החידושים שאתם הצעתם - ויחסכו לצה"ל מיליארדי שקלים

יותר משנתיים חיכו מפקדים רבים בצה"ל לכנס "מה דעתך", שהתקיים השבוע בראשות סגן הרמטכ"ל. המטרה: לחשוף את התקדמות הפתרונות היצירתיים שהציעו משרתי צה"ל, ובזכותם ייראה הצבא לגמרי אחרת

26.06.21
גל פלוק רוה, מערכת אתר צה"ל

כדי להבין לעומק את תהליך חוכמת ההמונים ('מה דעתך?'), צריך לקפוץ בזמן שנתיים אחורה לראשית עיצוב תר"ש "תנופה". "באותה תקופה הוחלט לשים דגש משמעותי על תקשורת פנים ארגונית - דבר שהוביל גם להקמת ענף בדובר צה"ל העוסק בתחום, בהובלת אכ"א", מספרת אל"ם ד"ר הדס מינקה-ברנד, ראש ממד"ה (מערך מדעי ההתנהגות) ואחת ממובילות המהלך, שנעשה בשיתוף יחידת ההתייעלות הכלכלית של היועכ"ל, אג"ת, אכ"א, אט"ל, גוף הטרנספורמציה הדיגיטלית של צה"ל ורבים אחרים. 

בהובלת סגן הרמטכ"ל ואג"ת, מינו בצה"ל מספר צוותי התייעלות, שאחד מהם עוסק בחוכמת ההמונים. "במקביל לזה שנעשו תהליכי התייעלות כלכלית וחיסכון בצבא, חשבנו - למה לא לשלב את הצורך הצבאי עם המוחות החריפים של החיילים והמפקדים בצבא?", היא משחזרת את ניצני התוכנית. "הבנו שהחוזק והייחודיות של הצבא הם האנשים שמרכיבים אותו, ושאם ניעזר בהם - גם נמצא פתרונות פרקטיים מהשטח לבעיות קיימות, וגם ניצור תרבות ארגונית חדשה שמאפשרת מרחב השפעה לכל מי שרוצה". 

מאותו הרגע הוזנק "קול קורא" דיגיטלי בתחומים שונים, כשסגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, וחמישה אלופים נוספים הציגו כל אחד שאלה מרכזית בתחומו, והזמינו את המשרתים להציע פתרונות יצירתיים.

  • שאלת ראש אג"ת (האגף לתכנון ולבניין כוח רב זרועי) - איך אפשר להשתמש בידע של האיש בקצה כדי לייעל את הצבא מבחינה כלכלית?
  • שאלת ראש אט"ל - כיצד נוכל לדעתך לבצע תהליך התייעלות לוגיסטי שיוכל להביא לחיסכון משאבים משמעותי בתחומי הלוגיסטיקה, הטנ"א והרפואה?
  • שאלת ראש אכ"א - כיצד נוכל לדעתך לייעל משאבים בניהול המשאב האנושי, או בכל נושא אחר הקשור למשרתים?
  • שאלת ראש אגף התקשוב וההגנה בסבר - כיצד נוכל לדעתך לחסוך משאבים כתוצאה ממעבר לתהליכים דיגיטליים?
  • שאלת ראש אמ"ץ - כיצד נוכל להתייעל ולחסוך משאבים בעולם הכשירות והתהליכים המבצעיים?

השאלות האלה נשלחו לכל קצין, נגד ועובד צה"ל, ובסך הכול הוגשו 1,238 הצעות להתייעלות. "המספר מטורף", מתרגשת אל"ם ד"ר מינקה-ברנד, "זה לא לשבת דקה ולמלא סקר. צריך לחשוב מההתחלה 'מה הרעיון שלי?', ואז להתחיל לנסח, להסביר ולשכנע - העובדה שיותר מאלף משרתים בחרו להקדיש מזמנם למען שיפור פני צה"ל מדהימה בעיניי".

היועכ"ל העבירה את ההצעות סינון קפדני של פוטנציאל ייעול כלכלי ובשלות לביצוע, ואלו שהיו דומות זו לזו קובצו יחד לכדי הצעה אחת. בסופו של תהליך הסינון נוצרו 86 "קבוצות פרויקט", מוכנות לצאת לפועל ולחסוך מאות מיליוני שקלים לצבא. "הכי הרבה הצעות הוגשו בתחום הקיום", חושפת אל"ם ד"ר מינקה-ברנד, ומגלה עוד כי סא"לים ורנ"גים הן דרגות הקצונה והנגדות שהגישו באופן יחסי הכי הרבה הצעות. 

