השגרירים שמקרבים בין טובא לתל השומר

הם לא התגייסו בגיל 18, אבל הבינו שאין מצב שיוותרו על החוויה הזו. בגיל 30 הם מתנדבים לצה"ל: "הצבא מאחד בתוכו אנשים שונים מכל קצוות הארץ". הכירו אותם - השגרירים במדים

24.03.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

למרבית התיכוניסטים בארץ המסלול הוא די ברור - מיד אחרי בית הספר, המכינה או שנת השירות מתחיל המסלול הצבאי. אבל לא עבור כולם השירות הוא חובה, ויש בתי ספר שלמים שאינם מחוייבי גיוס. אחת מהאוכלוסיות האלו, היא הבדואים.

ביום-יום עובד מפקד יקל"ר (יחידת קישור לרשויות) בחברה הבדואית, סרן (מיל') נאסיף שיבלי, כמחנך וכרכז שכבה בבית ספר, אך כשהוא לובש את המדים, הוא הופך לשגריר של צה"ל - בבית שלו. "התפקיד שלי הוא להנגיש את המידע מצה"ל אל הרשות", הוא מסביר, "במלחמות ובמצבי חירום, למשל בהתמודדות עם הקורונה, אני הגורם המקשר".

אבל רוב העבודה של סרן (מיל') שיבלי, היא בכלל בשגרה - הוא אחראי על עידוד הגיוס במגזר, או במילים אחרות: שגריר במדים. מדובר בקבוצה של אנשים שלא התגייסו בגיל 18, ורק אחרי גיל 30 הם הבינו שהם רוצים להתנדב לצה"ל.

"התחלנו את הפרויקט הזה בשנתיים האחרונות", משתף רס"ן נאיף נוג'ידאת, ראש מרחב בדואי צפון במנהל אוכלוסיות, "אספנו אנשים שמוכרים לבני הנוער, כמו מורים או מנהלים, והפכנו אותם לשגרירים באוכלוסייה שלנו. הם מארגנים סדנאות, שיעורים והרצאות על הצבא והופכים את הנושא לפשוט ונגיש".

בשבוע שעבר נסע בית הספר בו עובד מפקד היקל"ר לגדנ"ע בת שבוע, בו התלמידים טעמו טיפה קטנה מעולם הצבא - הם לבשו מדים, עברו שיעורים, מטווחים וסדנאות על מבנה צה"ל וערכיו. "לבשתי מדים בדיוק כמו התלמידים שלי, ועברנו ביחד את הכל. כשגם אני על מדים אני משמש להם דוגמה אישית - הם מכירים אותי, וזה הופך את העולם לקרוב אליהם יותר". את הגדנ"ע קיים מנהל האוכלוסיות בשיתוף ובמימון האגף הביטחוני-חברתי.

כשהשגרירים מצטרפים לגדנ"ע, הם מכווינים את התלמידים בשיח שחוצה תרבויות, וכך הופכים אותו למשמעותי פי כמה וכמה: "בפעם האחרונה התפתחו ריבים בין התלמידים שלנו לתלמידים יהודים אחרים, בגלל חוסר המפגש שלהם ביום-יום. למדנו מזה - הפעם ערכנו הכנה ארוכה בשילוב השגרירים, שחשפה אותם למסגרות שהם הולכים להצטרף אליהם עוד לפני שהם מגיעים".

את התוצאות לגמרי אפשר לראות בשטח - לפי רס"ן נוג'ידאת, הגיוס במגזר הערבי רק מטפס מאז תחילת פרויקט שגרירים במדים, ומאז שהוא התחיל לפעול, שיעור המוטיבציה לגיוס עלה בכעשרים אחוזים, והוא ממשיכים לנסוק: "אנחנו שואפים להרחיב עוד ועוד את העשייה המשותפת עם האגף הביטחוני חברתי לעידוד גיוס בקרב האוכלוסייה, מגמת העלייה בגיוס מעידה על החשיבות של פעילויות מסוג זה".

"אנחנו חלק מהחברה הישראלית", מסכם מפקד היקל"ר, "אני מאמין שדרך ההתנדבות והתרומה לחברה המגזר הבדואי והיהודי לומדים להכיר בצורה הטובה ביותר. בסוף הצבא מאחד בתוכו אנשים שונים מכל קצוות הארץ".