100 קצינים חזרו אחורה בזמן במסגרת תוכנית ״מ״פ חוזר לבית הספר״

באכ"א הושקה תוכנית "מ"פ חוזר לבית הספר", במסגרתה חוזרים מ"פים לבתי הספר בהם למדו, מדברים עם המלש"בים, עונים על שאלות ומאפשרים וודאות בהתרגשות שמלווה את הליך הגיוס. יצאנו לשמוע על התוכנית, התגובות והחוויה

27.03.22
מייא הררי, מערכת את"צ

במסגרת פרויקט ״מ״פ חוזר לבית הספר״ של תוכנית ״לרשותכם״ (המודל הרשותי), הגיעו בשבוע שעבר כמאה מ״פים להרצות בבתי ספר ברחבי הארץ. על התוכנית אמונים חטיבת תכנון ומנהל כוח האדם, חיל החינוך והנוער והאגף לחיילים משוחררים במשרד הביטחון.

"אני חזרתי לבית הספר בו למדתי. התרגשתי לחזור לשם כאילו סיימתי שם אתמול", מספר בחיוך  סרן דרסו קבדה, חניך בקורס מ"פ מחזור 126 שהשתתף בתוכנית. "היה מרגש לפגוש את המנהלת שלי ואת המורים, ויותר מהכול היה לי כבוד להגיע לשם ולראות את התלמידים שישבתי במקום שלהם לפני כמה שנים. בתחילת ההרצאה הראתי תמונה של מתקופת התיכון בשביל להראות להם שאני כמוהם. ישבתי בספסל שלהם". 

"השבוע ציינו שיא חדש במספר המ"פים שלקחו חלק בפרויקט 'מ"פ חוזר לבית ספר', מצהירה מפקדת מערך מגן, אל"ם שולי בן מוחה. "לפרויקט יש השפעה עצומה על עולם ההכנה לצה"ל שהולך ומשתפר כל הזמן. התלמידים שומעים באופן פרונטלי ממ"פ שלא רחוק מגילם, ולצד פעולות נוספות כמו גדנ"ע, מש"קי נוער בבתי הספר, ימי צה''ל ברשות ועוד, יוצרים למלש"ב מעטפת שלמה של הכנה לצה"ל ומגבירים את הרצון לשירות קרבי ומשמעותי". 

"אני הגעתי לכיתות י"א שהם בין לבין - אחרי צו ראשון ושנתיים בערך לפני הגיוס עצמו. בהתחלה הייתי צריך למצוא את השפה המשותפת איתם. הם לא הכירו מונחים צבאיים כמו קו מבצעי, ראשי תיבות וכ'ו. היה צריך להנגיש להם הכול כי הכי חשוב שהם יבינו. זו אומנם לא הפעם הראשונה שהם פוגשים גורם מצה"ל או ממסגרת ביטחונית, אבל כשזה מ"פ שהיה בדיוק במקום שלהם, למד בביה"ס שלהם, עם המורים שלהם, והתגייס בדיוק כמוהם, הם מחוברים יותר", מוסיף סרן קבדה. 

"אחרי השיחה היו משהו כמו 15 תלמידים שנשארו ורצו לשאול עוד שאלות, להתעניין ולהעמיק. אני לא חושב שאני פתרון הקסם - אני לבד לא זה שיעלה להם את המוטיבציה ל-100%, אבל מספיקה העובדה שעזרתי למי שנשאר בסוף ,העלמתי להם קצת סימני שאלה והוספתי וודאות. לא לכל אחד יש את הבן אדם לשאול ולקחת ממנו דוגמה, אבל זה שיש לילדים האלה מישהו שהוא בדיוק כמוהם, זה עושה את כל ההבדל", מסכם סרן קבדה.

"התוכנית שהקמנו נועדה לחזק ולעודד את המוטיבציה של בני נוער לשירות משמעותי ואף לשירות קרבי", מסביר רמ"ד קהילה והכנה לצה"ל, אע"ץ צליל שוימר, "המפגש האותנטי בו מ״פ חוזר לבית הספר שבו למד, הוא מפגש בגובה העיניים בו הם נחשפים לחווית השירות בצה״ל - ממפקד שעד לפני כמה שנים ישב על הכיסא בבית הספר ממש כמוהם".