בין הטלפון השחור לאוהל הלבן

"ההצעות שהכי הפתיעו אותי הן דווקא אלה שהיו הכי פשוטות", היא משתפת, "למשל, ההצעה לבטל את הדיסקיות לחיילים העורפיים, או לבטל את הטלפונים השחורים במשרדים, שכמעט אף אחד כבר לא משתמש בהם. זה כל כך פשוט ומתבקש, ויכול לחסוך מיליוני שקלים לצבא".

מעבר להצעות האלה, שנמצאות כבר עכשיו בשלבים מתקדמים, על הפרק עומדים גם פיתוחים כמו רכישת אוהלים לבנים לשימוש כלל צה"ל במקום השכרת ציוד בכל אירוע, ותחילת תהליך "בסיס חכם", שמעביר את המעקב אחרי כלל משאבי הבסיס לאפליקציה בטלפון. הצעד מתחיל כבר בימים אלו עם "ניהול פסולת חכם" - פינוי פחי זבל רק בעת שהתמלאו, בעזרת סנסורים ואפליקציה ייעודית.

כעת עובדים גם על יישומון שמטרתו לצמצם בזבוז מזון, ברמה הכלכלית והערכית. הדבר יתבצע באמצעות חיילים מהשטח שידווחו באיזה בסיס יאכלו השבוע ומה הם מעדיפים מתוך תפריט. אפליקציה דומה לשירותי רפואה תושק בתקופה הקרובה, והיא צפויה לייעל את האופן בו מזמינים תורים והפניות, ולאפשר שיחת וידאו עם רופא במקום הגעה פיזית למרפאה.

בתחום הדיגיטלי בעתיד מתוכננת גם אפליקציה חברתית, שנועדה לאגד את כלל הכישרונות והמיומנויות של המשרתים ולחבר אותם למי שזקוק לסיוע באחד התחומים האלה. משפטים כמו "אם רק היה כאן מישהו שיודע לעשות את זה.." - כבר יהיו פחות רלוונטיים. 

"הרעיון המסדר שלנו היה לקחת את הכלי העוצמתי והאין-סופי שנקרא טרנספורמציה דיגיטלית, לצד היותו אקסלרטור (תוכנית האצה) לייצור תהליכים מבצעיים לארגון מבוסס מידע ודיגיטלי. רצינו לכונן השתנות תרבותית הלכה למעשה, שדרכה ניתן להביא הרבה מאוד משאבים לצה"ל", מבהיר תא״ל זיו אבטליון, ראש מנהלת טרנספורמציה דיגיטלית.

"בעולם הדיגיטלי, חיכוך הוא שם המשחק - אתה יודע שאתה יכול לעשות משהו, תעשה אותו מאוד מהר, תתחכך ותתנסה", הוא ממשיך, "הצלחת? טוב. לא הצלחת? תשנה הכול בקצבים מאוד מהירים, תוך כדי למידה והתפתחות".

בנוסף לפיתוחים האלה, יש רעיונות רבים שהוגדרו כפרויקטים לטווח הארוך, וההשקעה בהם תחסוך סכומים נכבדים בשנים הבאות. "למעשה, הכנס השבוע הוא לא נקודת הסיום, אלא רק עצירה בדרך, להוקיר תודה למי שלוקח חלק וגם להראות למציעים שההצעות שלהם מתממשות - אנחנו לא מפסיקים לעבוד", מסבירה אל"ם ד"ר מינקה-ברנד. 

"אני רוצה להאמין שבזכות המגמה שאנחנו מובילים עכשיו, תיווצר תרבות ארגונית חדשה שמביאה את המשרתים לקדמת הבמה, שהם ירגישו שאם משהו מפריע להם, ויש הצעה לפתרון, יש להם במה להציע אותו ושיקשיבו להם. הרבה פעמים יש על צה"ל ביקורת, על התנהלות ביורוקרטית ומסורבלת. אני מאמינה שהתהליך הזה יכול להפוך את התפיסה הזאת להיסטוריה רחוקה".

יש לכם רעיון איך אפשר לחסוך ולהתייעל בצה״ל?
מעכשיו - אפשר לפנות ליחידת ההתייעלות בקלות ובמהירות, בשלושה שלבים פשוטים:
1. נכנסים לאתר צה״ל באינטרנט או באפליקציה
2. מקלידים קוד אישי באתר הפרט
3. נכנסים לקישור טופס פניות בנושא התייעלות

להצעות התייעלות ניתן גם לשלוח מייל ל- Roni_asheroff@mod.gov.il