התוכנית שמסדרת נחיתה רכה למ"פ המשתחרר

השתחררתם - אז מה עכשיו? איך עובדים עם מערכת הרפואה האזרחית? איך כותבים קורות חיים? רס"ן (במיל') יעקב יהושע החליט לשים סוף לשאלות האלה עבור המפ"ים המשוחררים ויזם את תוכנית 'זינוק לאזרחות' - שתעזור להם להסתדר גם בחיים שאחרי הצבא

16.05.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

אחרי 7 שנים בצבא בהן שירת רס"ן (מיל') יעקב יהושע במגוון תפקידים והגיע לרמת המ"פ בחטיבת גבעתי, הוא סיים את שירותו והתחיל את חייו האזרחיים. בצבא פיקד על כ-100 לוחמים, הוציא לפועל מבצעים שונים והיה אחראי על חייהם של עשרות, אך באזרחות גילה עולם אחר, ופתאום הבין שבפעולות בסיסיות, כמו לגשת לרופא משפחה, הוא הרבה פחות בקיא.

"קיבלתי את כאפת חיי", הוא משתף, "החיים בצבא ובאזרחות שונים לגמרי והיו לי המון פערים. ראיתי שלחיילי הסדיר ולקצונה הצעירה יש כנסי משתחררים, ועבור מפקדים בכירים קיימות תוכניות ליווי, אז החלטתי להרים את הכפפה - ולפתח גם עבור קצינים בדרגות סרן ורס״ן את סדנת 'זינוק לאזרחות'".

רס"ן (מיל') יהושע הבין שיש לו הזדמנות להוביל שינוי משמעותי. הוא פנה לעמותת 'מומנטום', המסייעת לחיילים משוחררים במטרה לפתוח סדנת הכנה לאזרחות עבור משרתים בתפקידי מ"פ. אחרי שהבינו שהפער באמת משמעותי, נרתמו למשימה גם אנשי עתכ"ם (ענף תכנון כוח אדם במילואים) וזרוע היבשה.

"כששמענו על התוכנית, החלטנו לקחת אותה ולמנף אותה לעוד תחום גדול", מספר אל"ם קובי לוי, רמ"ח מילואים בזרוע היבשה, "מעבר לזה שהמפקדים לא ממש מוכנים לאזרחות, הם גם לא יודעים הרבה על מערך המילואים, שנראה אחרת לגמרי מהסדיר".

"אחד האתגרים למשל בתור מפקד במילואים, הוא בכלל לדאוג שהחיילים שלך יגיעו למילואים", ממשיך אל"ם לוי, "אלה לא סדירניקים שנמצאים יום יום בבסיס, זה לדאוג שמאה אנשים יעזבו את המשפחות והעבודות שלהם ויגיעו במיוחד לאיפה שצריך אותם".

'זינוק לאזרחות' היא תוכנית שבנויה מחמישה ימים, כאשר שלושה מהם מתמקדים בהכנה לאזרחות והשניים האחרים במערך המילואים. בחלק הראשון לומדים לכתוב קורות חיים, להתנהל מול הרשויות, מה זה בכלל ביטוח לאומי ועוד מגוון נושאים אליהם נחשפים המשתתפים לראשונה עם יציאתם לאזרחות.

החלק השני עוסק במילואים - לומדים כיצד לפקד על חיילים המבוגרים ממך בעשרים שנה, איך שומרים על המוטיבציה בקרב הלוחמים, על החוקים הרלוונטיים ומנהלים שיחות עם מג"דים ומח"טים במילואים מתחומים שונים.

"זו כבר הפעם השלישית בה אנחנו מוציאים לפועל את הסדנה", מתגאה רס"ן (מיל') יהושע, "הפעמיים הראשונות הוגדרו כפיילוט. השנה הפכנו את זה לתוכנית קבועה שתתקיים פעמיים בשנה".

"'זינוק לאזרחות' תיעשה בשיתוף קצין מילואים ראשי, מחלקת המילואים בזרוע היבשה וארגון 'על המפ"ה'", מפרט סא"ל נמרוד זיגלמן, ראש עתכ"ם, "היא תהווה זריקת מוטיבציה למשתחררים ותתן להם כלים מועילים לשירות המילואים ולחיים באזרחות".

גם לאחר שהפיילוט הוכרז כהצלחה, רס"ן (מיל') יהושע, המשרת כיום כמ"פ בחטיבה 16, לא מוריד רגל מהגז וממשיך לקחת חלק ניכר בתוכנית: "אני המשדך בין הצבא לבין עמותת מומנטום. חשוב לי לוודא שכמה שיותר מ"פים יקחו בזה חלק. לפני כל סדנה אני מתקשר לכל אחד ואחד מהמפקדים המשוחררים הטריים ומציע להם להגיע. במחזור האחרון עשיתי כ-120 שיחות".

אם אתם מ"פים לקראת שחרור, תקבלו הזמנה להשתתף בתוכנית. "זהו צעד נוסף בסדרת המהלכים השונים של צה"ל לחיזוק המשתחררים ולחיבור בין סדיר למילואים", מסכם ראש עתכ"ם, "אין לי ספק שכמו שהוכח בפיילוט, התוכנית תהיה הצלחה מסחררת ותאפשר ללוקחים בה חלק להשתחרר כשהם מוכנים יותר לאזרחות".