בנושא אקדח. התגבשה ההבנה שצריך מענה חדש בתחום האקדח והוחלט לקיים רפורמה בתחום".
 
בפורמט של הרצאות "טד", עלו והציגו מפקדים ממגוון יחידות לקחים מאירועי בטיחות שונים, והתקיימה חשיבה משותפת על נקודות לשיפור ורעיונות לפתרונות.
 
בתום מגוון ההרצאות והתייחסויות המפקדים, סיכם סגן הרמטכ"ל: "פורום הסגנים הוא משמעותי בעשיית הצבא. האחריות המוטלת על מפקדי צה״ל רבה. אנחנו עוסקים במקצוע מורכב הדורש עשייה מגוונת והצטיינות בתחומים רבים. היכולת לעמוד במשימות מתבססת על הובלת מפקדים, דוגמה אישית, רמה מקצועית גבוהה, חניכה ובקרה, תשומת לב פרטים וערבות הדדית. אני מאמין בכם, ויודע שתפעלו על פי רוח זו״.